اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نیویورک‌تایمز: اوباما پیش از حمله به سوریه باید به سؤالات بسیاری پاسخ دهد

روزنامه نیویورک‌تایمز تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه آنهم بدون ارائه مدرک قطعی درباره نقش دمشق در حملات شیمیایی اخیر را زیر سئوال برد و واگذاری این بحث به شورای امنیت را ضروری دانست.

نیویورک‌تایمز: اوباما پیش از حمله به سوریه باید به سؤالات بسیاری پاسخ دهد

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود به بررسی تصمیم دولتمردان آمریکایی برای حمله به سوریه پرداخت و نوشت: به‌رغم تهدیدات فزاینده و نیز سرعت گرفتن آماده‌باش نظامی، باراک اوباما هنوز دلیلی قانع‌کننده یا موردی استراتژیک برای اقدام نظامی علیه سوریه ارائه نکرده است.

به نوشته این روزنامه، هر چند باید به حمله تسلیحات شیمیایی پاسخی بین‌المللی داد، اما اوباما باید بیان کند چگونه پاسخ نظامی می‌تواند مانع استفاده از تسلیحات شیمیایی شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: برای شروع، مدارک اینکه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه این حمله شیمیایی را انجام داده است، کجاست. مقامات آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و ترک یکصدا اسد را به خاطر این حمله سرزنش می‌کنند آنهم به این دلیل که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد دمشق کنترل زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی را از دست داده است یا مخالفان به ظرفیت پرتاب این تسلیحات دست یافته‌اند. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که از این مسئله دفاع کند.

نیویورک تایمز نوشت: اگر دولت اوباما چنین مدرکی در دست دارد، باید سریعا آن را علنی سازد. با توجه به ناکامی آمریکا در عراق، اکنون نیاز به داشتن مدرک بسیار بیشتر شده است. به علاوه، ما مایل هستیم نتیجه تحقیقات بازرسان سازمان ملل در سوریه را بشنویم. چهارشنبه نیز دولت سوریه با سرزنش شورشیان به خاطر انجام حملات شیمیایی هفته گذشته، به این ابهام افزوده است. این ادعاها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: پیش از اینکه انگلیس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کند، به نظر می‌رسید کاخ سفید قصد دارد سازمان ملل را نادیده بگیرد چراکه روسیه و چین به طور مکرر مانع تلاش‌ها برای مقصر جلوه دادن اسد می‌شدند. به‌رغم این آشفتگی دیپلماتیک، شورای امنیت باید نخستین محل رسیدگی به این مسئله باشد زیرا استفاده از تسلیحات شیمیایی جنایت جنگی است و تحت پیمان‌های بین‌المللی استفاده از آنها ممنوع است.

طبق نوشته این روزنامه، حتی اگر این موضوع نیز با مدرک به اثبات رسید، شورای امنیت باید اسد را محکوم کند و بر ارسال سلاح به سوریه اعمال تحریم کند و نام او را برای پیگرد قانونی به دادگاه جنایات بین‌المللی ارسال کند. این اتفاقی است که باید رخ دهد. اما به جای این کار، انگلیس قطعنامه‌ای را پیشنهاد داده است که اقدام نظامی علیه سوریه را امکان‌پذیر می‌سازد.

بر اساس این گزارش، چه این قطعنامه تصویب شود یا نشود، اوباما اکنون قصد دارد دست به حملات نظامی بزند. اما نه تنها بعید است او حمایت شورای امنیت را به دست آورد بلکه نتوانسته مبنایی قانونی برای کار خود ارائه کند و حتی حمایت سازمان‌های کلیدی از جمله اتحادیه عرب و ناتو را نیز کسب نکرده است تا بتواند به کار خود مشروعیت ببخشد. بدون حمایت بین‌المللی گسترده، اقدام نظامی آمریکا، فرانسه، انگلیس و ترکیه از لحاظ تبلیغاتی به نفع اسد است. به علاوه، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که کاخ سفید از کنگره مجوز بگیرد که این کار در تضاد با اظهارات گذشته اوباما درباره محدود شدن قدرت رئیس جمهور در تصمیم‌گیری برای جنگ است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول