اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  شمال آفریقا

تحلیلگر امور سیاسی مصری در گفت‌وگو با فارس:

مصری‌ها خواهان اجرای اصول اسلام در قانون اساسی هستند

تحلیلگر امور سیاسی و استاد علوم سیاسی مصری تاکید کرد: ما خواهان اجرای اصول اسلام در کشور و اعمال آنها در قانون اساسی هستیم، اما با هرگونه اجتهاد و برداشت شخصی و حزبی از این اصول و مبادی مخالفیم.

مصری‌ها خواهان اجرای اصول اسلام در قانون اساسی هستند

 «حازم حسنی»، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر امور سیاسی یکی از دانشگاه‌های مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد: اعتراض حزب سلفی «النور» بر لغو ماده 219 از قانون به تعلیق درآمده سال 2012 یک موضوع قدیمی و فیصله یافته است.

وی افزود: این ماده نه تنها باید لغو شود، بلکه تمام اضافاتی که در این ماده وجود دارد و درباره مذاهب اهل سنت و جماعت سخن می‌گویند، نیز منتفی است،‌ چون به نظر می‌رسد که این موضوع موجب ایجاد اختلاف میان گروه‌ها و طوایف مختلف مصری شده و این با ماهیت و ساختار دولت مدنی جدیدی که می‌بایست در مصر روی کار آید، همخوانی و مطابقت ندارد.

این تحلیلگر امور سیاسی مصر تاکید کرد که هدف از قانون اساسی جدید مصر و اصلاحات و تعدیلات صورت گرفته در آن، حفظ هویت فرهنگی و دینی ملت مصر است، چون هدف اصلی از مبانی آیین اسلام اجرای عدالت، امانت و صلح است و هر چیزی که دین اسلام مردم را به آن فرا می‌خواند باید در قانون اساسی مصر نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما خواهان اجرای اصول اسلام در کشور و اعمال آنها در قانون اساسی هستیم، اما با هرگونه اجتهاد و برداشت شخصی و حزبی از این اصول و مبادی مخالفیم و اعتقاد داریم، اجتهادها و برداشت‌های شخصی کشور را برای سال‌های طولانی به عقب باز می‌گرداند به ویژه آنکه از اصول و مبادی اسلام در زمان‌ها و مکان‌های مختلف برداشت‌های متفاوتی شده است. بنابراین ما در این خصوص که اسلام برای هر زمان و مکانی کافی و بسنده است، اختلاف نظر نداریم، بلکه با اجتهادات شخصی در شرایط و زمان‌‌های مختلف مخالفیم که ممکن است به صلاح کشور نباشد.

حازم بر ضرورت حفظ دانشگاه الازهر به عنوان یکی از نشانه‌ها و سمبل‌های مصر اسلامی و امت اسلامی تاکید کرد و گفت: حق کامل این دانشگاه باید در قانون اساسی جدید مصر ادا شود.

اما وی نسبت به اختلاف موجود میان سیستم لیستی و فردی انتخابات پارلمانی مصر گفت: هیچ سیستمم نمونه کاملی برای انتخابات وجود ندارد و بالطبع هر سیستمی دارای نکات مثبت و منفی است و ما باید سیستمی را انتخاب کنیم که با هویت و ساختار جامعه مصر در زمان حال بیشتر تناسب داشته باشد، نه اینکه منافع گروه‌ها و نیروهای سیاسی مصر را تامین کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول