اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم:

علم امروز مدیون امام جعفر صادق (ع) است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم علوم حاضر را مدیون علم امام جعفر صادق(ع) و شاگردان ایشان دانست.

علم امروز مدیون امام جعفر صادق (ع) است

حجت الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، حیات معنوی و جسمانی را در شناخت انبیا مهم خواند و گفت: در صورتی آدمی می‌تواند به مقام برتر ملائک برسد که روحش رشد یابد، چرا که درک عظمت خدا در گرو روح او است، پس هر چه روح رشد یابد به تعالی بیشتری می‌رسد.

وی ارزش هر انسان را به روح او دانست و افزود: در قرآن و روایات آمده است که پیامبران و ائمه با هدف تعالی روح آدمیان آمده‌اند؛ جسم قوی باشد یا ضعیف فرقی ندارد، هدف پرورش روح آدمی است که همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم به وجود آگاهان دینی برای پاسخگویی به شبهات و مسائل اشاره کرد و بیان داشت: واقعه غدیر و انتخاب امام علی(ع) توسط پیامبر به عنوان جانشین و پس از آن ائمه اطهار همگی نشان از حضور کسانی است که ثابت کند تعطیلی در دین نیست.

نجاریان زاده تصریح کرد: امام جعفر صادق (ع) مسجد پیامبر اکرم(ص) در مدینه را محل عالم پروری بنا نهاد و توانست شاگردان بسیاری را در علم کلام، تفسیر و علم الابدان(پزشکی) تربیت کند.

وی گفت: جابر بن حیان ( پدر علم شیمی) از شاگردان برتر امام جعفر صادق (ع) در علم الابدان است که در حال حاضر 900 رساله در دنیا و همچنین دانشگاه‌های غرب دارد که همگان آن را الگوی خود قرار داده‌اند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم به 4 هزار شاگردی که در محضر امام صادق تربیت شدند اشاره کرد و گفت: ریشه علوم حاضر امام جعفر صادق(ع) است و وجود 120 هزار حدیث از امام جعفر صادق (ع) نیز بیانگر علم ایشان است.

نجاریان زاده به فعالیت‌های علمی و فرهنگی امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و بیان داشت: ضعف بنی امیه و قدرت گرفتن بنی عباس زمینه را برای فعالیت‌های امام صادق(ع) و شاگردانش فراهم کرد، از این رو می‌توان دوران زندگی ایشان را با دیگر ائمه متفاوت دانست.

وی به خواهان علم امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: علاقه به یادگیری علم امام جعفر صادق (ع) مردم را از مناطق بسیار دور مانند افریقا راهی مدینه می‌کرد و این همت و حرکت نشان از علم بی انتهای ایشان دارد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم یکی از اهداف امام جعفر صادق(ع) از برگزاری کرسی‌های درسی را دوری از زر، تزویر و رنگ دنیا و حفظ اسلام دانست و افزود: پس از شهادت امام حسین (ع) و وجود خلأ در آن دوران، امام جعفر صادق (ع) را بر آن داشت تا دنیا را با رفتار دین‌مداری پر کند.

نجاریان زاده یادآور شد: امام جعفر صادق (ع) هیچ‌گاه به حکومت و سلاطین زمانش وابستگی نداشت و خود را از حمایت آنان بی نیاز کرد؛ چه بسا درب منزل ایشان به روی یتیمان نیز باز بود و روح و جسم آدمیان در آنجا سیراب می‌شد.

امام جعفر صادق، ششمین امام شیعیان است که در 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد شد؛ کنیه ایشان ابو عبدالله و لقبش صادق است. امام صادق(ع) در سال 114 هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن 31 سالگی به امامت رسید و دوران امامتش مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود، ایشان پس از اینکه دانشگاهی بزرگ را بنا نهاد و هزاران شاگرد در مکتب ایشان پرورش یافتند در روز 25 شوال به شهادت رسید.

انتهای پیام/2258/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول