اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

«سیدمحله» مازندران را بهتر بشناسید

محله‌ای با 10 سردار و 50 شهید روحانی

سیدمحله قائمشهر از جمله محلات پُرشهید شمال کشور است که فرماندهان و شهدای زیادی را تقدیم دفاع مقدس کرده است.

محله‌ای با 10 سردار و 50 شهید روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، سیدمحله قائم‌شهر از محلات قدیمی و منشأ تحولات انقلابی این شهرستان با رهبری روحانی مبارز و انقلابی حضرت آیت‌الله حاج‌حسین صبوری(ره) با اهدای 10 سردار شهید و 50 شهید گلگون‌کفن به محضر متعالی حضرت امام روح‌الله، کارنامه درخشانی برای ارائه به سپاه حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) دارد.

***

اسامی سرداران شهید این محله انقلابی و آخرین مسئولیت آنها در جبهه به شرح زیر است:

سردار شهید ناصر بهداشت «فرمانده گردان حمزه سیدالشهدا(ع) لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار شهید محمدحسین باقرزاده «جانشین گردان یارسول الله(ص) لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار شهید داود صفاری «معاون واحد تبلیغات لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار شهید مجید آصفی «فرمانده گردان واحد بهداری لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار شهید علیرضا بلباسی «فرمانده گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار مهندس شهید سیداحمد کدخدازاده «دانشجوی پیرو خط امام و فاتح لانه جاسوسی». سردار روحانی شهید رحمت‌الله اسدی «معاون گردان امام محمدباقر(ع) لشکر ویژه 25 کربلا». سردار شهید ابراهیم وکیل‌زاده «مسئول تعاون لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار مهندس شهید صفر روحی «مسئول طرح خودکفایی لشکر ویژه 25 کربلا».

سردار مهندس شهید عبدالرحیم صبوری «فرمانده تیپ مستقل ش.م.ر».

نام مبارک شهدای گلگون کفن سیدمحله قائم‌شهر هم به شرح زیر است:

روحانی شهید محمد اسدی، شهید رضا شاکری، شهید محمدعلی ابراهیمی، شهید محمدابراهیم اسدی، شهید مهدی صادقی، جانباز شهید حاج محمد صبوری، شهید شمس‌الدین رضایی، شهید مرتضی محمدزاده، شهید احمد ضرابی، شهید مهدی شریف‌پور، شهید عبدالرحیم روشن، شهید مهدی یحیایی، شهید مصطفی وکیلیان، شهید محمدحسن نظری، شهید محمدعلی حق‌پناه، شهید قاسم فدوی، شهید حمیدرضا اسفندیاری، شهید سیدسعید ارجمندیان، شهید مسعود احمدی، شهید محمود عبائیان، شهید قاسم نظری، شهید محمدرضا خوشرویی، شهید حاج عیسی وطنی، شهید محمدرضا وطنی، شهید سعید ذبیحی، شهید محمدرضا ذبیحی، شهید رضاعلی بهروزی، شهید سیدهاشم موسوی‌نژاد، شهید حسین علی‌نژاد، شهید محسن علی‌نژاد، شهید اسرافیل لطفی، شهید نصرالله کیابادرودی، شهید مراد کشاورز، شهید فرزاد قاسمی، شهید سیدمهدی غزالی، شهید احمد نیکجو، شهید اسماعیل علیجانی، شهید محمدرضا عباس‌زاده، شهید بخشعلی یادگار، شهید احمد اولاداعظمی، شهید علی بافنده، شهید محمدرضا ذاکریان، شهید زمان روشن‌بخش، شهید سیدسلیمان موسوی، شهید سیدعبدالله هاشمی، شهید سیدجلال هاشمی، شهید حسن هوشیاری، شهید علیرضا بزرگی، شهید جمشید خداپرست و شهید مهدی روح‌الهی.

از میان این 60 شهید، 10 تن از شهدا، شهیدان اسدی، شهیدان صبوری، شهیدان علی‌نژاد، شهیدان وطنی، شهیدان ذبیحی و دو بردار شهید هستند.

هفت تن از شهدای سیدمحله از فرزندان حضرت زهرا(س) و سادات علوی هستند.

سادات شهیدان این محله شهیدان غزالی، ارجمندیان، موسوی‌نژاد، موسوی، کدخدازاده، سیدعبدالله هاشمی و سیدجلال هاشمی.

یک شهید مفقودالجسد به نام شهید محمدرضا ذاکریان هم بین این 60 شهید دیده می‌شود.

یک جانباز شیمیایی شهید هم به نام مبارک "حاج محمدصبوری" زینت بخش این شهدا است.

یک دانشجوی شهید که از دانشجویان پیرو خط امام و تنها دانشجوی شهید مازندرانی فاتح لانه جاسوسی محسوب می‌شود به نام شهید سیداحمد کدخدازاده بوده که در میان شهدای سیدمحله رخ نمایی می‌کند.

 معرفی محله‌ای به نام سادات

سیدمحله از محله‌های قدیمی شهرستان قائم‌شهر است که بیش از 200 سال قبل یعنی زمان قاجار دوم «فتحعلی شاه قاجار» توسط یکی از سادات علوی به نام «سید ابراهیم» جد پنجم یا ششم خاندان ساداتی‌ها تأسیس و آباد شد.

البته نام شهرستان قائمشهر در گذشته شاهی و قبل از آن علی‌آباد و در زمان دورتر زنبیل‌خیل بود.

چهارشنبه بازار که قدمتی هزار ساله دارد در کنار مقبره مطهر امامزاده یوسف رضا، بازار تجاری، تبادل کالا و خرید و فروش برای شهرهای همجوار ساری، سیمرغ(کیاکلا)، گیل‌خاران(جویبار)، بارفروش(بابل)، امیرکلا و مشهدسر(بابلسر) بوده و تجمع بازاریان، فروشندگان، دوره‌گردها و زنبیل‌داران در کنار این امامزاده، علت آبادی این شهرستان بوده است.

این امامزاده به نوعی محل استراحت‌گاه زائران حرم امام رضا(ع) بوده و در جوار آن در مسیر جاده ساری یک «تپه سلام» به احترام آن حضرت قرار داشت و در اطراف تپه قرارگاه و محل اطراق زائران و مسافران بود.

«سید ابراهیم» از خاندان بزرگ سادات در شهر رشت بر علیه یکی از خوانین ظالم با همراهی مردم، قیام کرده و پسر آن خان ظالم را به درک واصل کرد.

او به همراه دو برادر دیگرش به مازندران آمدند که یکی از برادرانش در بارفروش سکونت پیدا کرد که فرزندان او خاندان سادات بزرگوار «استادزاده‌ها» هستند.

«سید ابراهیم» به قائم‌شهر آمد و در کنار «تپه سلام» حضرت یوسف رضا ساکن شد و چند خانه، حسینیه، قبرستان و مزارع کشت و زرع در آنجا دایر کرد.

در ضلع غربی سیدمحله که استادیوم شهید وطنی قرار دارد تا خیابان جویبار و کناره‌های محله کوشک‌سرا(کوچک‌سرای فعلی) به نوعی قشلاق و مراتع چراگاه گوسفندان و احشام چوپانان «قبیله خنار» بود به همین منظور «سید ابراهیم» با چوپانان خناری و اهالی کوشک‌سرا و اهالی مجاوری (مجاورمحله محله‌ای است که در مجاورت مقبره حضرت یوسف رضا قرار دارد و به همین دلیل به مجاوری معروف شد)، ارتباط دوستی برقرار کرد که باعث ازدواج او در مجاور محله شد.

بعد از مدتی بر جمعیت اهالی سیدمحله افزوده شد و از قبیله خنار، خاندان وهابی‌ها، حیدری‌ها، خناری‌ها، بیابانی‌ها و هدایتی‌ها و همچنین خاندان قهاری‌ها، محمدزاده‌ها، بابایی‌ها، تقوی‌های گرجی و سایر خانواده‌های قدیمی مستقر شدند.

تجمع این خانواده‌ها در حسینیه بزرگ سیدمحله بود.

در زمان رضاخان ملعون، 15 سال درب حسینیه را قفل کردند، عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) و هرگونه تجمع در حسینیه ممنوع بود و سقاخانه(ساقی نفار) جلوی حسینیه را به دستور افشارطوس تخریب کردند با این وضعیت اهالی سیدمحله 15 سال درون منازل خود به عزاداری می‌پرداختند.

در دوران کشف حجاب رضاخانی که امنیه‌ها و نیروهای قزاق در شهر دستور کشف حجاب را اجرا می‌کردند، زنان متدین سیدمحله برای مقابله با این طرح غربی انگلیسی رضاخان از خانه‌های خود خارج نمی‌شدند.

بعد از جنگ جهانی دوم قدرت‌های بزرگ دنیا تصمیم گرفتند ایران را اشغال کنند و به همین منظور روس‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها موفق به اشغال ایران شدند، ارتش کشور تسلیم آنها شده و آنها هم رضاخان ملعون را از کشور راندند.

سیدمحله در همین ایام از سال 1320 همچون همه جای شمال ایران در اشغال روس‌ها بود. فرمانداران نظامی روس‌ها در شهرها حکومت می‌کردند و تمام امکانات زیرزمینی و سرزمینی منطقه در اختیار آنها بود.

طبیعت‌شان اشغال‌گری، تعدی و تجاوز به حقوق مردم بود ولی در سیدمحله که یک محله مذهبی و انقلابی بود، روس‌ها جرأت و توان تجاوزگری و تعدی را نداشتند و بالاخره تا سال 1328 ایران را ترک کردند.

در سال 1329 مسجد سیدمحله که به نام حضرت حجت(عج) «مسجد حجتیه» نامگذاری شد و با راهنمایی‌ها و ارشادات حاج حسین صبوری به دست اهالی محل ساخته و تأسیس شد که به «مسجد حجتیه صبوری» معروف شد.

زمین این مسجد در گذشته عمارت املاک رضاخانی بود و یک بخش آن را کربلایی شاه بابا محمدزاده و بخش دیگر آن را کربلایی نادعلی هدایتی وقف مسجد کردند.

این مسجد مرکز فعالیت‌های عبادی و سیاسی محل بود که در قیام 15 خرداد سال 1342 یک اتوبوس از اهالی محل به شهر مقدس قم رفته و با حضرت امام(ره) دیدار و بیعت کردند و تا آخرین لحظه به آن حضرت وفادار ماندند.

از همان بیعت تاریخی اهالی سیدمحله تا پیروزی انقلاب اسلامی مسجد حجتیه صبوری سیدمحله به عنوان مرکز فعالیت‌های انقلابی در شهرستان قائمشهر بود.

سیدمحله با این پیشینه تاریخی و انقلابی از زمان تأسیس تا به امروز محله‌ای خوش‌نام و دارای سوابق درخشان انقلابی، سیاسی، اخلاقی و دینی بوده و منطقه‌ای از هر لحاظ ایمن، برای معاش مردمان شهر است.

در طول دوران قبل و بعد از انقلاب و در ایام دفاع مقدس محل تجمع و اعزام رزمندگان بوده و صدها جانباز، رزمنده و تعدادی آزاده و 60 شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب و نهضت علوی امام روح‌الله کرده است.

در بین شهدای گرانقدر این خطه سرداران بنام و ظفرمندی به چشم می‌خورند که هر کدام بر تارک شهر، استان و لشکر ویژه 25 کربلا درخشش و تلألوی ویژه‌ای دارند.

محله‌ای که بیشترین تردد مردمانش بین مسجد و حسینیه است، سزاوار تجلیل بوده که در دامان مادران این محله، دلاورمردانی صف‌شکن و همچون کوه استوار بنا به فرموده امام‌المتقین حضرت علی(ع) «تزول الجبال و لا تزل اعرا جمجمتک» تعدادی سر و جان دادند، تعدادی جانباز شدند، تعدادی آزاده و تعدادی همچنان رزمنده ماندند و با این ایمان راسخی که از مردمان این محله باریشه به چشم می‌خورد، امیدواریم با توجهات حضرت ولی عصر(عج) در نهضت عالم‌گیرش منطقه دارالمومنین سیدمحله زیباترین حضور را در محضر آن حضرت داشته باشد.

تهیه و تنظیم: سجاد پیروزپیمان

انتهای پیام/2296/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول