اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انتخاب مکان پایانه مسافربری و تراژدی بی پایان مردم شهرضا

در حالی که گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون انتخاب مکان جدید برای پایانه مسافربری شهرضا مطرح است مسئولان امر باید نسبت به لحاظ تمام مسایل مهم و زیرساختی در این حوزه اقدام کنند.

انتخاب مکان پایانه مسافربری و تراژدی بی پایان مردم شهرضا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، یکی از معضلات بزرگ کنونی شهرضا در حوزه مدیریت شهری فعالیت تعداد قابل توجهی از مشاغل مزاحم در نقاط مختلف شهر است که این موضوع به بروز مشکلات و نارسایی‌های مختلفی برای عموم مردم منجر شده است.

طرح مطالعاتی و اجرایی احداث پایانه مسافربری شرق از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته در طول چند دهه گذشته در راستای سامان دهی شرکت‌ها و مراکز مسافربری درون و برون استانی در سطح این شهر به شمار می‌رود که همواره از مهم‌ترین مطالبات مردم شهرضا از شهرداران سه دهه گذشته بوده و با نگاهی به آرشیو مطبوعات و رسانه‌ها در طول این مدت عمق این حقیقت بر همگان آشکار می‌شود.

از اوخر دهه هفتاد با نهایی شدن مکان انتخاب شده برای احداث پایانه شرق در فضای کنونی همواره شهرداران مختلف در نشست‌های خبری خود میزان پیشرفت این طرح را برای اطلاع عموم اعلام می‌کردند و هیچ وقت کم‌ترین مقاومتی در زمینه دلایل اجرای این طرح در محل کنونی از سوی مسئولان و مردم مطرح نشد.

از اواسط سال 90 با آغاز فعالیت شهردار کنونی شهرضا، بحث اتمام طرح‌های نیمه تمام شهری در حوزه‌های مختلف مطرح شد که پروژه احداث پایانه شرق نیز به عنوان یکی از این مطالبات همواره در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت.

شهردار شهرضا در حالی مدیریت اتمام مراحل نهایی احداث این پایانه را به دست گرفت که سه شهردار قبلی شهرضا نیز اجرای این طرح را دستور کار خود داشتند، اما به دلایل مختلف ادامه آن را با میزان پیشرفت مطلوب به شهردار بعدی واگذار می‌کردند.

اواخر سال 90 در حالی که تنها حدود شش ماه از فعالیت شهردار کنونی شهرضا می‌گذشت بحث افتتاح این پایانه به شکل گسترده در سطح مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شد که به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه و جلوگیری از بروز برخی شایعات افتتاح این طرح به سال 91 موکول شد.

از اوایل سال 91 با مطرح شدن برخی کمبودها و نیازمندی‌های پایانه شرق از سوی برخی مسئولان، گمانه زنی‌هایی مبنی بر مقاومت در برابر راه‌اندازی این مجموعه مطرح شد که البته با سیاست گذاری‌های مطلوب وانتقال موقت شرکت‌های مسافربری به محل پایانه زمینه تحقق این آرزوی دیرینه محقق شد.

مدتی پس از فعالیت شرکت‌های مختلف مسافربری درون و برون استانی در محل پایانه شرق مباحثی همچون دوری مسافت این پایانه برای ساکنان مناطق غربی شهرضا، ناامن بودن مکان پایانه در ساعات پایانی روز و وضعیت نامطلوب مکان پایانه به لحاظ استحکام مطرح شد که زمینه لازم را برای حضور مجدد برخی شرکت‌های مسافربری در سطح شهر مهیا کرد.

برخی پیشنهادات مطرح شده از سوی مسئولان در زمینه اختصاص خط ویژه برای انتقال مسافران نقاط غربی شهرضا به محل پایانه نیز با مقاومت مواجه شد تا به شکلی شایعه تعطیل شدن پایانه شرق رنگ حقیقت به خود بگیرد.

از سوی دیگر در طول چند هفته گذشته نیز مباحثی پیرامون انتقال شرکت‌های مسافربری شهرضا به محل سازمان اتوبوس رانی مطرح شده که با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت این مجموعه از مسئولان امر انتظار می‌رود با دقت و حساسیت بالایی نسبت به این امر مهم اقدام کنند.

با وجود اینکه مکان انتخاب شده برای استقرار شرکت‌های مسافربری به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای نقاط غربی شهرضا از وضعیت مناسبی برخوردار است، اما مسایل و نیازمندی‌هایی از قبیل نمازخانه، مرکز عرضه مواد غذایی، سرویس بهداشتی، توشه بار مسافر، آسایشگاه رانندگان، فضای لازم و مناسب برای استقرار شرکت‌های مسافربری و سالن انتظار برای مسافران از مهم‌ترین مسایلی به شمار می‌رود که انتظار می‌رود به شکل اصولی مد نظر قرار بگیرد.

از سوی دیگر با توجه به نارسایی‌های محسوس ناوگان حمل و نقل مسافر درون شهری در سطح نقاط شرقی شهرضا که ساکنان آن را به شکل عمده اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تشکیل می‌دهند، باید سیاست گذاری‌های لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات و نارضایتی‌های مردم اتخاذ شود.

دوری مسافت مکان انتخاب شده برای انتقال شرکت‌های مسافربری، همجواری این مکان با نقاط غیرمسکونی شهری و اهمیت توجه به مقوله امنیت در این منطقه از دیگر نکات مهمی است که باید به شکل شایسته مورد بررسی مسئولان قرار بگیرد.

به هر حال با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید فرصت باقی است و با آغاز ماه مهر میزان حمل و نقل برون شهری شهرضا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب از ایجاد هرگونه دغدغه برای مردم جلوگیری شود. 

و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه لازم را داشته باشیم این است که مسئولان کنونی شهرضا همواره انتخاب مکان کنونی پایانه شرق را از نتایج کم توجهی وبی تدبیری مسئولان سابق ذکر می‌کنند و به همین دلیل راه‌اندازی پایانه در محل سازمان اتوبوسرانی نباید موجب مشکل آفرینی برای مسئولان آینده باشد.

انتهای پیام/63011/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول