اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قطعه خواجه - ورزقان چشم به راه مسئولان دلسوز

مسئولان در مقابل اجرای بزرگراه خواجه ـ ورزقان سنگ‌اندازی نکنند

فرماندار ورزقان گفت: از مسئولان خواهش می‌کنم برای اجرای قطعه خواجه ـ ورزقان بزرگراه خواجه ‌ـ نوردوز سنگ‌اندازی نکنند.

مسئولان در مقابل اجرای بزرگراه خواجه ـ ورزقان سنگ‌اندازی نکنند

محرم فروغی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در توضیح بیشتر در رابطه با اجرای قطعه خواجه ـ ورزقان بزرگراه خواجه ‌ـ نوردوز اظهار کرد: این قطعه از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شده است اما برخی از مسئولان از ادامه کار این پیمانکار ممانعت کرده و خواستار تغییر پیمانکار هستند که این امر تعطیلی کنونی این قطعه را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینک دلیل و توجیهی نیز برای موضوع تغییر پیمانکار از سوی مراجع یاد شده ارائه نمی‌شود، افزود: این پیمانکار از راه مناقصه قانونی که توسط شرکت مس برگزار شد انتخاب شده و سابقه‌ای مانند اجرای بزرگراه تبریز ـ اهر، جلفا- مرند، مرند- اواغلو و بخشی از متروی تبریز را در کارنامه دارد.

فروغی اظهار کرد:  تصادفات مرگبار در مسیر کنونی ورزقان اتفاق می‌افتد و کسانی که مانع از عملیاتی شدن فازهای این بزرگراه می‌شوند بدانند که در صدمه‌های وارده به هموطنان در این مسیر مقصر هستند.

فرماندار ورزقان از اتمام غریب‌الوقوع فاز ورزقان به لاله بجان این بزرگراه خبر داد و گفت: در این مسیر به طول 25 کیلومتر زیرسازی‌های لازم صورت گرفته و با اتمام آسفالت در حدود چهار کیلومتر دیگر این فاز اتمام آن اعلام خواهد شد.

با اعتبارات قطره‌چکانی بزرگراه خواجه ـ نوردوز افتتاح نمی‌شود

نماینده ورزقان و خاروانا نیز در مجلس در این رابطه نظر دیگری دارد و معتقد است اعتبارات قطره چکانی این بزرگراه گله‌مند بوده و عنوان کرد که با اعتبار قطره چکانی تا 20 سال آینده هم بزرگراه خواجه تا نوردوز افتتاح نمی‌شود.

الهوردی دهقانی در این باره با اشاره به اینکه تنها یک قطعه از خواجه تا ورزقان این بزرگراه نیازمند یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار است، گفت: با تامین این میزان اعتبار در کمتر از دو سال شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با رایزنی که با مجموعه صنایع مس و منطقه آزاد ارس صورت گرفته این دو مجموعه متعهد شده‌اند تا بخش‌هایی از مسیر پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز را اجرا کنند.

دهقانی تعهدات شرکت ملی مس ایران را در 34 کیلومتر از شالی تا ورزقان با اعتباری معادل یک هزار و 100 میلیارد ریال خلاصه کرد و گفت: این قطعه در دو بخش 17 کیلومتری و هر کدام با 550 میلیارد ریال اعتبار در مرحله برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار است.

این نماینده مجلس نهم دیگر دستگاه متولی در این پروژه را راه و شهرسازی اعلام و گفت: 10.5 کیلومتر از این مسیر در قطعه خواجه به شالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که به دلیل عدم تامین اعتبار در تایم تعطیلات به سر می‌برد.

وی اعتبارات سال گذشته این پروژه در بخش تعهدات راه و شهرسازی را 16 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار تنها یک میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

دهقانی درباره بودجه سال 92 تعریف شده برای این مجموعه در بخش تعهدات راه و شهرسازی نیز گفت: اعتباری معادل سال گذشته در بودجه امسال برای این بخش از بزرگراه خواجه تا نودوز اختصاص یافته که باید منتظر اقدامات لازم برای جذب این اعتبار از سوی نهاده مربوطه باشیم.

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس نهم تاکید کرد: برای بخش تعهدات راه و شهرسازی 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با روند کنونی و اختصاص سالانه 16 میلیارد ریال و بدون احتساب هزینه‌های دیگر و تورم  20 سال زمان برای اتمام تنها این قطعه لازم است.

وی در عین حال بر افزیش بارترافیکی ترددهای صورت گرفته در منطقه ورزقان تاکید کرد و گفت: این افزایش ترافیک زمینه‌ساز بسیاری از خطرات جبران‌ناپذیر در منطقه شده که باید در اسرع وقت برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

در اثر زلزله 6.2 ریشتری 21 خرداد و پس لرزه‌های آن خسارتی به ارزش 560 میلیارد ریال به راه‌های شهرستان‌های متاثر از این حادثه وارد شده که 5 کیلومتر راه اصلی، 125 کیلومتر راه فرعی و 410 کیلومتر راه روستایی دچار تخریب شد.

از این حجم خسارت 55 کیلومتر راه فرعی و 150 کیلومتر راه روستایی معادل ارزش ریالی 160 میلیارد راه‌های ورزقان تخریب شدند.

در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی در مجموع با 13 هزار و 331 کیلومتر راه اصلی، فرعی، آزادراه، بزرگراه و راه روستایی جزو یکی از راهدارترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، این حجم راه به عنوان 220 کیلومتر آزادراه، 299 کیلومتر بزرگراه، یک‌هزار و 30 کیلومتر راه اصلی، یک‌هزار و 723 کیلومتر راه فرعی محسوب می‌شود که 10 هزار و 60 کیلومتر راه روستایی را باید به تفکیک‌های اشاره شده اضافه کرد و با تقسیم‌بندی 4 هزار و 378 کیلومتر راه روستایی آسفالته، یک‌ هزار و 696 کیلومتر راه روستایی شوسه و 3 هزار و 986 کیلومتر راه روستایی احداث شده مشخص می‌شوند.

پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز یکی از مسیرهای اصلی در منطقه محسوب می‌شود که بخشی از آن در شهرستان ورزقان قرار دارد.

انتهای پیام/60006/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول