اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه:

طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت در ابرکوه آغاز شد

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت گاو و گوساله روستایی و عشایری در ابرکوه آغاز شد.

طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت در ابرکوه آغاز شد

علی فاتحی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ابرکوه از اجرای طرح رایگان بروسلوز یا تب مالت روستایی و عشایری در شهرستان ابرکوه از اول شهریور تا 14 مهر ماه خبر داد و اظهار داشت: در این طرح بیش از 4 هزار و 500 رأس دام سنگین توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی واکسینه می‌شوند.

وی ادامه داد: تب مالت بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نیز بیشتر می‌شود.

فاتحی‌نیا در تشریح این بیماری گفت: از علائم این بیماری در انسان می‌توان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد و از دامداران می‌خواهیم که با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری مناسب برای واکسیناسیون دام‌ها داشته باشند تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.

فاتحی‌نیا بیان کرد: با توجه به اینکه انتقال بیماری تب مالت به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه می‌شود از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی که واکسینه نشده‌اند خودداری کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح، شاهد کاهش چشمگیری در تعداد مبتلایان انسانی تب مالت در سطح شهرستان در سال‌های آینده باشیم.

این مسئول خطاب به شهروندان توصیه کرد: در صورت امکان از شیر پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر فله آن را قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند آن‌ را به مدت دو ماه در آب نمک قرار دهند تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری‌زا از بین برود.

انتهای پیام/2464/ح20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول