اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برقراری عدالت اجتماعی با پرداخت زکات

پرداخت زکات یکی از واجبات در دین اسلام است که نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات علاوه بر کاهش فاصله طبقاتی، موجب برقراری عدالت اجتماعی می‌شود.

برقراری عدالت اجتماعی با پرداخت زکات

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، وقتی کلمه زکات را می‌شنویم ناخود آگاه یاد کلمه‌ای که در رساله و احکام دینی زیاد به کار برده شده است می‌افتیم، زکات یکی از مهم‌ترین ارکان اسلام است به طوری که به کثرت در این مورد آیات قرآنی وجود دارد و برای کسانی که از مکنت مالی برخوردارند و زکات را پرداخت نمی‌کنند وعده‌های سختی برای آن‌ها در قرآن و حدیث آمده است.

مسئله زکات در همه ادیان وجود دارد و تنها مختص به دین مبین اسلام نبوده و همواره برکات فراوانی را به همراه داشته است.

اهمیت زکات در اسلام به قدری است که در قرآن این کلمه 32 بار جداگانه و 27 بار همراه با نماز آمده است و این نشان می‌دهد که فردی که نماز بر پا می‌دارد باید حتما زکات را نیز پرداخت کند، در غیر اینصورت نماز وی مقبول درگاه احدیت قرار نخواهد گرفت.

با توجه به اینکه اسلام به صورت یک مکتب صرفا اخلاقى، فلسفى و یا اعتقادى ظهور نکرده بلکه به عنوان یک آئین جامع که تمام نیازمندی‌هاى مادى و معنوى در آن پیش‌بینى شده است و با توجه به اینکه در زمان پیامبر نیز توجه خاصى به حمایت از محرومان بود روشن مى‌شود، بیت‌المال و پرداخت زکات در کاهش فاصله طبقاتی و توجه به محرومان نقش موثری دارد.

بدون شک هر جامعه‌اى داراى افرادى از کار افتاده، بیمار، یتیم بى‌سرپرست، معلول و امثال آن‌ها است که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

به همین دلیل در اسلام مسئله زکات که در حقیقت یک نوع مالیات بر درآمد و تولید و مالیات بر ثروت راکد محسوب مى‌شود از اهمیت خاصى برخوردار است، تا آنجا که در ردیف مهم‌ترین عبادات قرار گرفته و در بسیارى از موارد با نماز ذکر شده است.

در روایات اسلامى آمده است "اگر حکومت اسلامى از شخص یا اشخاصى مطالبه زکات کند و آن‌ها در برابر حکومت ایستادگى کنند، مرتد محسوب مى‌شوند".

پیشینه‌ مطرح شدن زکات به طور جدی در ایران به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 باز می‌گردد، پس از آن که حرکت‌های فرهنگی زیادی از جمله در بدنه‌ دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مدرسه‌سازی و اقامه‌ نماز انجام گرفت، بحث زکات مطرح شد و تحقیق و پژوهش درباره‌ آن انجام گرفت.

مصرف زکات باید دقیق و به جا و در مواردی که دستور خداوند است، باشد. اگر زکات در جای خود مصرف نشود انسان ضامن است. قرآن بعد از آنکه موارد هشتگانه مصرف زکات را در آیه‌ 60 سوره توبه بیان می‌کند در پایان می‌فرماید: «فَریضةًمِن اللهِ واللهُ عَلیمٌ حکیمٌ» فریضه واجبی است از جانب خداوند دانا و حکیم دستور داده شده است.

با پرداخت زکات و تأمین اجتماعی، فقر مردم بر طرف می‌شود و قویاً بخشی از مفاسد اجتماعی که برخاسته از فقر حاکم بر جامعه است از بین خواهد رفت. پرداخت زکات دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و جامعه را برای حل همه‌ مشکلات آماده می‌سازد. اگر فقرا خود را در سود اغنیا شریک بدانند نابسامانی و مشکلات و آفات با تمام توان به پا خواهند خواست و تا آنجا که بتوانند در حل مشکلات کوشش خواهند نمود.

انجام فریضه واجب زکات نه تنها موجب نقص و کاستی مال نمی‌شود، بلکه موجب فزونی و برکت آن شده و آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد.

عرفان احمدی از بازاریان مریوانی در مورد تاثیرات پرداخت زکات در جامعه اظهار کرد: پرداخت زکات از دستورات دین اسلام و دین فقرا بر گردن اغنیاست.

وی تصریح کرد: پرداخت زکات نه تنها موجب کاهش مال نمی‌شود بلکه برکات آن موجب افزایش در اموال انسان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همواره سعی کرده‌ام در زمینه پرداخت زکات کوتاهی نکنم چرا که این مهم از توصیه‌های موکد دین اسلام است.

محمد علی‌رمایی می‌گوید: هر ساله بعد از برداشت محصول، زکات آن را پرداخت می‌کنم.

وی تصریح کرد: مردم روستا با وجود اینکه شاید درآمد زیادی نداشته باشند اما در پرداخت زکات همواره پیشقدم بوده و به توصیه‌های اسلام پاسخ می‌دهند.

*برقراری عدالت اجتماعی با پرداخت زکات

رئیس ستاد زکات مریوان بر نهادینه کردن فرهنگ زکات به منظور رفع محرومیت و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: شفاف‌سازی در بحث هزینه‌کرد زکات نقش مهمی در ترغیب مردم به احیای این فریضه الهی دارد.

ماموستا مصطفی شیرزادی خاطرنشان کرد: زکات فریضه‌ای الهی است که احیای آن در جامعه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را که ناشی از فقر و مشکلات مادی است رفع می‌کند.

وی از پرداخت زکات به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در برقراری عدالت اجتماعی در جامعه نام برد و خاطرنشان کرد: اگر اغنیا نسبت به پرداخت زکات کوتاهی نکنند ریشه‌های فقر از بین رفته و عدالت اجتماعی برقرار می‌شود.

امام جمعه مریوان تصریح کرد: ریشه‌کنی مشکلات مادی نیازمندان و اجرای پروژ‌های عام‌المنفعه در شهرها و روستاهای محروم از تاثیرات توسعه و ترویج فریضه الهی زکات در جامعه است.

به گفته وی، ساماندهی نحوه جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات در کنار شفا‌ف‌سازی، مردم را به اجرای این فریضه بیشتر تشویق می‌کند که توجه به این مهم در دبیرخانه شورای زکات امری ضروری است.

وی از مردم مریوان به عنوان پیشتازان احیا و انجام فریضه الهی زکات نام برد و اظهار کرد: شهرستان مریوان در بحث جمع‌اوری زکات در سطح کشور همواره پیشتاز بوده و دارای رتبه نخست کشوری است.

*جمع‌آوری 9.8 میلیارد تومان زکات در کردستان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان از جمع‌آوری 9 میلیارد و 800 میلیون تومان زکات در سال‌جاری در این استان خبر داد و اظهار کرد: امسال هدف‌گذاری این نهاد در زمینه جمع‌آوری زکات 10 میلیارد تومان است.

قنبر موسی‌نژاد تصریح کرد: استان کردستان در زمینه پرداخت زکات طی چند سال اخیر همواره جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته استان کردستان با جمع‌آوری بیش از 8 میلیارد و 300 میلیون تومان زکات در سطح کشور به رتبه دوم دست یافت.

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان، کردستان طی سال‌های اخیر همواره جزو استان‌های رتبه‌دار کشور در زمینه جمع‌آوری زکات بوده است.

موسی‌نژاد با اشاره به تاثیر پرداخت زکات در رفع مشکلات اقتصادی اقشار نیازمند جامعه افزود: اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات اقتصادی نیازمندان از اولویت‌های هزینه‌کرد زکات در استان است.

به گفته وی، از محل هزینه‌کرد و معادل‌سازی زکات هر ساله پروژه‌های عمرانی قابل توجهی شامل ساخت و بازسازی مساجد، خانه‌های عالم، مسکن نیازمندان و محرومین به ویژه ایتام اجرا می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان با بیان اینکه براساس سیاست‌های اصلی دبیرخانه شورای زکات مرکز، 70 درصد از زکات جمع‌آوری شده در سال‌جاری به امور فقرا اختصاص داده شده است، گفت: اعتباری نیز برای زکات غیرپروژه‌ای از طریق شورای مرکزی کمیته امداد جذب کرده‌ایم که با توجه به عملکرد هر شهرستان‌ به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

موسی‌نژاد از کردستان به عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در بحث اجرای فریضه الهی پرداخت زکات نام برد و ابراز امیدواری کرد امسال نیز  در این بخش جایگاه برتر کشوری داشته باشیم.

وی گفت: کل زکات جمع‌آوری شده در هر شهر و روستایی در همان محل هزینه می‌شود، به طوری که مبالغ جمع‌آوری شده در هر منطقه با نظارت کمیته امداد در دو سر فصل اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات نیازمندان هزینه می‌شود.

*هزینه‌کرد 206 میلیارد تومانی زکات در پروژه‌های عمرانی

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی کردستان از اجرای 735 پروژه از محل جمع‌آری زکات در استان خبر داد و اظهار کرد: احداث و بهسازی 413 مسجد، احداث و تعمیر 85 خانه معلم و احداث 31 کتابخانه مجموع پروژه‌هایی است که از محل جمع‌آوری و معادل‌سازی زکات از سال 83 تا پایان سال 91 در استان اجرا شده است.

هیوا رحیمی با اشاره به احداث 300 مسجد در شهرها و روستاهای سطح استان بیان کرد: اجرای 256 پروژه ساخت و بهسازی راه در استان نیز از محل جمع‌اوری زکات طی مدت زمان یاد شده انجام شده است.

به گفته وی، در مجموع از سال 83 تا کنون 195 پروژه بهسازی و 540 مورد احداث با صرف اعتباری بالغ بر 168 میلیارد و 649 میلیون ریال از محل جمع‌آوری زکات در استان اجرا شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کردستان افزود: 37 میلیارد و 37 میلیون ریال نیز برای اجرای این پروژه‌ها از محل معادل‌سازی تشویقی زکات هزینه شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه‌ها در مجموع 206 میلیارد و 83 میلیون تومان از محل جمع‌آوری زکات و سایر منابع هزینه شده است.

یکی از مسائل مهم جامعه وجود بیکاری است که زمینه‌ساز ناهنجاری‌ها می‌شود. اگر مردم زکات خود را بپردازند، گردش چرخ‌های اقتصاد شتاب می‌گیرد و بخش مهمی از افراد بیکار شاغل می‌شوند.

کسب رتبه‌های برتر استان طی چند سال اخیر در زمینه جمع‌آوری زکات با وجود محرومیت‌ و مشکلات موجود افتخار بزرگی برای مردم این دیار و نشان از عمق دینداری آنان دارد.

=============

گزارش از شیرین مرادی

=============

انتهای پیام/79002/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول