اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‌دهد

داروساز فقط داروفروش نیست!

هنوز هم با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه داروسازی و خدمات داروسازان به علم در جامعه امروزی ما داروسازان به عنوان داروفروش در داروخانه‌ها شناخته می‌شوند و تنها عرصه فعالیت آنها داروخانه‌‌ها است.

داروساز فقط داروفروش نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان هر ساله پنجم شهریورماه مصادف با زادروز بزرگترین پزشک جهان اسلام محمد بن زکریای رازی به دلیل خدمات ارزنده و بی‌نظیر این دانشمند به دنیای بشریت روز داروساز نامیده می‌شود.

قدمت داروسازی همپای آغاز زندگی انسان بر روی این کره خاکی بوده و این علم پیشینه‌ای دیرینه دارد.

از بزرگان این علم می‌توان از دانشمندان بزرگی چون زکریای ‌رازی، ابوعلی‌سینا، ابوریحان بیرونی و... نام برد که به عبارتی پیشرفت علوم پزشکی مدیون زحمات و تلاش‌های آنان در این عرصه است.

در میان این بزرگ مردان عرصه داروسازی؛ نام حکیم محمدبن زکریای رازی کاشف بزرگ ‌الکل و جوهر گوگرد جلوه‌ای دیگر دارد و آثار تأثیرگذاری در زمینهٔ شیمی، پزشکی و فلسفه از وی به یادگار مانده است.

به گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، «رازی بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود.»

از جمله آثار ارزشمند این حکیم در زمینه پزشکی و داروسازی کتاب الحاوی است که به عنوان بزرگترین دایرة‌المعارف پزشکی در جهان محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای نیز در علوم اسلامی دارد.

با توجه به تأثیر کتاب الحاوی رازی، حکیم بزرگ ابوعلی سینا نیز در تألیف کتاب قانون خود که اهمیت خاصی در پزشکی دارد از آن بهره برده است.

این دانشمند بزرگ پایه‌گذار شیمی نوین در جهان بوده و بر نقش تغذیه در درمان تأکید فراوان داشت و معتقد بود باید از طریق غذا و سپس داروهای مفرده و در نهایت از داروهای مرکب در درمان بیماری‌ها استفاده کرد.

در حال حاضر نیز داروسازی پیشرفت‌ها و دستاوردهای فراوانی در ایران داشته و جایگاه ایران در منطقه نشانگر این مهم است.

در استان همدان نیز همچون دیگر استان‌ها اقداماتی در این راستا صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تأسیس دانشکده داروسازی اشاره کرد.

از دیگر کارهای بزرگ در سطح استان در این زمینه راه‌اندازی شرکت دارویی در شهرستان تویسرکان است که توانسته است تعدادی از داروسازان را جذب کند.

با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه داروسازی وجود دارد، این قشر از کمترین مزایا و حمایت‌ها در جامعه برخوردار هستند.

هنوز هم با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه داروسازی و خدمات داروسازان به علم در جامعه امروزی ما داروسازان به عنوان داروفروش در داروخانه‌ها شناخته می‌شوند.

هر چند داروسازان جزو گروه پزشکی هستند اما بی‌بهره‌ترین گروه از مزایای پزشکی به شمار می‌روند.

با وجود اینکه امسال نخستین گروه از دانشجویان دانشکده داروسازی در همدان فارغ التحصیل می‌شوند هیچ مرکز تولیدی چون کارخانه داروسازی و مراکز علمی و تحقیقی برای جذب آنها وجود ندارد.

با توجه به وجود یک کارخانه داروسازی و یک مرکز تحقیقات دارویی در سطح استان، این مرکز و کارخانه تا چه تعداد ظرفیت جذب داروسازان جوان را دارد؟

چرا باید تنها عرصه و بازار کار پیش روی فارغ التحصیلان این رشته داروخانه‌ها باشند؟

با توجه به اینکه شروع هر کاری حتی در داروخانه‌ها نیز نیازمند سرمایه‌ اولیه است، دانشجویی که اخیراً تحصیلات خود را به پایان رسانده چگونه باید این سرمایه را تهیه کند؟

ارگان‌های ذیربط تاکنون چه اقداماتی در راستای حل این مشکلات انجام داده‌اند؟

در راستای بررسی این سؤالات و جایگاه داروسازان در جامعه و مشکلات آنان با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

*200 نفر داروساز در سطح استان فعالیت دارند

رئیس انجمن داروسازان همدان با تبریک روز داروساز به زحمتکشان این عرصه به خبرنگار فارس گفت: هر ساله پنجم شهریور مصادف با زادروز زکریای رازی دانشمند بزرگ جهان با عنوان روز داروساز نامیده می‌شود.

سیاوش جهانشاهی با اشاره به 200 نفر داروساز فعال در سطح استان همدان افزود: از این میزان 156 نفر در داروخانه‌های سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه نیمی از داروخانه‌ها در همدان فعالیت دارند، بیان داشت:‌ داروسازان در راستای رفع نیازهای دارویی بیماران، مشاوره به پزشکان در زمینه نوع و تجویز دارو و به عبارتی تداخلات دارویی و راهنمایی بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس انجمن داروسازان همدان تصریح کرد: دانشکده داروسازی همدان نیز که طی چند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده طی یک یا دو سال آینده نخستین دوره فارغ التحصیلان خود را وارد بازار کار می‌کند.

* کارخانه داروسازی تویسرکان تنها بخش تولید دارویی در استان

وی با بیان اینکه زمینه اصلی کار داروسازان داروخانه است، گفت: 85 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه داروسازی در این زمینه مشغول به فعالیت می‌شوند.

جهانشاهی یادآور شد: حدود 15 درصد نیز جذب دانشگاه و بخش‌های تحقیقاتی، درمانی، علمی و تولید در کارخانجات و صنایع داروسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: بیشترین تمایل داروسازان فعالیت در زمینه‌های اصلی شامل دانشگاه، تحقیق و تولید است که چندان وجود ندارد.

رئیس انجمن داروسازان همدان ابراز داشت: اخیراً در استان همدان فقط یک بخش تولید با عنوان کارخانه داروسازی در شهرستان تویسرکان در زمینه تولید مایعات دیالیزی دایر شده است.

به گفته وی در معدود شهرهایی صنایع و کارخانجات داروسازی، داروساز جذب و استخدام می‌کنند.

جهانشاهی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه تحقیق در سطح کشور طی سال‌های اخیر ابراز داشت:‌ هنوز این اقدامات به گونه‌ای نیست که تمام فارغ التحصیلان را جذب کند.

* لزوم جلوگیری از تمرکز داروخانه در یک شهر یا خیابان

وی با بیان اینکه احداث داروخانه نیازمند سرمایه قابل ملاحظه‌ای است، یادآور شد: با همکاری بانک‌ها در این زمینه و ارائه وام‌هایی با بهره کم، داروسازان جوان می‌توانند در مناطق محروم و مورد نیاز ارائه خدمات کنند.

رئیس انجمن داروسازان همدان گفت:‌ با مساعدت سازمان‌ها و بانک‌ها و راه‌اندازی داروخانه‌ها در مناطق مختلف و محروم از تمرکز داروخانه در یک شهر یا خیابان جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به انجام پیگیرهای لازم در این راستا افزود:‌ با همکاری نهادهای ذیربط پراکندگی مناسب داروخانه‌ها در سطح استان تحقق میِ‌یابد.

جهانشاهی اظهار کرد: یکی از مسائل روز جامعه پزشکی کمبود دارو به خصوص در یک سال اخیر است.

وی با اشاره به تحریم‌ها ابراز داشت: این مهم نیز در مسئله کمبود داروها بی‌تأثیر نبوده و امید است با سیاست‌های دولت جدید این مسئله بهتر شود.

* تأخیر در پرداختی بیمه‌ها از مشکلات عمده داروخانه‌ها

رئیس انجمن داروسازان همدان با اشاره به مشکلات عمده داروخانه‌ها اضافه کرد: از مشکلات مهم داروخانه‌ها بحث بیمه‌ها و پرداختی آنها است.

به گفته وی درصد ناچیزی از فروش داروخانه‌ها سود به شمار رفته و بیشتر سرمایه داروسازان است که حدود پنج الی شش ماه در بیمه‌ها می‌ماند.

جهانشاهی گفت: تأخیر در پرداخت بیمه‌ها مشکل بزرگی برای داروخانه‌ها فراهم کرده تا جایی که برخی از آنان در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز شرکت‌های دارویی که تأمین کننده نیازهای داروخانه‌ها هستند مدت بازپرداخت صورتحساب‌های خود را به صورت نقد یا چند روزه کرده‌اند.

رئیس انجمن داروسازان همدان گفت:‌ بازپرداخت صورتحساب شرکت‌های دارویی در کنار تأخیرهای بیمه و ایجاد فاصله در تأمین نقدینگی منجر به خرید کم دارو توسط داروخانه‌ها و زیان به مردم شده است.

وی اضافه کرد: داروساز برای تأمین این نقدینگی باید به مضاربه و وام روی آورد و مختصر سود دارو نیز از این طریق از دست می‌رود.

*هر ساله ضرایب مالیاتی در زمینه دارو افزایش می‌یابد

جهانشاهی با اشاره به مالیات داروخانه‌ها تأکید کرد: این بحث نیز از دیگر موضوعات حادی است که داروخانه‌ها با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه داروخانه معمولاً یک کالای سوبسیددار را می‌فروشد، بیان داشت:با توجه به این امر باید برنامه‌هایی چون مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی در حمایت از داروخانه‌ها وجود داشته باشد.

رئیس انجمن داروسازان همدان اظهار کرد: علاوه بر عدم وجود چنین طرحی، هر ساله نیز ضرایب مالیاتی در زمینه دارو افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: باید مشوق‌هایی برای فعالیت داروسازان جوان در داروخانه‌ها در نظر گرفته شود تا علاوه بر ایجاد انگیزه کمکی در راستای اقتصاد داروخانه‌ها باشد.

*تأمین دارو توسط 30 شرکت دارویی

جهانشاهی یادآور شد: 30 شرکت دارویی در سطح استان به عنوان پشتیبان و تغذیه‌کننده داروخانه‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نمایندگی 25 شرکت دارویی در شهر همدان قرار دارد، افزود: مابقی نیز از استان‌های مجاور برای توزیع دارو به استان همدان می‌‍‌آیند.

رئیس انجمن داروسازان همدان تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا تجویز دارو با همکاری و مشاوره داروساز انجام می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه داروساز در جامعه گفت: باید با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در این راستا مردم را بیشتر با فعالیت‌های داوساز آشنا کنیم.

* نباید داروهای عام در صورت کمبود بلوکه شود

جهانشاهی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن داروهای خاص فقط در اختیار دو داروخانه از دیگر موارد مورد اعتراض برخی از داروخانه‌ها است.

وی بیان داشت: در زمینه داروهای معمولی که دچار کمبود می‌شوند سازمان‌های تصمیم‌گیرنده باید به نحو عادلانه آنها را در بین تمام داروخانه‌ها توزیع کنند.

رئیس انجمن داروسازان همدان با بیان اینکه قرار دادن این داروها در اختیار داروخانه‌های دولتی اعتراض مابقی داروخانه‌ها را به همراه دارد، تأکید کرد: نباید داروهای عام و عمومی در صورت کمبود در انحصار چند داروخانه قرار گرفته و بلوکه شود.

جهانشاهی یادآور شد: بعضی از داروهای خاص مانند شیمی درمانی نیازمند سرمایه‎گذاری‌های کلان و دولتی هستند و فقط توسط داروخانه‌های دولتی ارائه می‌شوند.

وی اظهار کرد: اخیراً در این راستا نیز بخشنامه‌ای از طرف معاونت دارو و غذا به تمام داروخانه‌ها ارسال شده که در صورت برخورداری از امکانات و بضاعت مالی کافی برای تهیه این قبیل داروها اعلام آمادگی کنند.

رئیس انجمن داروسازان همدان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مشکلات مالی خود را ساماندهی کنیم قطعاً داروخانه‌ها تمایل بیشتری برای این مسئله خواهند داشت.

*کمبود کارخانه‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی در استان محسوس است

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان نیز در ادامه به خبرنگار فارس گفت: درمان دارویی تکمیل کننده پروسه درمانی بوده و داروسازان نیز همچون سایر گروه‌های پزشکی نقش مؤثری در حفظ سلامت جامعه دارند.

علی‌اصغر وحیدی‌نیا با اشاره به اهمیت داروسازی افزود: فقدان فرآورده‌های دارویی در پروسه درمان تمامی اقدامات کلینیکی و پاراکلینیکی را عقیم و ناکام می‌گذارد.

وی بیان داشت: افزایش نیروهای متخصص داروساز در مراکز نظارتی و درمانی، تأسیس دانشکده داروسازی برای آموزش نیروهای متخصص و بهره‌برداری از کارخانه داروسازی در شهر تویسرکان از جمله پیشرفت‌های داروسازی استان به شمار می‌رود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های استان در زمینه داروسازی همچنان کمبود کارخانه‌های داروسازی از جمله کارخانه‌های تولید مواد و مراکز تحقیقاتی محسوس است.

*حمایت از داروسازان با ارائه تسهیلات بانکی و ایجاد تعاونی‌ها

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های داروسازی تأکید کرد: فقدان مراکز تحقیقاتی برای استفاده بهینه از تخصص داروسازی به منظور پشتیبانی صنایع و مراکز نظارتی تز مشکلات این قشر است.

وحیدی‌نیا تصریح کرد: ضعیف بودن اقتصاد داروخانه‌ها با توجه به حساسیت پیش رو که در این مقطع زمانی نمود بیشتری دارد از دیگر مشکلات پیش‌روی این گروه پزشکی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر ایجاد تعامل سازنده بین بخش خصوصی و دانشکده داروسازی ابراز داشت: حمایت نهادهای ذیربط از تأسیس مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و صنایع داروسازی در قالب ارائه تسهیلات بانکی و ایجاد تعاونی‌های داروسازی با نگاه توسعه‌نگر به استان می‌تواند گام مؤثری در راستای حمایت از داروسازان و ارتقای کیفیت سلامت و زندگی جامعه باشد.

وی با اشاره به مراکز تحقیقات دارویی در سطح استان خاطرنشان کرد: دانشکده داروسازی به سبب وظیفه آموزشی و تحقیقاتی که وزارت متبوع برای آن قائل شده و مرکز تحقیقات وابسته به دانشگاه علوم پزشکی از مراکز تحقیقات دارویی استان به شمار می‌روند.

*داروساز در جامعه شناخته شده نیست

در ادامه یک دکتر داروساز نیز با اشاره به مشکلات داروخانه‌ها به خبرنگار فارس گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت داروها بسیاری از داروهای معمولی مانند قرص ماشین و شیاف‌ها در بازار یافت نمی‌شود.

رضا ترک‌زبان اظهار کرد: از جمله مشکلات اساسی داروخانه‌ها تأخیر شش ماهه در پرداختی بیمه‌ها است.

وی با بیان اینکه داروساز هنوز جایگاه واقعی خود را ندارد، بیان داشت: کار داروساز در فروش دارو خلاصه نمی‌شود در حالی که این موضوع در جامعه ما جا افتاده و داروساز را در اصل داروفروش می‌دانند.

دکتر داروساز تصریح کرد: در دیگر کشورها پزشک بیماری را تشخیص می‌دهد و با مشورت داروساز داروی موردنیاز برای درمان را تجویز می‌کند.

وی با بیان اینکه دستمزد داروسازان نسبت سایر رشته‌های پزشکی کمتر است، ادامه داد: تعرفه‌ای که برای داروخانه به ازای هر نسخه در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز و پایین است.

*داروخانه تنها عرصه برای فعالیت داروسازان

ترک‌زبان با بیان اینکه سود حاصل از داروها در قبال سرمایه‌گذاری در داروخانه است، یادآور شد: با توجه به پایین بودن حق فنی باید سود داروها بیشتر شود تا داروخانه‌ها با تأخیر در پرداخت بیمه‌ها به ورشکستگی کشیده نشوند.

وی ابراز داشت: از بهترین راه‌ها حذف رابطه پولی بین مریض و داروخانه و ارائه رایگان دارو است که این امر نیازمند بیمه قوی و کارآمد و منبع مالی است.

دکتر داروساز با اشاره به رشد بی‌رویه داروخانه‌ها گفت: در حال حاضر تنها عرصه برای فعالیت داروسازان داروخانه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید با در نظر گرفتن شرایطی از تمرکز داروخانه‌ها در یک منطقه جلوگیری شود تا با پراکندگی مناسب داروخانه‌ها دسترسی مردم به این مراکز آسان‌تر باشد.

 

-------------------

 

مریم‌صابری‌یگانه

------------------

انتهای پیام/89006/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول