اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد

مصوبه غیرکارشناسانه کارگروه چای گیلان در نوع مصرف چای سنواتی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانه‌داران چای شمال گفت: کارگروه چای گیلان تصمیم‌گیری نحوه تشخیص مصرف چای سنواتی را به سازمان چای داده در حالی که وزارت بهداشت و درمان تصمیم‌گیر اصلی درباره فرآوری چای است.

مصوبه غیرکارشناسانه کارگروه چای گیلان در نوع مصرف چای سنواتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، توزیع چای سنواتی در گیلان و مصرف انسانی آن از معضلاتی است که به نظر می‌رسد هنوز لاینحل باقی مانده و مصوبه اخیر کارگروه چای استان مبنی بر واگذاری تشخیص نوع مصرف آن به سازمان چای موجب نگرانی کشاورزان و کارخانه‌داران چای شده است.

سعید رحمت‌سمیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانه‌داران چای شمال در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در رشت وضعیت چای و مصوبه کارگروه استان را تشریح کرد.

* امسال وضعیت چای چگونه است؟

رحمت‌سمیعی: امسال با افزایش بهای برگ سبز چای که در اواخر چین دوم اعلام شد اگر باغدار ضرر نکند کار بزرگ صورت گرفته است زیرا بهای برگ سبز انگیزه بسیار مهم در تصمیم‌گیری‌های کشاورزان چایکار ایجاد می‌کند و اگر این انگیزه به موقع و در اوایل آبان هر سال اعلام شود باغدار می‌تواند نسبت به احیای باغ، هرس باغ و کودپاشی مناسب برای بهزراعی که میزان تولید و کیفیت را بالا می‌برد، اقدام کند اما وقتی در خرداد بهای برگ سبز اعلام می‌شود به این معناست که تنها به باغدار گفته‌ باشند نمی‌گذاریم ضرر کنید و این امر انگیزه محسوب نمی‌شود.

هر چند اعداد و ارقام مستند ندارم اما به عینه می‌بینم که بالغ بر نیمی از باغ‌های چای کشور نابود شده و بقیه حدود 20 تا 50 درصد آن آباد و نیمه آباد بوده و تولید کمتر از 25 هزار تن چای گواه این واقعیت تلخ است.

* آیا با احیای سازمان چای امید بهبود می‌رود؟

رحمت‌سمیعی: خیر، زیرا این سازمان که ایجاد شده آن سازمانی نیست که ما به دنبالش بودیم تا بتواند چای کشور را احیا کند و به نظر می‌رسد اداره کوچکی است از وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی با دست و بال شکسته و حتی بسته.

 سازمانی می‌خواهیم که برای احیای باغ‌ها برنامه‌ریز بوده و اعتبار لازم را داشته باشد و در بازار عرضه و تقاضا نقش سازنده‌ای ایفا کند، تولید بیشتر با کیفیت بالا را طلب می‌کنیم اما با کدام کارشناس و بودجه.

* وضعیت کیفیت چای چگونه است؟

رحمت‌سمیعی: ممکن است یکی از دلایل کاهش تولید توجه مدیران کارخانه‌ها به کیفیت بوده اما بوته‌های چای که از نظر تغذیه و بهزراعی در فقر بسر می‌برد چگونه می‌توان امید کیفی را در آینده داشت.

مدیران کارخانه‌ها و بنده به این باور رسیده‌ایم که باید چای کیفی تولید کنیم تا بتوانیم مصرف کننده را راضی کرده و چای خود را به فروش رسانیم اما برنامه مدون از طرف کسی ارائه نشده بود و صرفاً در گردهمایی که زیر نظر اساتید بنده در سال گذشته برگزار شد به این مسئله پی‌بردیم و خدا را شکر می‌کنیم.

* وضعیت کارخانه‌های چای چگونه است؟

رحمت‌سمیعی: از نظر تولید کیفی خوب است و همه کیفیت خود را ارتقا داده‌اند اما دو عامل عمده بر سر راه مدیران کارخانه‌داران قرار دارد که ادامه تولید را دچار چالش می‌کند.

ابتدا اینکه کاهش میزان برگ سبز چای موجب تعطیلی  کارخانه‌ها شده و یا با ظرفیت 30 تا 50 درصد تولید می‌کنند که این امر هزینه بالای تولید و کاهش سودآوری را به دنبال داشته است و دوم اینکه ورود و وجود چای‌های سنواتی رمق مدیران کارخانه‌ها را از آنها گرفته و تولیدات خود را با ضرر و زیان عرضه کرده و یا در انبار ذخیره کرده‌اند.

*آیا مسئله چای سنواتی برطرف نشده است؟

رحمت‌سمیعی: کارگروه چای استان گیلان با مصوبه غیرکارشناسانه وضعیت را گاه و بی‌گاه در هم و پیچیده می‌کند و چای سنواتی به چای گفته می‌شود که از زمان تولید آن سه سال گذشته باشد و این دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد کشور است و کسی نباید اما و اگری در آن بیاورد.

این چای‌ها مورد مصرف انسانی ندارند و نباید به مصرف شرب برسد در حالی که کارگروه چای استان به راحتی در تصمیم‌گیری چای سنواتی تشخیص نوع مصرف آن را به سازمان چای می‌دهد، یعنی قانونگذار نمی‌دانست که در این زمینه وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد تصمیم می‌گیرند و حال کارگروه به سازمان چای تفویض اختیار می‌دهد درست مانند اینکه گواهی رانندگی را انجمن صنفی صادر کند.

 همچنین در مصوبه کارگروه چای گیلان ذکر شده است که چای‌ها به کارخانه‌های مشخصی برای عمل‌آوری دوباره با ساز و کار کارخانه‌های خاص واگذار شود در حالی که اگر قرار نیست چای به مصرف انسانی برسد چرا باید فرآوری شود جز اینکه در او غش وجود داشته باشد.

مردم کوچه و بازار نیز این سئوال را از ما دارند تا چه رسد به مدیران کارخانه‌دار و دست‌اندرکاران صنعت چای.

همین سئوالات موجب شده قیمت چای خشک به 2 هزار تومان کاهش پیدا کند و مسبب آن به غیر از مصوبات غیرکارشناسانه کارگروه چای استان چیز دیگری نیست.

* در زمینه مصوبات کارگروه چای استان چه می‌کنید؟

رحمت‌سمیعی: ابتدا نامه‌ای خدمت آقای استاندار می‌نویسیم و موارد را متذکر می‌شویم تا وی چاره‌اندیشی کند و مدیران کارخانه‌ها و کشاورزان چایکار را از این دل‌نگرانی بیرون آورد و سپس نامه‌ای به حجتی وزیر جهاد کشاورزی می‌نویسیم که از زیر مجموعه خود سازمان چای کشور مصرانه بخواهد از چارچوب قانون فراتر عمل نکند و وضعیت را از این بحران نجات دهد.

* از مسئولان چه انتظاری دارید؟

رحمت‌سمیعی: مسئولانه برخورد کرده و به عواقب مصوبات و تصمیم‌گیری‌های خود فکر کنند و انجمن صنفی سابقاً در این کارگروه بود و با نگاهی به مصوباتش می‌تواند تفاوت را به وضوح نشان دهد چه مصوباتی در طول تاریخ چای سر آمد بوده است.

* آیا انجمن صنفی کارفرمایی کارخانه‌داران چای شمال عضو کارگروه چای استان است؟

رحمت‌سمیعی: از مصوباتش مشخص است که خیر.

* چه انتظاری از کارگروه دارید؟

 رحمت‌سمیعی: از کارگروه چای استمداد کمک داریم و امید تجدید نظر درباره مصوبه مذکور و از تمام نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی مناطق چای‌خیز و غیر چای‌خیز استدعا داریم به کمک ما بشتابند و از رهبری‌املشی نماینده مردم رودسر و املش شورای اسلامی نیز تشکر می‌کنیم که همواره در کنار کشاورزان چایکار و سکان‌دار سرنوشت چای بودند.

به گزارش فارس، کیهان هاشم‌نیا استاندار گیلان و نماینده ویژه رئیس جمهور در بحث چای، در چهارم خرداد امسال با صدور اطلاعیه‌ای به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگا‌ه‌های اجرایی مربوطه اعلام کرده بود که به استناد ابلاغیه شماره 18779 /ت 49035 ه- مورخ 3/2/1392 هیئت دولت در زمینه تعیین بنده به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور چای، به این وسیله خروج و توزیع هرگونه چای سنواتی برای استفاده شرب یا به هر عنوان دیگر از انبارهای گیلان و خارج استان به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این دستور ممنوع اعلام می‌کنم.

همچنین هیئت وزیران فروردین امسال طبق پیشنهاد رئیس جمهور وقت و به استناد اصول 127 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استاندار گیلان را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در اتخاذ تصمیمات اجرایی برای تقویت صنعت چای شامل تولید و فرآوری و بازرگانی تعیین کرده بود.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان نیز مصرف چای سنواتی را خطری برای سلامت انسان دانسته و اظهار کرده بود که چای سنواتی سازمان تعاون روستایی گیلان سلامت مردم را تهدید می‌کند و قابل مصرف نیست.

محمدحسین اصغریان، با بیان اینکه مصوبه‌های ستاد چای شامل مرور زمان شده است، عنوان کرد که اختیارهای تفویض شده به استاندار گیلان درباره چای دارای دو بخش بوده که یک بخش مربوط به اختیارهای اصل 127 قانونی و ابلاغ شده به استاندار گیلان است.

این مسئول یک بخش از مصوبات ستاد چای را مربوط به افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک از 900 به یک‌هزار و 200 تومان و درجه دو از 500 به 650 تومان عنوان کرد.

وی با تأکید بر پیگیری ابلاغ مصوبات ستاد چای، یادآور شد: بخش دوم مصوبات مذکور مربوط به جلوگیری از توزیع چای سنواتی و مصرف آن است.

کارشناس مسئول موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز عرضه چای 87 و 89 را غیر قابل شرب دانسته و گفته بود که چای سال‌های 87 و 89 جزو چای سنواتی محسوب شده و غیر قابل مصرف انسانی است.

علیرضا نیک‌کار، با تصریح بر اینکه برای جلوگیری از توزیع چای سنواتی به واحدهای عرضه این چای مراجعه کردیم، خاطرنشان کرده بود که طبق قانون تاکنون دو واحد انبار توزیع چای سنواتی در گیلان پلمپ شده است.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول