اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رویترز: اوباما تمایلی به تغییر کلی وضعیت فعلی در سوریه ندارد

خبرگزاری رویترز با اشاره به محدودیت‌هایی که دولت آمریکا در سوریه با آن روبروست، نوشت: «باراک اوباما» فعلاً علاقه‌ای به ایجاد تغییرات گسترده و تغییر نظام در سوریه ندارد.

رویترز: اوباما تمایلی به تغییر کلی وضعیت فعلی در سوریه ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم «انخا مانوئل» با اشاره با تحرکات اخیر آمریکا و تهدید اقدام نظامی علیه دولت سوریه، نوشته است «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، تمایلی به ایجاد تغییرات گسترده در روند فعلی تحولات سوریه ندارد.

سه‌شنبه هم «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید گفت هدف از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه، تغییر نظام در این کشور نخواهد بود.

نویسنده رویترز در این مورد نوشته است: دولت آمریکا فعلا تلاش می‌کند از اظهارات سال گذشته «باراک اوباما» مبنی بر اینکه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی «معادلات را تغییر می‌دهد» عقب‌نشینی کند. به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا به سمت ایجاد تغییرات گسترده در سوریه حرکت کند. مهم هم نیست که از این رویکرد متحمل چه فشارهای خارجی‌ای می‌شود. دلایل این امر عبارتند از:

اول اینکه واشنگتن ثبات در سوریه را (هرچند که این ثبات به معنی جنگ داخلی مداوم اما محدود باشد)، به یک پیروزی قاطع بر «بشار اسد» ترجیح می‌دهد.

دوما دولت اوباما به طرز قابل درکی نسبت به حمایت از مخالفان مسلحی که در طول دو سال گذشته به شدت تندروتر شده‌اند، مردد است. اکنون گروه‌های مرتبط با القاعده بخش بزرگی از گروه‌های مسلح را تشکیل می‌دهند و بنا بر گزارش‌ها برخی از این گروه‌ها در داخل عراق و سوریه برای خود پناهگاه‌ و قلمرو امنی ایجاد کرده‌اند، نظیر آنچه در اواخر دهه 1990 در افغانستان ایجاد شده بود.

و سوما دولت اوباما می‌داند احتمال اینکه حمله نظامی بدون استفاده از نیروی زمینی، به خلق دوران بعد از اسد بیانجامد، بسیار اندک است. این واقعیتی است که اخیر ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش هم نسبت به آن هشدار داده است.

به همین دلیل هم هست که تلاش‌های چند ماه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای ارسال سلاح به سوریه، از سوی دولت محدود شد تا مقادیر اندکی از تسلیحات برای مخالفان ارسال شود.

نویسنده این یادداشت در پایان خطاب به اوباما نوشته است که اگر وی واقعا به دنبال «ثبات» در سوریه است، باید سیاستی فعالانه‌تر در پیش بگیرد تا از وقوع یک جنگ تمام عیار دیگر جلوگیری کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول