به گزارش خبرگزاری فارس از خرمدره، محمدرضا قربانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان ایستگاه راهآهن این شهر با اشاره به میزان حمل و نقل مسافر در مسیرهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: محور شمالغرب کشور رتبه دوم حمل و نقل مسافری را بعد از محور مشهد داراست.
گفتنی است؛ در سال 1316 دستوری به وزارت راه مبنی بر ایجاد ارتباط بین استان آذربایجان با مرکز و احداث راهآهن داده شد و در سال 1317 ساخت ساختمان راهآهن تهران به تبریز آغاز شد و خط آهن تهران به قزوین نیز در اسفندماه سال 1318 توسط مسئولان وقت مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
افتتاح خط قزوین - زنجان در دوازدهم مهرماه 1319 و در بحبوحه جنگ جهانی که ایران نیز درگیر این جنگ بود اتفاق افتاد و با ادامه جنگ جهانی دوم عملیات احداث خطوط دیگر دچار وقفه شد، ولی احداث خط تهران - تبریز همچنان ادامه یافت و در چهاردهم آبانماه 1321 این خط به میانه رسید و بهرهبرداری از آن در اوایل 1323 آغاز شد.
همچنین از بیستم تیرماه 1333 عملیات ریلگذاری از خط میانه به مراغه آغاز و در روز سیام مهر 1335 ایستگاه مراغه در حضور جمعی از اعضای هیئت دولت افتتاح شد.
حوزه استحفاظی اداره کل راهآهن منطقه شمالغرب از ایستگاه کهن دژ کیلومتر 500+124 (یک ایستگاه قبل از ایستگاه قزوین) آغاز شد و تا 2 کیلومتر بعد از ایستگاه مراغه کیلومتر 609 ادامه یافت و در طول مسیر خود شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرمدره، زنجان، میانه، هشترود، خداجو و مراغه را پوشش میدهد.
این اداره کل دارای 485 کیلومتر خطوط اصلی، 126 کیلومتر خطوط فرعی با ریلهای UIC60، U33، 2A و تراورسهای بتنی، فلزی، چوبی، چهار ایستگاه تشکیلاتی (قزوین، زنجان، میانه و مراغه)، هشت ایستگاه فرماندهی، سه ایستگاه محلی، 20 ایستگاه تحت فرمان، 2 هزار و 4 دستگاه پل به طول 14 هزار و 115 متر و 58 دستگاه تونل به طول 21.5 کیلومتر است.
همچنین سیستم علائم الکترونیکی آن به صورت R.C بوده و ارتباط بین ایستگاهها و مرکز نیز به وسیله تلفن، پارتی لاین و بیسیم صورت میگیرد.
ناحیه راهآهن منطقه شمالغرب از نظر اینکه تهران را به تبریز و غرب کشور را به شمال، جنوب و شرق و در نتیجه ایران را به اروپا مرتبط میکند، حائز اهمیت است.
انتهای پیام/73002/ز30/ف4004