اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس:

حضور گردشگران خارجی در گنبدکاووس 20 برابر شده است + تصاویر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: بعد از ثبت جهانی برج قابوس، حضور گردشگران خارجی که به منظور بازدید از این بنای تاریخی یک‎هزار و 9 ساله به گنبدکاووس آمده‎اند نزدیک به 20 برابر شده است.

حضور گردشگران خارجی در گنبدکاووس 20 برابر شده است + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قدرت شاکری عصر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: تعداد گردشگرانی که به منظور بازدید از این بنای تاریخی به گنبدکاووس آمده بودند در یک ساله قبل از ثبت جهانی شدن در حدود 25 هزار نفر بود که این مقدار در مدت مشابه بعد از ثبت جهانی به 120 هزار نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد 480 نفر گردشگران خارجی بودند که در مقایسه 25 گردشگر خارجی سال قبل حدود 20 برابر افزایش داشته است.

جهانی‎شدن بلندترین بنای آجری جهان تأثیر زیادی در جذب گردشگری داشته است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در بین بازدیدکنندگان خارجی تنوع ملیتی زیادی نسبت به سال‎های قبل وجود دارد که این نشان می‎دهد جهانی‎شدن بلندترین بنای آجری جهان و تبلیغاتی رسانه‎های مختلف و برنامه‎های متنوعی که انجام شده، تأثیر بسیار زیادی در معرفی این اثر، شهر گنبدکاووس و اقوام ساکن در آن داشته است.

 

 

3 پروژه بزرگ گردشگری در گنبدکاووس اجرا می‎شود

شاکری با اشاره به رشد چشمگیر بازدیدکنندگان و لزوم ایجاد فضاهای اقامتی و تفریحی مناسب، اذعان داشت: در این مدت که از ثبت جهانی برج قابوس می‎گذرد، سه پروژه بزرگ گردشگری در سطح شهرستان کلنگ‎زنی و عملیات ساخت و ساز آنها شروع و بالغ بر 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که فاز اول بعضی از آنها افتتاح و به بهره‎برداری رسیده است.

وی، پروژه بزرگ موج‎های آبی گلستان به عنوان بزرگترین مجموعه آبی شمال کشور با مدیریت «علی برهانی» و مشارکت مردم منطقه و حتی استان پیگیری می‎شود را یکی از پروژه‎های موفق گردشگری شهرستان گنبدکاووس می‎داند که در حد فاصل شهرستان‎های گنبدکاووس و آزادشهر واقع و پارک آبی آن به زودی افتتاح و به بهره‎برداری خواهد رسید.

شاکری اضافه کرد: فازهای بعدی این مجموعه گردشگری که قابلیت اشتغالزایی برای 700 نفر را دارد؛ شامل مجموعه اقامتی و بازار فروش در حال ساخت و ساز است و انشاالله تا پایان سال 1393 افتتاح و به بهره‎برداری خواهد رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گنبدکاووس ادامه داد: مجموعه فروشگاه‎های زنجیره‎ای «هاوش» با مدیریت محمدی هم با ظرفیت اشتغالزایی برای 160 نفر افتتاح و به بهره‎برداری رسیده و در آینده هم فازهای بعدی این مجموعه شامل هتل و اقامتگاه ساخته خواهد شد.

وی، مجموعه گردشگری «باشقره» در حد فاصل شهرستان‎های گنبدکاووس و مینودشت و رستوران بزرگ «زارع تیلانی» در حاشیه دریاچه مصنوعی گنبدکاووس را از دیگر طرح‎های بزرگ گردشگری گنبدکاووس نام برد که در صورت به بهره‎برداری رسیدن ضمن اشتغالزایی مناسب شرایط پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را ارتقاء خواهد داد.

موزه فرش گنبدکاووس به زودی افتتاح می‎شود

شاکری با اشاره با اهمیت صنایع‌دستی در اقتصاد مردم استان گلستان و به ویژه مردم گنبدکاووس؛ اذعان داشت: ایجاد بازارچه‎های سنتی موقت در حاشیه برج و برگزاری جشنواره اقوام با حضور میهمانانی از سراسر ایران و کشورهای همسایه از اهداف اولیه و کوتاه‎مدت ما برای احیای صنایع‌دستی شهرستان به ویژه در بحث فرش، قالی، جاجیم و گلیم ترکمن بوده است.

وی افزود: در آینده نزدیک موزه فرش شهرستان که به لحاظ عمرانی 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته افتتاح و به بهره‎برداری خواهد رسید که امیدواریم تاثیر خوبی در عرضه صنایع‌دستی و رونق اقتصادی منطقه و استان داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گنبدکاووس تصریح کرد: ایجاد موزه ملی به منظور معرفی جاذبه‎های گردشگری استان از جمله اماکن زیارتی، سیاحتی و فضاهای تاریخی و معرفی اقوام ساکن در گلستان از طرح و برنامه‎های بعدی این اداره است که با همکاری و تعامل شهرداری گنبدکاووس فضای ایجاد این موزه بزرگ جانمایی و انتخاب و به زودی کلنگ‎زنی خواهد شد تا عملیات ساخت و ساز آنها با جدیت و سرعت آغاز شود.

گفتنی است؛ برج آجری قابوس یکی از بناهای شاخص و ارزشمند معماری دوران اسلامی ایران است که در سال 397 هجری قمری مصادف با سال 386 هجری شمسی و همزمان با سال 1007 میلادی در زمان با حکومت زیاریان به دستور قابوس بن وشمگیر ملقب به (شمس‎المعالی) که دانشمند، ادیب، شاعر و نویسنده‎ای بزرگ عصر خود بوده و حامی دانشمندان بزرگی چون ابوریحان‎بیرونی و بوعلی سینا به شمار می‎رفته در مجاورت شهر باستانی گرگان ساخته شده است.

این بنای آجری جهان با 62/62 متر ارتفاع بزرگترین بنای آجری جهان است که اگر ارتفاع تپه‎ای که بر بالای آن ساخته شده را در نظر بگیریم 70 متر ارتفاع دارد و در تاریخ به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/2307/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول