اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

می‌توان از کابوس مصرف مواد مخدر رها شد

توقف قطار اعتیاد در ایستگاه آخر/ راهی برای زندگی بدون مصرف مواد مخدر

زمانی به خودم آمدم و متوجه شدم که دیگر کاری از دستم ساخته نبود همه درها را به روی خودم بسته می‌دیدم ولی اکنون با ترک مواد؛ تولدی دوباره پیدا کردم، صبورتر شدم و این تغییر بزرگی در زندگی‌ام است.

توقف قطار اعتیاد در ایستگاه آخر/ راهی برای زندگی بدون مصرف مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، خلاء مواد مخدر گودالی بزرگ در وجودش ایجاد کرده بود، چیزی نبود که این گودال را پرکند ولی امروز 9 سال و 11 ماه و هشت روز است که با ترک مواد تولدی دوباره پیدا کرده است و به این گفته خود می‌خندد «زمانی که از دنیا رفتم با مواد مخدر به خاک سپرده شوم».

****

همیشه چیزی را دنبال می‌کردم که برایم تازگی داشت؛ کتک می‌خوردم، فلک می‌شدم ولی به هیچ عنوان تکالیفم را در مدرسه انجام نمی‌دادم تا همکلاسی‌هایم نگویند چه بچه مثبتی است!

در دوران کودکی حرکت‌های مخرب برایم جالب و هیجان‌انگیز بود، برخی اوقات سیگار خاموش را برمی‌داشتم و می‌کشیدم و در سن 17 سالگی برای نخستین بار در شب‌نشینی دوستانه لب به مواد گذاشتم.

این تصور واهی با من بود که با بقیه فرق دارم و به مواد اعتیاد پیدا نمی‌کنم ولی مواد این چیزها را نمی‌فهمد، با این دیدگاه مواد مخدر را به تدریج مصرف کردم و حتی به نوعی مواد همدم تنهایی‌هایم شده بود و کاستی‌های زندگی‌ام را در آن پیدا می‌کردم تا به روزی افتادم که کنترلی روی مصرف مواد نداشتم.

20 ساله بودم که خماری را تجربه کردم و در آن هنگام فهمیدم معتاد شدم، به دنبال ترک بودم ولی راه و روش شناخته شده‌ای وجود نداشت و در نهایت روز پنجم که قصد ترک مواد مخدر را داشتم به دلیل آنکه ابزاری نبود که من را از مصرف مواد منع کند دوباره به دام مواد گرفتار می‌شدم.

24 ساله بودم که به یکی از شهرهای مرزی رفتم، با اجاره خانه‌ای مصرف مواد مخدر را ادامه دادم به طوری‌که به جایی رسیدم که حتی 10 برابر موادی که در قم مصرف می‌کردم، در این شهر جواب نمی‌داد.

چندین‌بار به زندان افتادم، باید موادم را مصرف می‌کردم، به آن نیاز داشتم، پول آن را به هر طریقی که بود به دست می‌‌آوردم.

به شهر قم بازگشتم به اندازه‌ای مواد وجودم را تخریب کرده بود که به فکر خودکشی روی ریل راه‌آهن افتادم دو سیگار آماده کردم تا زمانی که قطار عبور می‌کند این سیگارها را بکشم، به سمت خانه خود نگاه خداحافظی کردم ...

به‌طور ناگهانی چشمم به یک پلاستیک مواد در کنار ریل افتاد، این مواد و وسوسه مصرف آن بهانه‌ای برای رهایی و نجات از خودکشی شد تا اینکه به کمک یکی از دوستانم با انجمن معتادان گمنام آشنا شدم.

خودم را با ذکر نام کوچک در نخستین جلسه معرفی کردم، اعضای شرکت‌کننده در آن جلسه با دست زدن به من خوش‌آمد گفتند، کنترل و تجسس در زندگی شخصی‌ در آن جلسات وجود نداشت.

انجمن NA درک مشترک از درد مشترک

انجمن NA از سال 78 در قم پایه‌گذاری شد و اکنون 8 هزار و 500 نفر عضو این انجمن هستند، قصه این انجمن درک مشترک از یک درد مشترک است، معتادان خوششان نمی‌آید فردی به آنها نصیحت کند ولی در انجمن معتادان گمنام فردی که تجربه اعتیاد دارد به کمک معتادان می‌آید زیرا می‌داند درد معتاد چیست.

ملاک عضویت در این انجمن میزان درآمد، رنگ پوست و زبان افراد نیست بلکه ترک مواد مخدر در این انجمن هدف اصلی است تا به معتادان فهمانده شود می‌توان مواد مخدر مصرف نکرد.

انجمن معتادان گمنام از هیچ ارگانی بودجه‌ای دریافت نمی‌کند و این امر جزء افتخارات این انجمن است و در جلسات سبدی وجود دارد که اعضا در هر جلسه به میزان دلخواه بدون هیچ اجباری در آن پول می‌ریزند.

انجمن NA در کارهای سیاسی شرکت نمی‌کند و در حقیقت بی‌موضع است و تنها این هدف را دنبال می‌کند که می‌توان بدون مصرف مواد مخدر حال و روز خوبی داشت و می‌توان بدون مواد مخدر شاد بود.

این انجمن در گمنامی به سر می‌برد و سال‌ها سود این گمنامی را برده است، زیرا هدف این انجمن کمک به فرد معتاد است و اسم فرد کمکی به معتاد نمی‌کند.

همه اقشار و گروه‌های سنی مانند دکتر، رئیس بانک و... می‌توانند پس از عضویت در انجمن NA ورود پیدا کنند.

گروه شب زده‌ها نیز زیرمجموعه انجمن NA هستند ولی به دلیل آنکه فعالیت کاری آنها زیاد است آخر شب جلسات خود را برگزار می‌کنند.

انجمن NA بزرگترین گروه معتادان در قم است، کمیته زندان‌ها و بیمارستان‌های انجمن NA برگزاری جلسات و برنامه‌های معارفه را در زندان‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بازپروری برای معتادان آن مراکز به عهده دارد.

کمیته وب سایت و آدرس جلسات انجمن NA، مسئول به روز رسانی فهرست جلسات و پاسخگویی به خطوط تلفن همراه در تمام استان‌ها درباره آدرس و زمان برگزاری جلسات به مخاطبان است.

بی‌قدرتی مشکل اصلی معتادان 

انجمن NA آزادی، خداوند، خود، جامعه، خدمت و نیت خیر را در برنامه خود جای داده است. قدم اول انجمن NA می‌گوید باید اقرار و اعتراف کنی و در برابر بهبودی تسلیم شوی زیرا با اقرار این مسئله دیگر با مواد نمی‌جنگی.

معتاد با تصوراتی مانند «من فقط در عروسی‌ها مواد مصرف می‌کنم» و «می‌خواهم خوش‌گذارنی را تجربه کنم» احساس دانایی می‌کند ولی در قدم دوم معتاد می‌فهمد سلامت عقل ندارد و دانا نیست و مواد تبعیض قائل نمی‌شود و تنها خدا به عنوان قدرت برتر، عاشق، طبیب و حبیب می‌تواند به این فرد کمک کند.

در قدم سوم فرد معتاد با سپردن مسئولیت‌ها به خدا آرام می‌شود و در قدم‌های دیگر اشتباه‌ها و ویژگی‌های نادرست خودش را می‌نویسد و در پیشگاه خدا اقرار می‌کند و سپس از خداوند برای برطرف کردن این اشتباهات درخواست کمک می‌کند.

در قدمی دیگر در صدد جبران خسارت‌های روحی، احساسی، مالی و جسمی به افراد در صورت امکان برمی‌آید و در قدم بعدی عضو انجمن ترازنامه روزانه‌ای می‌نویسد و اعمال درست و نادرست خود را در آن ذکر می‌کند.

در گام آخر عضو انجمن با بیداری روحانی حاصل از برداشتن قدم‌ها می‌کوشد این پیام را به معتادان برساند تا این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا گذارند.

مرکز درمان سوء مصرف مواد نوری در تاریکی

مراکز سوء مصرف مواد مخدر در زمینه مشاوره، مددکاری و درمان فعالیت می‌کنند و بیشترین درمان در این مراکز از طریق سه دارو متادون، بوپرنورفین و تنتور اپیوم یا شربت تریاک در سطح استان صورت می‌گیرد که هر یک از این سه دسته دارو برای افراد خاصی تجویز می‌شود.

به گفته حمید رضا غلامحسینی، کارشناس اداره اعتیاد معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اکنون در سطح استان 80 مرکز سوء مصرف مواد وجود دارد که علاوه بر قم، در بخش‌های جعفریه، قنوات، کهک، جعفرآباد و دستجرد نیز واقع شده‌اند.

معتادان در گذشته مواد سنتی مصرف می‌کردند و پس از 20 تا 30 سال از مصرف مواد خسته می‌شدند ولی اکنون عمر مصرف مواد کم است و عوارض آن به دلیل آنکه مواد شیمیایی است سریع‌تر بروز می‌کند.

موادهای کنونی توهمش زیاد است و توانایی جسمی و جنسی فرد را در مراحل اول مصرف افزایش می‌دهد، افراد در این دوره طلایی به اشاعه و توزیع مواد به دیگران می‌پردازند، هر فردی در ابتدای مصرف راضی است ولی پس از گذشت زمانی ...

حجت‌الله محمدزاده، کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قم می‌گوید: در حال حاضر 23 مرکز درمان سرپایی اعتیاد وجود دارد که در زمینه کاهش آسیب‌های اعتیاد فعالیت می‌کند.

انجمن NIC(ترک نیکوتین)، انجمن AA(الکلی‌های گمنام)، گروه الاتین برای خانواده‌های دارای مشکل الکلسیم و مشروب‌خواری حاد، گروه نارانان خانواده معتادان گمنام و پرخورها کسانی که برای ترک اعتیاد به خوراک زیاد روی می‌آوردند فعالیت می‌کنند و انجمن‌های AA، نارانان و الاتین به ترتیب پس از انجمن NA بزرگترین گروه‌ها هستند.

به گفته محمدزاده بسیاری از زنان آرایشگر، شیشه را به عنوان داروی لاغری معرفی می‌کردند، در صورتی‌که هیچ شناخت و اطلاعی از این ماده نداشتند.

اکنون شیشه به صورت قرص، کپسول و آمپول عرضه می‌شود و اشتیاق روانی به مصرف آن زیاد است و در کمترین زمان بیشترین وابستگی را ایجاد می‌کند و اکثر مراجعه‌هایی که در دادگاه‌ها صورت می‌گیرد مربوط به شیشه است و سپس هروئین در رتبه دیگر قرار دارد.

نقش والدین در اعتیاد فرزندانشان

یکی از بهبود یافتگان محبت‌های نادانسته و اطمینان بی‌مورد خانواده را یکی از علت‌های شایع اعتیاد می‌داند و می‌گوید: خانواده‌ام پول فراوان در اختیارم می‌گذاشتند و حتی در سن 18 سالگی به تنهایی سفری به مشهد داشتم و من با سوء استفاده از این رفتار به مواد رو آوردم.

خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند که تامین مایحتاج زندگی برای پیشگیری از اعتیاد فرزندانمان کافی نیست و برای پیشگیری از اعتیاد نظارت مستمر والدین ضروری است و هیچگاه فرد معتاد، اعتیاد خود را فریاد نمی‌زند بنابراین باید علایم آن به خوبی شناخته شود.

60 درصد اعتیادها به پیشنهاد دوستان آغاز می‌شود بنابراین باید دوستان فرزندان خود را بشناسید.

واکسن اعتیاد رسید

«نه» گفتن به آنچه به ضرر ماست، انتخاب دوستان سالم و پاک، خوب فکر کردن و حل مسائل زندگی، تصمیم‌گیری صحیح و اصولی، قدرت مقابله با استرس و کنترل هیجانات درونی از جمله مواردی است که افراد را در برابر اعتیاد واکسینه می‌کند تا از این مار خوش خط و خال دوری کنند.

هیچ معتادی از روز اول نمی خواست معتاد شود

وی که نزدیک 10 سال تجربه تخریب مصرف مشروب،‌ حشیش و تریاک داشت؛ در سن 28 سالگی شروع به ترک کرد قدم‌ها را با پشتکار و دقت دنبال کرد و ارتباطش را با دوستان قدیمی خود که در زمان گرفتاری و مشکلات مواد در اختیارش قرار می‌دادند، قطع کرد و دوستان بهبود یافته در انجمن NA پیدا کرد تا بتواند از کابوس مصرف مواد مخدر رها شود زیرا تنهایی برای معتاد همنشین خوبی نیست.

تا امروز پاک است و با جرأت می‌گوید که حتی به قرص استامینوفن کدوئین نیازی ندارد و در حقیقت معنای عبارت «راهی برای زندگی بدون مصرف مواد مخدر» را درک کرده است.

این روزها دیگر می‌توانم دراز بکشم و احساس آرامش کنم، هر چه بیشتر پاک می‌مانم حال و روزم خیلی بهتر می‌شود، خیلی محشر است که آدم صبح بلند شود و برایش مهم نباشد که هوا ابری یا آفتابی است فقط به این دلیل یک روز دیگر هم پاک مانده، بدون توجه به نگرانی‌ها و ناراحتی‌های زندگی ...

====================

گزارش از ایمن‌السادات موسوی نژاد

====================

انتهای پیام/78003/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول