اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب:

محور شمالغرب کشور در رتبه دوم حمل و نقل مسافری قرار دارد

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب گفت: محور شمالغرب کشور در رتبه دوم حمل و نقل مسافری قرار دارد.

محور شمالغرب کشور در رتبه دوم حمل و نقل مسافری قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌دره، محمدرضا قربانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان ایستگاه راه‌‌آهن این شهر با اشاره به میزان حمل و نقل مسافر در مسیرهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: محور شمالغرب کشور رتبه دوم حمل و نقل مسافری را بعد از محور مشهد داراست.

گفتنی است؛ در سال 1316 دستوری به وزارت راه مبنی بر ایجاد ارتباط بین استان آذربایجان با مرکز و احداث راه‌آهن داده شد و در سال 1317 ساخت ساختمان راه‌آهن تهران به تبریز آغاز شد و خط آهن تهران به قزوین نیز در اسفند‌ماه سال 1318 توسط مسئولان وقت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

افتتاح خط قزوین - زنجان در دوازدهم مهر‌ماه 1319 و در بحبوحه جنگ جهانی که ایران نیز درگیر این جنگ بود اتفاق افتاد و با ادامه جنگ جهانی دوم عملیات احداث خطوط دیگر دچار وقفه شد، ولی احداث خط تهران - تبریز همچنان ادامه یافت و در چهاردهم آبان‌ماه 1321 این خط به میانه رسید و بهره‌برداری از آن در اوایل 1323 آغاز شد.

همچنین از بیستم تیرماه 1333 عملیات ریل‌گذاری از خط میانه به مراغه آغاز و در روز سی‌ام مهر 1335 ایستگاه مراغه در حضور جمعی از اعضای هیئت دولت افتتاح شد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن منطقه شمالغرب از ایستگاه کهن دژ کیلومتر 500+124 (یک ایستگاه قبل از ایستگاه قزوین) آغاز شد و تا 2 کیلومتر بعد از ایستگاه مراغه کیلومتر 609 ادامه یافت و در طول مسیر خود شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرم‌دره، زنجان، میانه، هشترود، خداجو و مراغه را پوشش می‌دهد.

این اداره کل دارای 485 کیلومتر خطوط اصلی، 126 کیلومتر خطوط فرعی با ریل‌های UIC60، U33، 2A و تراورس‌های بتنی، فلزی، چوبی، چهار ایستگاه تشکیلاتی (قزوین، زنجان، میانه و مراغه)، هشت ایستگاه فرماندهی، سه ایستگاه محلی، 20 ایستگاه تحت فرمان، 2 هزار و 4 دستگاه پل به طول 14 هزار و 115 متر و 58 دستگاه تونل به طول 21.5 کیلومتر است.

همچنین سیستم علائم الکترونیکی آن به صورت R.C بوده و ارتباط بین ایستگاه‌ها و مرکز نیز به وسیله تلفن، پارتی لاین و بی‌سیم صورت می‌گیرد.

ناحیه راه‌آهن منطقه شمالغرب از نظر اینکه تهران را به تبریز و غرب کشور را به شمال، جنوب و شرق و در نتیجه ایران را به اروپا مرتبط می‌کند، حائز اهمیت است.

انتهای پیام/73002/ز30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول