اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دارهای قالی چشم‌‌انتظار توجه

گره‌هایی که گره از مشکلات می‌گشایند

توجه به فرش‌بافی از یک سو موجب ایجاد اشتغال و از سوی دیگر باعث ارزآوری برای کشور می‌شود و این یعنی گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی.

گره‌هایی که گره از مشکلات می‌گشایند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از نام‌گذاری امسال به نام «حماسه سیاسی و اقتصادی» از سوی مقام معظم رهبری، باید از تمام ظرفیت‌های پیش رو برای تحقق این مهم استفاده کافی برده شود.

به طور حتم تحقق حماسه اقتصادی در جامعه منجر به کاهش بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و تأمین رفاه آنها می‌شود.

از سوی دیگر تحقق این امر نیاز به معیارهایی چون «فرهنگ»، «ساختار»، «سیاست‌گذاری» و «مدیریت اقتصادی» دارد که باید این چند گام را برای رسیدن به حماسه اقتصادی پیمود.

اجرایی شدن این حماسه و کاهش مشکلات مردم را می‌توان از زوایای مختلفی در جامعه نگریست و مورد کنکاش قرار داد.

در این میان خبرنگار فارس به بخش فرش‌بافی به عنوان یک هنرصنعت اصیل در ایران پرداخته که با تمرکز بر روی این مهم می‌توان ضمن اشتغال‌زایی بالا در سطح جامعه، هنر ایران و ایرانی را به جهانیان شناساند.

به نظر می‌رسد در دوره‌ای که مشکلات خاص داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف صنعت، بحران و رکود ایجاد کرده است، توجه به تولید فرش دستباف می‌تواند در کاهش بحران بیکاری به‌ویژه در بخش بانوان نقش غیرقابل انکاری ایفا کند.

بانوان ایرانی به عنوان قشر تأثیرگذار جامعه با آموزش این هنر می‌توانند علاوه بر اینکه به وظایف مادرانه خود در خانه و خانواده مشغول هستند، بدون دغدغه در این عرصه فعالیت کرده و ضمن ایجاد سرگرمی، احساس خود را با این هنر زیبا و متعالی پیوند دهند.

از سوی دیگر در دوره‌ای که کمبود آب در بخش کشاورزی مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و موجب بیکاری و به تبع آن کاهش درآمدهای خانواده‌های روستایی شده است، توجه به فرش دستباف می‌تواند نقش انکارناپذیری در اقتصاد خانواده داشته باشد.

در همین راستا باید متولیان امر نگاه ویژه‌ای به هنرصنعت فرش داشته باشند و از آن برای تحقق حماسه اقتصادی استفاده کنند.

استان همدان به دلیل ظرفیت بالا در فرش‌بافی و وجود بافندگان ماهر و توانا، می‌تواند از این ظرفیت بزرگ، بهترین و بیشترین بهره را ببرد.

دست‌اندرکاران فرش دستباف استان اعتقاد دارند در تولید و تجارت فرش فضای مناسبی وجود دارد و بستر کار فراهم است، پس باید از آن استفاده کرد.

بخش فرش از این نظر حائز اهمیت است که نیازی به اخذ مجوزهای گوناگون و به عبارتی بوروکراسی‌های اداری طولانی‌مدت برای شروع کار ندارد.

از دیگر ظرفیت‌های آن می‌توان به این نکته توجه کرد که مشکل چندانی برای تأمین مواد اولیه اعم از دار قالی، تأمین الیاف مورد نیاز و طرح و نقشه فرش نیست، پس چرا تعلل؟

از طرفی باید گفت، بخش فرش نیازی به ساخت و خرید کارخانه و سوله‌های بزرگ ندارد، نیاز چندانی به انرژی (برق، آب، نفت، گاز) نیست و این یعنی یک فرصت بزرگ و ممتاز....

برای تولید فرش دستباف صرفاً نیاز به ایجاد بازار محصول داریم و دریافت سفارش؛ با این اوصاف چرا نباید از این فرصت بهترین استفاده را کرد؟

اگر در این زمینه بتوانیم تمرکز بالا و عزم ملی و استانی داشته باشیم قادر به خلق حماسه اقتصادی در حوزه فرش خواهیم بود.

اجرایی شدن این مهم، فقط و فقط در گرو توجه است و تمرکز؛ تحقق آن، حمایت مسئولان امر را می‌طلبد تا نگاه‌های منتظر بسیاری از بیکاران به روی کار گشوده شود و زمینه اشتغال آنها با کمترین هزینه اما با سودآوری بالا مهیا گردد.

در همین راستا با تعدادی از مسئولان امر به گفت‌و‌گو نشستیم:

*همدان ظرفیت بالایی در فرش‌بافی دارد

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: استان همدان دارای ظرفیت‌های مادی و معنوی قابل توجهی در بخش فرش‌بافی است.

سعید سیاری با بیان اینکه استان همدان در بحث تولید فرش، شهرت جهانی دارد، افزود: همدان دارای نیروی انسانی ماهری در زمینه فرش‌بافی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی با اشاره به شناسایی 46 هزار و 637 بافنده فعال فرش در همدان اظهار داشت: 95 درصد بافندگان استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این تعداد از بافنده‌ها از 35 هزار و 866 دار قالی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در استان همدان طی سال گذشته نزدیک به 61 هزار متر مربع فرش بافته شد، ابراز داشت: استان همدان دارای ظرفیتی بالاتر از این است که باید از آن بهره گرفت.

سیاری تاکید کرد: استان با وجود تعداد افراد دارای مهارت قالی‌بافی، در صورت ایجاد فضای کار و فراهم شدن بسترهای لازم توان تولید 110 هزار متر مربع فرش را دارد که از آن می‌توان برای ایجاد اشتغال از یک سو و ارزآوری برای کشور از سوی دیگر استفاده کرد.

وی ابراز داشت: در طول سال‌های اخیر تعداد 13 هزار و 639 نفر از بافندگان قدیم و جدید در کلاس‌های آموزش فرش‌بافی شرکت کردند که این به معنای وجود ظرفیت بالا در استان در زمینه قالی‌بافی است.

 

*بافت فرش برای اماکن مذهبی

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: معتقدم در ایامی که اثرات تحریم اقتصاد، ما را تحت‌شعاع قرار داده، ‌می‌توان با کمترین توجه، فرش دستباف ایرانی را برای ایرانی تولید کرد.

احمد علی‌بابایی ادامه داد: حداقل مزیت این حرکت کاهش بیکاری و معضلات مربوط به آن است که باید مورد توجه باشد.

وی افزود: به طور مثال در شرایطی که بسیاری از مساجد بزرگ در کشورهای همسایه مفروش به فرش دستباف ایرانی در ابعاد بزرگ پنج هزار متری و یا 6 هزار متری هستند و در زمانی که بسیاری از تالارها، موزه‌ها و کاخ‌ها در خارج از کشور با فرش دستباف ایرانی مفروش شده، می‌توان با بسیج بخشی از امکانات، هماهنگی لازم با دستگاه‌های ذیربط و با تأمین اعتبارات مناسب تمام اماکن مذهبی کشور مثل مساجد و حسینیه‌ها را با فرش دستباف ایرانی مفروش کرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان ابراز داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در استان همدان قریب به یک‌هزار و 800 مسجد وجود دارد و اگر فضای قابل مفروش شدن را برای هر مسجد به طور متوسط 200 متر در نظر بگیریم 360 هزار متر مربع فضا برای کار وجود دارد.

وی افزود: با فرض اینکه فقط 10 درصد از پیشنهاد ارائه شده عملیاتی شود می‌توان گفت 36 هزار متر مربع فرش دستباف مورد نیاز است که این امر بدون در نظر گرفتن حسینیه‌ها و نمازخانه ادارات خواهد بود.

علی‌بابایی خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه هر بافنده در سال قادر است 1.5 متر مربع فرش دستباف تولید کند، عملاً تعداد 24 هزار شغل قابل توجه و پایدار در مدت چهار سال برای هم‌استانی‌ها به وجود خواهد آمد.

وی ابراز داشت: اعتبارات مورد نیاز کارشناسی شده ایجاد اشتغال برای منظور فوق با در نظر گرفتن هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های بافت و... قریب به 30 میلیارد ریال در سال است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: این در حالی است که متراژ فرش تولیدشده با حداقل متری چهار میلیون ریال ارزشی معادل 144 میلیارد ریال در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به عبارتی این نوع فعالیت هیچ‌گونه هزینه‌ای در راستای ایجاد اشتغال بر دولت تحمیل نخواهد کرد.

علی‌بابایی خواستار پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تعاونی فرش دست‌باف در سطح استان و واحدهای پشتیبان متمرکز و غیرمتمرکز شد و ابراز داشت: این شیوه حمایتی مانع هرز رفتن اعتبارات خواهد بود.

وی پیشنهاد داد به جای پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی متقاضی وام مشاغل خانگی (که در صورت تحقق هم چندان موجبات تولید فرش را فراهم نمی‌کند) باید تسهیلات به واحدهای پشتیبان پرداخت شود.

مسئولان به دنبال ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات در حوزه کاری و ایجاد اشتغال هستند و به عبارتی به دنبال باز کردن گره‌ها برای حل مشکلات.

اعتقاد داریم در حوزه فرش بخش زیادی از مشکلات اقتصادی اجتماعی به‌ویژه در جامعه روستایی و بانوان با گره زدن حل می‌شود.

==========

مریم شهابی باهر

==========

انتهای پیام/89002/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول