اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تبیین سیاست‌های حمایتی عامل توسعه فعالیت تعاونی‌ها

تعاونی‌ها در رشد اقتصادی و فضای کسب و کار نقش مهمی دارند و تبیین سیاست‌های حمایتی از سوی دولت در توسعه فعالیت تعاونی‌ها در حوزه‌های کمی و کیفی به افزایش و روند صعودی رونق اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

تبیین سیاست‌های حمایتی عامل توسعه فعالیت تعاونی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه نقش به سزایی دارد و با گسترش فرهنگ تعاون، مشارکت و همکاری در جامعه ابتکارها و نوآوری‌ها شکوفا می‌شود.

تعاونی‌ها واحدهای کوچک اقتصادی مردمی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار با افراد جامعه مشارکت می‌کنند و غالبا مالکیت مستقلی دارند.

تعاونی‌ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه نقش به سزایی ایفا کرده و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده به آن پرداخته شده است.

اصل 44 در قانون اساسی در مورد تعاونی‌ها آمده است که در آن به طور مشخص، تعاون را یکی از بخش‌های سه‌گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند.

در قانون اساسی به تعاون اشاره شده که یکی از اهداف جمهوری اسلامی مشارکت همگانی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است.

آموزه‌ها، دستورها و تأکیدهای دین مبین اسلام بر کمک به هم نوعان، همکاری در کارهای نیک و یاری رساندن به نیازمندان است.

مسلمانان موظف هستند در کارهای نیک باهم همکاری کنند ولی همکاری در اهداف باطل و نادرست ممنوع است و تعاونی‌ها از بهترین مکان‌ها برای همکاری در کارهای نیک به شمار می‌آیند.

تعاونی‌ها به موجب بهره‌گیری از مدیریت مشارکتی حضور عامه مردم کانون‌های اقتصادی مردمی هستند که یک جریان بالنده اقتصاد سالم را تشکیل می‌دهند.

دولت و نظام تصمیم گیری کشور به کارآفرینی در سطح بالا و ظرفیت‌های بالقوه این بخش توجه ویژه‌ای دارد و بنا بر اصل 44 قانون اساسی، سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی تا پایان برنامه پنجم توسعه به 25 درصد افزایش می‌یابد.

یکی از مسائلی که در برخی تعاونی‌ها کمتر به آن توجه شده به کارگیری نیروی اجرایی تحصیل کرده و متخصص به منظور پیشبرد اهداف تعاونی است و با توجه به تعداد بالای جمعیت جوانان جویای کار در ایران لازم است زمینه کار مناسب برای آن‌ها از طریق تعاونی‌ها فراهم شود.

گسترش آموزش در تعاونی اعم از آموزش نیروی انسانی سازمان اعضای تعاونی‌ها و مدیریت اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی باید از سیاست‌های اصلی سازمان باشد تا بتواند نقش خود را در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید.

*بیش از 2 میلیون نفرساعت آموزش به تعاونی‌‌‌ها ارائه شده است

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: در آذربایجان غربی بیش از دو میلیون نفرساعت آموزش توسط تشکل‌های تعاونی از جمله اتاق تعاون، اتحادیه‌ها و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در سال 91 و پنج ماه سال 92 به تعاونی‌ها ارائه شده است.

وی افزود: تعاونی‌ها نیازمند آموزش بیشتر و به‌روزتری هستند چرا که آموزش‌های دو سال قبل امروز پاسخگوی نیاز جامعه از لحاظ تکنولوژی نبوده و باید به دنبال ارائه آموزش‌های بیشتری بود.

علی سلیمانی اظهار داشت: تعاونگران با اندیشه، نوآوری، سخت کوشی و انگشتان طلایی خود در عرصه‌های اقتصادی همچون دوران جنگ از آرمان‌های اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند تعاونی‌ها وسیع‌ترین شبکه اشتغال کشور هستند تا مشارکت مردم را در جامعه دخیل کنند و همچنین ایشان می‌فرمایند تعاون چشمه جوشان اشتغال است.

سلیمانی اذعان کرد: توسعه بخش تعاون جهش بلندی در توسعه اقتصاد کشور به شمار می‌آید و اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش تعاون را یکی از پایه‌های نظام اقتصادی کشور دانسته و بر بخش خصوصی و دولتی مقدم ساخته است.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم تعاونی‌ها، همکاری و کار گروهی بوده و مهم‌ترین هدف واگذاری بخش‌های دولتی، مشارکت مردم و عمومی‌سازی تعاونی‌ها است.

سلیمانی ابراز داشت: براساس قانون اساسی سه بخش شامل بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش تعاون در اقتصاد فعالیت می‌کنند و هر سه بخش به استناد قانون اساسی از یک جایگاه اصلی برخوردار بوده ولی جایگاه تعاون در برابر بخش خصوصی و دولتی متمایز است.

وی ادامه داد: بخش تعاون با تصویب نمایندگان مجلس و براساس قانون اساسی با تخصص کافی و با تجربه باید با توجه به ضوابط به تعداد هفت نفر یک تعاونی تشکیل دهند.

سلیمانی تصریح کرد: از شورای گروه اعتبار که متشکل از 17 نفر بوده و وزیر کار نیز از اعضای آن است درخواست داریم تسهیلات با کارمزد کم در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد زیرا تعاونی‌ها امکان سرمایه‌گذاری همچون بخش خصوصی را ندارد.

وی اذعان کرد: با ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها، تعاونگران می‌توانند از بعد سیاسی و اقتصادی خدمات خود را ارائه دهند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی ادامه داد: از دولت و مسئولان زیربط نیز درخواست داریم از بخش تعاونی‌ها حمایت جدی صورت گیرد.

وی تعداد تعاونی‌های فعال در آذربایجان غربی را 5 هزار و 500 تعاونی عنوان کرد و ابراز داشت: اگر 14 تعاونی سهام عدالت به این تعداد اضافه شود جمعیت تعاونی‌های استان به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد که این امر اهمیت و جایگاه تعاونی‌ها را نشان می‌دهد.

سلیمانی ادامه داد: در خواستی که از شورای گروه اعتبار که متشکل از 17 نفر بوده و وزیر کار نیز عضو این گروه بوده، مطرح است اعطای وام با کارمزد کم به تعاونی‌ها است تا از بعد سیاسی و اقتصادی خدمات خود را به جامعه ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مدل حمایت از تعاونی‌ها که امروز حاکم بر جامعه ایران بوده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن تبعیت می‌کند نیاز تعاونی‌ها را تامین نمی‌کند، ادامه داد: این مدل باید تغییر کند و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید بیشتر کمک حال تعاونی‌ها باشند.

*تعاون بزرگ‌ترین تشکل برای ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه است

معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: جایگاه تعاون از نظر دیدگاه اسلامی که در قرآن نیز به آن اشاره شده در توسعه اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه نقش به سزایی دارد.

احمد دهقان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه ضمن تبریک هفته تعاون به تعاونگران عرصه‌های اقتصادی، اظهار داشت: تمام مسئولان عالی کشوری و مقام معظم رهبری حمایت ویژه‌ای در ایجاد و توسعه تعاون دارند.

وی ادامه داد: اگر تعاونی‌ها به شیوه صحیحی ایجاد شود نقش موثری در اقتصاد ایفا خواهد کرد و از نظر حقوقی نیز سبب ایجاد اشتغال پایدار در جامعه خواهد شد.

دهقان یادآور شد: تعاونی‌ها در برنامه پنجم توسعه اقتصادی با سهم 25 درصدی اشتغال کشور مشارکت خود را در جامعه نشان می‌دهند.

معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی افزود: امید است با ایجاد تعاونی‌های بیشتر قطعا این موضوع در برنامه پنجم توسعه تحقق یابد.

دهقان اذعان کرد: در ایران اسلامی تعاونی‌ها به عنوان نهادهای مردمی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به قانون اساسی راه یافته و از توسعه همه جانبه برخوردار گردیده است و اکنون می‌تواند در سایه توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود در تحولات اقتصادی کشور مشارکت وسیعی داشته باشند.

*توسعه تعاون در رشد، شکوفایی و فقرزدایی جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند

امام جمعه شاهین‌دژ با تاکید بر اینکه هر چقدر تعاون پیشرفت داشته باشد به همان میزان عزت اسلام و مسلمانان بیشتر خواهد شد، گفت: با تعاون و همکاری فقر ریشه‌کن شده و از رای، نظر و تجربه افراد استفاده خواهد شد و زیر ساخت‌ها محکم شده، بیکاری کاهش یافته و تولید و اشتغال افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام نقی باقری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: انسان مسلمان انسانی اجتماعی بوده و حضور و مشارکت در عمل اجتماعی نه تنها یک حق بلکه تکلیف شرعی است.

وی با بیان اینکه خداوند و ائمه اطهار مردم را به انجام کارهای خیر تاکید موکد فرمودند، ادامه داد: اگر جامعه تعاون و همکاری داشته و هم رای و هم نظر باشند آن جامعه زنده و پویا مانده و مسیر موفقیت را طی می‌کنند.

باقری افزود: دلیل اینکه جامعه اسلامی جامعه‌ای پویا و زنده است روحیه تعاون و همکاری در زمینه‌های مختلف عبادی، سیاسی، معنوی، مذهبی، عمرانی بوده که در بین اعضای جامعه اسلامی جریان دارد.

وی علل پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس را روحیه تعاون و همکاری در بین ملت ایران عنوان کرد و ابراز داشت: همت و همکاری ملت ایران از زن و مرد در هشت سال دفاع مقدس بود که این انقلاب را به پیروزی رساند.

باقری ادامه داد: ملت ایران آن طوری که سفارش شده به فرمان الهی لبیک گفته و به نحو احسن به مسئولیت خود عمل کرده‌اند.

باقری یادآور شد: تعاون معنویت و میثاق با ولایت و تعاون تدبیر و امید به آینده شعارهای خوبی است و این شعارها نشان می‌دهد حماسه اقتصادی با تعاون تحقق می‌یابد.

وی افزود: از نظر آموزه‌های قرآنی تنها راه رهایی از خسران و زیان ابدی ایمان و عمل صالح است که در اشکال گوناگونی از جمله عمل اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد از این رو تعاون و همکاری در جامعه موجب رشد و شکوفایی آن جامعه خواهد شد.

بررسی وضعیت تعاون کشور به عنوان یکی از سه بخش مهم اقتصاد ایران در فرآیند توسعه جوامع معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می‌گردد.

عدم دریافت تسهیلات، اشباع کالا در داخل، عدم برخورداری از امتیازات تجاری، فقدان نیروی متخصص و حمایت‌های تشویقی از مشکلات پیش‌روی تعاونی‌ها در کشور است.

یکی از مسائل با اهمیت شبهات قانون است که در حال حاضر در سطح شبکه وجود دارد که باید توسط افراد آشنا به قوانین تبیین و تفسیر شود و به صورت دستور العمل و بخشنامه در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/61005/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول