اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راهور کرمان مطرح کرد

تشریح عوامل عدم بهره‌برداری از پایانه مسافربری کرمان

رئیس پلیس راهور کرمان گفت: پایانه مسافربری جدید از مدت‌ها قبل باید به بهره‌برداری می‌رسید و مشکلاتی مانع این امر می‌شود.

تشریح عوامل عدم بهره‌برداری از پایانه مسافربری کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مسعود غفوریان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال برابر آمار پزشکی قانونی از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین 60 درصد کاهش کشته‌های درون شهری را در استان کرمان شاهد بودیم.

رئیس پلیس راهور کرمان از کسب رتبه سوم استان کرمان در کاهش تلفات کشوری خبر داد و عنوان کرد: شهر کرمان در بین مراکز استان‌ها رتبه نخست کاهش تلفات رانندگی را داشت و در نوروز امسال هیچ تلفات فوتی در تصادفات کرمان نداشتیم.

کاهش کشته‌ها در تصادفات امسال

وی تصریح کرد: در چهار ماهه نخست سال 91 حدود 118 نفر کشته در کرمان نشان از کاهش 44 درصدی این آمار در امسال با 66 نفر کشته دارد که فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و توجه مردم در کاهش تصادفات درون شهری در سطح کشور مؤثر بوده است.

صدور 450 هزار برگ جریمه در نیمه امسال برای کرمانی‌ها

غفوریان با اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدای سال 91 حدود 441 هزار برگ جریمه صادر شده است، گفت: 450 هزار برگ جریمه در ابتدای سال 92 صادر که 231 هزار مورد آن مربوط به تخلفات حادثه‌ساز است که سهم برخورد با این تخلفات 51 درصد گزارش شد.

نقش پررنگ موتورسواران و عابران پیاده در افزایش آمار تصادفات

وی ابراز داشت: 26 درصدی توقیف موتورسیکلت در امسال کاهش یافته است و در توقیف خودروهای متخلف نیز شاهد 9 درصد کاهش نسبت به سال قبل بودیم.

رئیس پلیس راهور کرمان به 56 درصد نقش موتورسواران در تصادفات استان کرمان اشاره و عنوان کرد: 54 درصد تمام مجروحان تصادفات موتورسواری و 37 درصد کشته‌شدگان موتورسوار یا راکب موتور بودند.

غفوریان خاطر نشان کرد: عابران پیاده نیز در کنار موتورها جایگاه ویژه‌ای در تصادفات دارند و 24 درصد از تصادفات جرحی و فوتی را رقم زدند در این مورد نیز 40 درصد کشته شدگان حوادث و 20 درصد مجروحان تصادفات درون شهری استان کرمان مربوط به عابران پیاده بود.

وی در تشریح موارد خطرساز در رانندگی بیان داشت: 37 درصد عدم رعایت حق تقدم، 26 درصد عدم توجه به جلو و هشت درصد عدم توانایی در کنترل خودروهاست که در بین خودروهای خطرساز سواری‌ها یک هزار و 900 دستگاه، موتور یک هزار و 300 دستگاه و وانت‌بارها 170 دستگاه در تصادفات بودند.

ساعت‌های تصادفی در استان کرمان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: در بحث ساعت‌های وقوع تصادفات 24 درصد از ساعت 16 بعد از ظهر تا 20 شب و بین ساعت‌های 8 صبح تا 16 بعد از ظهر و از ساعت 20 تا 24 شب نیز با 22 درصد تصادفات درون شهری استان کرمان را شکل می‌دهد.

توقیف خودروها با رسیدن به یک میلیون تومان خلافی

وی از توقیف خودروهایی که جریمه‌های آنها به 10 میلیون ریال می‌رسد، خبر داد و گفت: در چند ماهه ابتدای سال 92 حدود 2 هزار و 60 دستگاه خودرو در حوزه‌های شهری استان کرمان توقیف شدند و 157 گواهینامه نیز از رانندگان خاطی با امتیازات منفی مورد نظر ضبط شده است.

7700 تخلف توسط دوربین‌ها ثبت شد

غفوریان با اشاره به طرح مانتورینگ بررسی تخلفات رانندگی در کنار حضور فیزیکی پلیس اذعان داشت: 7 هزار و 700 برگ جریمه توسط دستگاه‌های تصویری صادر شده که این جریمه‌ها به همراه دو تا چهار عکس از خودرو و راننده متخلف به آدرس مالک خودرو ارسال می‌شود.

وی در تشریح تخلفاتی که از طریق دوربین‌ها ضبط می‌شوند، متذکر شد: نبستن کمربند ایمنی، تخلفات ساکن مانند پارک دوبله، پارک در ایستگاه اتوبوس یا در مسیر تقاطع و تجاوز به حریم عابر پیاده، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و داشتن نقص فنی خودرو از بیشترین تخلفات ضبط شده هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان از تعامل مثبت و خوب دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی در حوزه نیروی انتظامی خبر داد و گفت: اگر سازمان‌های متولی این امر مانند پلیس راهنمایی و رانندگی وظایف خود را به درستی انجام دهند، شاهد کاهش ترافیک و عدم نابسامانی آن در سطح شهر هستیم.

تاریکی برخی مسیرها موجب استقبال از مرگ شد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر رسیدگی به وضع تاریکی‌های برخی مناطق که منجر به تصادف می‌شوند، ابراز داشت: تامین روشنایی در برخی مسیرهای درون‌شهری به شکل کرکره‌ای شده که یک تیر برق با چراغ روشن و یک تیر با چراغ خاموش است و این امر به دلیل واکنش‌های طبیعی چشم در برابر تاریکی و روشنایی موجب بروز تصادفات مرگ‌بار شده است.

رئیس پلیس راهور کرمان بزرگراه صدوقی، جاده تهران و بلوار جمهوری را از حادثه‌خیز‌ترین معابر کرمان برشمرد و اذعان داشت: شهرداری یکی از مؤثرترین سازمان‌ها برای ایمن‌سازی است در ایجاد گذرگاه‌های ایمن عابر پیاده مانند احداث پل‌های هوایی در مناطقی که واقعا مورد نیاز است نه صرفا برای تبلیغات باشد، نصب تابلو و چراغ راهنما تاکنون مکاتباتی با سایر نهادهای مربوطه داشتیم.

همیشه رانندگان مقصر نیستند

وی افزود: از خردادماه 90 که قانون جدید رسیدگی به تخلفات اجرایی شده است در بیش از 140 تخلف حادثه‌های شهری یک طرف قضیه سازمان‌های دیگر مانند خودروسازی‌ها، ادارات برق، شهرداری‌ها، ارگان‌های مربوط به حفاری‌ها و ... بودند.

خبرنگاری از پیشنهاد به گذراندن دوره مجدد آموزش اجباری قوانین و مقررات برای رانندگان متخلف پرسید که غفوریان گرفت: در قانون چنین بحثی عنوان نشده و رانندگی در شهر و خارج از آن برای هر فرد پس از موفقیت در کسب گواهینامه ممکن می‌شود.

وی افزود: وجود آیین‌نامه جامع «علائم ایمنی در راه‌ها» موجب می‌شود تا اگر عملیاتی از جمله عمرانی در سطح شهر یا جاده در حال انجام است از کیلومترها قبل در دوطرف تابلوهای هشداردهنده نصب شود.

چرا پایانه جدید مسافربری بهره‌برداری نمی‌شود؟

غفوریان با بیان اینکه پایانه مسافربری از مدت‌ها قبل باید به بهره‌برداری می‌رسید و مشکلاتی مانع این امر می‌شود، گفت: موضوعات ترافیکی از مهمترین دلیل مخالفت بود، اما بحث‌های دیگری نیز وجود دارد که پس از اتمام و رفع تمام مشکلات بهره‌برداری آن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: سرعت وسایل نقلیه در بزرگراه امام علی (ع) منتهی به این پایانه بالا است و ورود و خروج خودروها و ماشین‌های مسافربری باید از طریق روگذر یا زیرگذر انجام شود که نیازی به هم‌سطح بودن آن نداریم و در صورت احداث بلوار نیاز به دوربرگردان‌های هموار است.

طرح‌های ترافیکی برای بازگشایی مدارس

رئیس پلیس راهور کرمان با اشاره به اینکه در شهریورماه به ترافیک محدوده مراکز خرید افزایش می‌یابد، اذعان داشت: برای کاهش این معضل و جلوگیری از بی‌نظمی حضور ماموران راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی اوضاع پر رنگ‌تر است تا در این میان خانواده‌ها آرامش لازم را داشته باشند.

وی از همکاری‌های لازم با آموزش و پرورش خبر داد و عنوان کرد: کار نظارت بر سرویس‌های مدارس را در همکاری و تعامل با آموزش و پرورش در دستور کار قرار دادیم.

غفوریان ادامه داد: روز نخست مهرماه ترافیک صبحگاهی و ظهر به 30 درصد افزایش می‌یابد که برای جلوگیری از پیشروی آن و اجرایی شدن طرح‌های در نظر گرفته از دو ساعت قبل از بازگشایی مدارس در خیابا‌ن‌ها حضور داریم.

ممنوعیت ورود و تردد کامیون‌ها در داخل شهر به کجا رسید؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای عدم مجوز ورود کامیون‌ها و تردد در داخل شهر کرمان از هشت سال قبل انجام می‌شد تا اینکه در شهریورماه 90 اجازه ورود کامیون‌ها در شب به داخل شهر و عبور برای حاملان مواد ضروری در روز با دارا بودن مجوز تصویب شد.

وی افزود: این مصوبه در کنار احداث چند پارکینگ بزرگ در خارج از شهر و امکان وسیله ایاب و ذهاب برای رانندگان از سوی تاکسیرانی یا اتوبوسرانی باید فراهم می‌شد که در این میان سازمان‌هایی به مخالفت برخاستند که البته ایرادات آنها منطقی بود و این طرح حتی برای یک بار هم اجرایی نشد.

غفوریان بیان داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات جدی مردم کرمان تردد کامیو‌ن‌های داخل شهر است که علاوه بر آلودگی هوا و صوت، عبور آنها از برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها منجر به شکستن لوله‌های آب و خسارت‌های دیگر می‌شود.

رئیس پلیس راهور کرمان آسان‌ترین اقدام را جریمه کردن کامیون‌ها عنوان کرد و گفت: البته پس از چندبار جریمه پلاک ماشین‌ را بر می‌دارند و ما نه وظیفه سازمانی و نه امکان جرثقیل آوردن برای کامیون را داریم که وجود جرثقیل نیز برای همسایگان مزاحمت ایجاد می‌کند و به کامیو‌ن‌داران هم حق می‌دهیم، زیرا احتمال به سرقت رفتن وسایل و محموله وجود دارد.

تکذیب مقصر بودن 90 درصدی رانندگان خانم در تصادفات

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان با بیان اینکه در جلسه‌ای عنوان شده بود که بیش از 90 درصد تصادفات را خانم‌ها انجام می‌دهند، گفت: این گفته را بلافاصله تکذیب کردیم، عکس‌العمل‌های خانم‌ها در موقع رانندگی دیرتر اتفاق می‌افتد، اما نسبت به آقایان ایمن‌تر و مطمئن‌تر رانندگی می‌کنند.

توزیع عدالت در مکان‌ها پارک توسط پارکبان‌ها

غفوریان در پاسخ به اعتراض خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی مغازه‌داران مانند مکانیک‌‌ها و تعمیرکاران حق پارک در خیابان را به احتساب خود در آوردند، ابراز داشت: در برخی معابر دستگاه‌های پارک هوشمند نصب شده است که هیچ تفاوت میان مغازه‌دار و شهروند را از بین می‌برد و عدالت را در مکان‌های پارک توزیع می‌کند.

وی افزود: پس از جریمه کردن مکانیک‌ها مالک مغازه با مراجعه تقصیر را بر گردن تعمیرکار می‌اندازد که از این بابت حق با وی است و در این بحث برخورد با این افراد در خیابان‌ها را به پلیس اماکن محول کردیم.

================

گزارش از فروغ بوستانچی

عکس از محسن رجب‌پور

================

انتهای پیام/80028/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول