اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  شمال آفریقا

یکی از رهبران جبهه نجات و جمعیت ملی مصر برای تغییر در گفت‌وگو با فارس:

قانون اساسی جدید مصر باید پاسخگوی آمال و خواسته‌های مردم باشد

یکی از رهبران جبهه نجات و جمعیت ملی مصر برای تغییر تاکید کرد دولت موقت مصر باید تمام تلاش خود را برای تحقق آمال و آرزوهای مردم مصر به کار ‌گیرد و قانون اساسی جدید مصر باید پاسخگوی آمال و خواسته‌های مردم باشد.

قانون اساسی جدید مصر باید پاسخگوی آمال و خواسته‌های مردم باشد

«احمد بهاء الدین شعبان»، یکی از رهبران جبهه نجات و جمعیت ملی برای تغییر مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که «کمیته پنجاه» که موظف به تعدیلات و اصلاحات قانون اساسی مصر است، مسئولیت بزرگی را بر عهده دارد.

شعبان تاکید کرد که انجام این اصلاحات و تعدیلات بسیار حساس و مهم است، چون این قانون مانند سایر قانون‌های اساسی مصر یا هر کشور دیگری نیست. این قانون اساسی، قانونی برخاسته از انقلاب ژانویه 2011 است و باید به خواسته‌های ملت مصر پاسخ گوید که مردم به آن چشم دوخته‌اند.

وی افزود: عدالت انتقالی از جمله امور مهمی است که باید به خاطر تحقق آن در شرایط فعلی تلاش کنیم و حضور سران نظام مبارک و شخص مبارک خارج از زندان به دلیل عدم اجرای عدالت انتقالی در مصر است.

وی تاکید کرد که ما هیچ شکی در نتیجه دادگاه نداریم، اما جرایمی وجود دارد که نیازمند اجرای عدالت انتقالی است و این موضوع در هر کشوری همچون مصر که انقلاب در آن رخ دهد، وجود دارد.

این رهبر جبهه نجات و جمعیت ملی برای تغییر مصر با اشاره به اینکه دولت موقت مصر تاکنون هیچ تصمیم مثبتی برای تحقق آمال و آرزوهای ملت مصر اتخاذ نکرده، تصریح کرد: میلیون‌ها مصری که در 25 ژانویه از خانه‌های خود خارج شدند، همچنان دارای آرزوها و رویاهایی هستند که محقق نشده است.

شعبان گفت:‌ تنها آرزو و خواسته مردم مصر این است که ببینند در تحقق اهداف و آمالشان تلاش صورت می‌گیرد و در راس این اهداف و آمال عدالت انتقالی قرار دارد. مردم مصر همچنین خواهان برآوردن نیازهای اساسی معیشتی خود و رفع ظلم از طبقات فقیر هستند.

وی خاطر نشان کرد: کمبود منابع دولت هم اکنون از جمله دلایلی است که مانع گام برداشتن دولت ببلاوی در این مسیر می‌شود، با اینکه در این خصوص با وی صحبت‌های صورت گرفته و تاکید شده، باید اقداماتی در جهت تحقق عدالت اجتماعی به عنوان تضمینی برای دستیابی شهروندان به حقوقشان آغاز شود.

شعبان درباره اختلاف احزاب برسر برگزاری انتخابات به صورت لیستی و فردی گفت: بسیاری از احزاب سیاسی مصر معتقدند که برگزاری انتخابات در قالب سیستم لیستی با توجه به شرایط حاکم بر مصر منفعت بیشتری برای کشور دارد، اگرچه ما بر این باوریم که این سیستم معایبی هم دارد.

وی با بیان اینکه می‌توان در آینده عیوب سیستم لیستی را بر طرف کرد، گفت: برگزاری انتخابات در سیستم فردی به دادن رشوه، رای عشیره‌ای و آرای مذهبی منتهی می‌شود و این موجب بروز اشتباه و اخلال در روند انتخابات خواهد شد.

با این حال شعبان تاکید کرد که ما پایبند اجرای قانون اساسی خواهیم بود و در انتخابات پارلمانی آینده به هر صورت برگزار شود چه فردی و چه لیستی، شرکت خواهیم کرد. 

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول