اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت بیجار:

121 بهورز در بیجار مشغول خدمت‌رسانی هستند

رئیس مرکز بهداشت بیجار با بیان اینکه اکنون 85 خانه بهداشت فعال در بیجار وجود دارد گفت: 121 بهورز شامل 68 زن و 53 مرد در شهرها و روستاهای بیجار مشغول خدمت‌رسانی و آموزش و درمان‌های جزئی هستند.

121 بهورز در بیجار مشغول خدمت‌رسانی هستند

کوروش اخباری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیجار ضمن تبریک این روز به بهورزان، آنان را پرچمدار سلامت و خط اول ارتباط سیستم بهداشتی درمانی با مردم دانست و  اظهار کرد: امید است بهورزان با پرهیز از روزمرگی و ارتقای سطح دانش و سایر مهارت‌های خود، آمادگی خود را در این سنگر حفظ و ارتقاء دهند.

وی با بیان اینکه بهورزان در صف نظام سلامت کشور یاری‌رسان جامعه بوده و نقشی‌محوری و اساسی را بر عهده دارند، افزود: با توجه به زحمات بهورزان در نقاط محروم جامعه و روستاها باید از تلاش و خدمات این عزیزان در عرصه سلامت قدردانی شود.

رئیس مرکز بهداشت بیجار با اشاره به نقش بهورزان در تامین سلامت جامعه خاطرنشان کرد: این قشر برای پزشک خانواده بهترین منبع اطلاعات در بیماریابی جمعیت زیرپوشش به شمار می‌روند و به راحتی مشکلات عمده سلامت و عوامل مرتبط با آن را به خوبی در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه بهورزان در مقدم‌ترین خط ارائه خدمات سلامت در سطح روستاها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: بهورزان در تمام فعالیت‌هایی که برای توسعه اجتماعی روستا در جریان است، مشارکت داشته و از آموخته‌های خود در راستای جلب مشارکت‌ها و راهنمایی مردم بهره می‌گیرند.

مراقبت از مادران باردار از شاخص‌های توسعه‌یافتگی یک کشور است

اخباری با بیان اینکه تلاش بهورزان در دور افتاده‌ترین روستاها موجب می‌شود خدمات بهداشتی لازم به روستائیان ارائه شود، شاخص‌های عمده فعالیت بهورزان را اینگونه عنوان کرد: کاهش مرگ و میر در روستاها، جلوگیری از عوامل حاملگی‌های متعدد، مراقبت از مادران باردار که از شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور است، واکسیناسیون کودکان و آموزش مادران حاصل زحمات بهورزان است.

وی بیان کرد: به پاس خدمات بهورزان بیجاری طی 6 سال اخیر یک مورد فوت مادر باردار داشته‌ایم که علت آن نیز کوتاهی و عدم ارائه خدمات بهورزان نبوده است.

اخباری از دیگر شاخص‌های عمده کار بهورزان را کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال عنوان و تصریح کرد: تلاش ما بر این است که این شاخص هم با کمک بهورزان به حداقل برسد.

رئیس مرکز بهداشت بیجار خاطرنشان کرد: بررسی‌های مرکز بهداشت و پیگیری‌های بهورزان نشان داده است قسمت عمده‌ای از مرگ و میر کودکان که معمولا طی 12 تا 13 مورد است، متأسفانه حوادث و تصادفات است و بخش دیگر آن بیماری‌های مادرزادی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر عمده فعالیت‌های بهورزان ارائه خدمات به سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، بهداشت حرفه‌ای و کارگاه‌ها، کشاورزان و قالی‌بافان، بهداشت محیط، بهداشت آب و ارائه بهداشت باروری عنوان کرد.

اخباری گفت: از اولین مطالبی که بهورزان در سطح خانه‌های بهداشت آموزش دیده و جزو وظایف اصلی آنها نیز به شمار می‌آید، بحث واکسیناسیون است که با ارائه کارهای آموزشی در بسیاری از روستاها و کل مناطق به صورت 100 درصدی این آموزش‌ها ارائه شده است.

وی تأکید کرد: اگر خدمات این عزیزان در بحث واکسیناسیون نبود اکنون با بسیاری از بیماری‌های واگیردار روبه رو بودیم و بسیاری از این بیماری‌ها همچون فلج اطفال ریشه‌کن نمی‌شد.

خانه بهداشت غیر فعال در بیجار وجود ندارد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیجار با بیان اینکه خانه بهداشت غیر فعال در بیجار وجود ندارد تصریح کرد: ممکن است به دلایل کمبود نیرو و کمبود خانوار در روستایی فعالیت خانه بهداشت‌ها 2 یا 3 روز در هفته باشد، اما در مجموع در بیجار خانه بهداشت غیر فعال وجود ندارد.

وی در ادامه به عمده مشکلات و مطالبات بهورزان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مطالباتی که سالیان متمادی پیگیر آن در مجلس هستند، دو سال دوره آموزشی بهورزان است که متأسفانه جزو سنوات خدمات این قشر محسوب نمی‌شود.

اخباری افزود: امید است با تصویب قانونی مشخص این 2 سال از زحمات بهورزان نیز به عنوان سوابق خدماتی محسوب شود که در بحث مزایا و دستمزد نیز بی تأثیر نخواهد بود.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات این قشر زحمتکش با توجه به اینکه باید از افراد بومی روستاها انتخاب شوند و به تبع باید در همان روستا خدمت کنند و معمولا بعد از گذشت نیمی از خدمتشان، ارائه خدمت در سطح روستا مشکل‌ساز بوده و در این زمینه و ارائه خدمات شبکه بهداشت با چالش روبه است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیجار اظهار امیدواری کرد با زحمات شبانه روزی همکاران بهورز در سطح 85  مورد از خانه‌های بهداشت بیجار موفق به ارتقای شاخص‌های عمده بهداشتی شویم.

اخباری در پایان با تقدیر از زحمات بهورزان، تمامی تلاش و هدف این مجموعه را حفظ و ارتقاء سلامت است، عنوان و تأکید کرد: بهورزان سنگین‌ترین بار خدمات را بر دوش دارند و امید است با همکاری تمامی ارگان ها و تمام توانشان با این عزیزان با چالشی در زمینه ارائه خدمات روبه رو نشویم.

انتهای پیام/79015/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول