اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  شمال آفریقا

اندیشمند سرشناس شیعی مصر در گفت‌‌وگو با فارس:

مصر با خلا سیاسی‌-‌فکری مواجه است/ قدرت همواره دست یک گروه بود

اندیشمند سرشناس شیعی مصر با اشاره به اینکه مصر تاکنون شاهد پروسه‌ای تحت عنوان انتقال قدرت نبوده و قدرت در این کشور همواره در دست گروهی خاص بوده، این امر را نشات یافته از خلا دیرینه سیاسی - فکری حاکم بر این کشور دانست.

مصر با خلا سیاسی‌-‌فکری مواجه است/ قدرت همواره دست یک گروه بود

«احمد راسم النفیس» اندیشمند مصری و از شیعیان سرشناس این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره اظهار داشت: برخی از اخوانی‌ها با «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری مخلوع مصر در تعامل بوده و حتی بعضی از اعضای ارشد آن شرکای مبارک بودند، از همین رو مصر درگیر اوضاعی شدکه هم اکنون شاهد آن هستیم.

وی افزود: مصر با نوعی خلأ سیاسی و فکری رو به رو است که زاییده امروز و دیروز نیست، بلکه سال‌هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، چراکه همواره یک طبقه سیاسی در مصر در تلاش برای گردش قدرت در بین خود بوده‌اند.

النفیس تصریح کرد: با سرنگونی حسنی مبارک در ژانویه 2011 در واقع یک طبقه سیاسی در مصر سرنگون شد و در این میان اخوان المسلمین از وضعیتی که بر کشور حاکم شده بود، به منظور قدرت گرفتن و پرکردن خلا سیاسی موجود به نفع خود استفاده کرد.

وی درباره رای دادگاه به آزادی حسنی مبارک گفت: این اقدام به دستگاه قضائی ارتباطی ندارد، بلکه مربوط به کسانی است که در زمان محاکمه مبارک در راس قدرت بودند، زیرا محاکمه او با جرائمی که دست به آن زده بود، تناسبی نداشت.

این اندیشمند مصری در توضیح این مطلب افزود: مقایسه بین جنایت‌های سیاسی مبارک و بیش از همه همکاری او با اسرائیل و کمک به عراق در زمان جنگ با ایران نشان می‌دهد که محاکمه او به اتهاماتی نظیر موضوع کاخ‌های ریاست جمهوری و هدایای الاهرام در مقایسه با جنایت‌های سیاسی او بسیار کوچک است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از دلایلی که یک طبقه سیاسی خاص در مصر و اخوانی‌ها و نیز بازماندگان رژیم مبارک از محاکمه مبارک جلوگیری کردند، این بود که محاکمه او در خصوص برخی مسائل از جمله همکاری با اسرائیل موجب می‌شد که آنان از همکاری با اسرائیل محروم شوند.

النفیس تصریح کرد: در آن زمان، اخوانی‌ها با بیان بازگرداندن اموال به سرقت رفته مصر، از آن به عنوان دلیلی برای عدم محاکمه سیاسی مبارک یاد کردند.

وی افزود: اخوانی‌ها زمانی‌که به قدرت رسیدند، اساس کار خود را بر اجرای قانون اساسی مصر نگذاشتند و به این ترتیب زمینه سرنگونی خود را فراهم کرده و همانطور که دیدیم یک سال پس از به قدرت رسیدن، سرنگون شدند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول