اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خدمتی دیگر از مدیریت شهری پایتخت معنوی ایران

دومین پایانه مدرن کشور در مشهد افتتاح می‌شود

همزمان با آغاز هفته دولت دومین پایانه مدرن کشور در مشهد افتتاح می‌شود.

دومین پایانه مدرن کشور در مشهد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با توجه به شبکه ریلی محدود راه‌آهن و همچنین مشکلاتی که همواره پروازهای داخلی به همراه داشته، هنوز در ایران اتوبوس‌ها نقش اصلی انتقال مسافران را دارند.

اما با وجود آمار تصادفات جاده‌ای ایران، شاید قیمت پایین استفاده از اتوبوس‌ها دلیل اصلی انتخاب این وسیله نقلیه میان مسافران باشد.

تقریباً در همه نقاط جهان اتوبوس کارآمدترین وسیله برای گردشگران است چراکه شتاب خودروهای شخصی را ندارد و مثل قطار از بیراهه‌ها نمی‌گذرد. اتوبوس یک محیط اجتماعی است که جهانگردان و گردشگران علاوه بر تماشای مناظر زیبا و جذاب با هم به تبادل اطلاعات و افکار می‌پردازند و حتی برداشت‌های خود را طی یک کنفرانس کوچک اتوبوسی به دیگر همسفران انتقال می‌دهند.

در تمام شهرهای کشور حداقل یک پایانه بزرگ بین شهری برای تردد اتوبوس‌های جاده در نظر‌گرفته شده که در پایتخت معنوی ایران این وظیفه بر عهده سه پایانه متمرکز و نیمه‌ متمرکز امام رضا (ع)، معراج و راه ابریشم است.

تا پیش از سال 78‌ میانگین عمر مفید این ناوگان 28‌ سال بود و اغلب اتوبوس‌ها از وضعیت فنی و ظاهری مناسبی برخوردار نبودند و گاهی هم با سوانح تلخ و جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌شدند ولی ‌از ابتدای دهه 80 شرایط تغییر کرد و ناوگان اتوبوس‌های جاده‌ای ایران با همکاری شرکت‌های خودرو‌سازی، اتحادیه‌ها و کمک‌های دولت نوسازی شد.

این اتفاق تا سال 84 به کندی پیش رفت و از نیمه دوم سال 85 با ورود سالانه یک‌هزار و 500 دستگاه اتوبوس جدید و از رده خارج‌ شدن اتوبوس‌های فرسوده و قدیمی شتاب گرفت.

طی پنج سال گذشته بیش از 120 هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری با میانگین سنی هفت سال در کشور فعالیت می‌کنند و مقرر ‌شده ‌است هشت کارخانه‌ اتوبوس‌ساز ایرانی سالانه هفت هزار دستگاه اتوبوس جدید را به این ناوگان بیفزایند.

پایانه معراج؛ پایان سردرگمی مسافران شهرهای شمالی استان خراسان رضوی

یکی از مسافرانی که از استان‌های شمالی به مشهد آمده است، می‌گوید: شیرینی زیارت حرم امام رضا (ع) همه چیز را از یاد انسان می‌برد اما باید بپذیریم که هر شخص دوست دارد با کمترین زحمت به مشهد بیاید.

افضلی می‌افزاید: تعطیلات تابستانی هر چند فرصت مناسبی برای حضور در مشهد است و هر ایرانی دوست دارد چند روزی از تابستان خود را با حضور در حرم مطهر امام هشتم (ع) بگذراند اما شلوغی و ازدحام پایانه مسافربری امام رضا (ع) و سختی‌های تهیه بلیط موجب شده تا در چند سال اخیر من و خانواده‌ام به سختی به مشهد بیاییم.

به سراغ زائر دیگری می‌روم؛ وقتی از او می‌پرسم آیا تا به حال از طریق پایانه معراج سفر کرده‌اید، می‌گوید: در چند سفر اخیر خود به مشهد از طریق پایانه معراج بلیط تهیه کردم که خیلی خوب بود.

رحمانی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تغییرات ایجاد شده در پایانه نیز می‌گوید: در پایانه معراج دیگر شاهد صحنه‌های شلوغی و ازدحام همیشگی پایانه امام رضا (ع) نبوده و برای تهیه بلیط مشکلی نداشتیم.

زائر دیگری که از شیروان آمده است، می‌گوید: پایانه معراج نیز همانند پایانه امام رضا (ع) بسیار بزرگ و مدرن است و دیگر سردرگمی تهیه بلیط و چانه زدن با رانندگان را نداریم.

اکبری می‌افزاید: تا چند سال قبل سختی تهیه بلیط به اندازه‌ای بود که در پاره‌ای موارد شیرینی سفر به مشهد را به کاممان تلخ می‌کرد اما در چند سال اخیر هر بار که به مشهد آمده‌ام، شاهد تغییراتی در پایانه بوده‌ام و حرکت رو به رشد این مجموعه کاملاً مشهود است.

مسافر دیگری اهل درگز می‌گوید: فضاسازی مناسبی در پایانه مشهد صورت گرفته که قابل تقدیر است اما از مدیران این مجموعه درخواست داریم تا بیشتر توان خود را بر روی مسئله تهیه بلیط آسان بگذارند به نحوی که مسافر مشهد قبل از سفر به این شهر از طریق اینترنت نسبت به تهیه بلیط خود اقدام کند.

وی می‌افزاید: مسئله مهم دیگر رسیدن به پایانه معراج است که باید تسهیلات بیشتری برای رسیدن به پایانه بگذارند تا مسافران سردرگم نشوند.

دومین پایانه مدرن کشور هفته جاری افتتاح می‌شود

محسن شریعتی، مدیرعامل پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در این خصوص گفت: پایانه معراج دومین پایانه مسافربری مدرن کشور است که فاز اصلی آن این هفته با حضور مدیران استانی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: راه‌اندازی فاز اول پایانه مسافربری معراج موجب کاهش حجم ترافیک کمربندی شهر، کاهش تردد مسافر، کاستن آلودگی هوا، کاهش سوخت و صرفه‌جویی در زمان شده است.

مدیرعامل پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد عنوان کرد: همچنین این طرح سبب کاهش 30 درصدی بار ترافیکی پایانه مسافربری امام رضا (ع) می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران، پایانه معراج تعاملاتی با پلیس‌ راهور، پلیس‌راه، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان برای ارائه امکانات و تجهیزات مورد نیاز زائران و مسافران این شهر داشته است.

شریعتی افزود: پایانه معراج با 8,6 هکتار مساحت و 12 هزار مترمربع زیربنا و 14 دفتر فروش بلیط و دو سالن انتظار، عهده‌دار خدمت‌رسانی به مسافران شهرهای شمالی استان خراسان رضوی است.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی چند خط اتوبوس به این پایانه و ایجاد ایستگاه‌های تاکسی سعی شده مشکل تردد مسافران به این پایانه حل شود.

گفتنی است، این پایانه به جهت مساحت و برخورداری از امکانات مدرن، بعد از پایانه امام رضا (ع) دومین پایانه مدرن کشور است.

انتهای پیام/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول