اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

مسئول دایره آزادی‌های مذهبی دیده‌بان حقوق بشر بحرین در گفت‌وگو با فارس:

نگرانی از افزایش تجاوز به آزادی‌های مذهبی و موقوفات جعفری در بحرین

رئیس بخش آزادی‌های مذهبی دیده‌بان حقوق بشر بحرین به شدت از افزایش تجاوزات نظام حاکم بر بحرین به آزادی‌های مذهبی در این کشور و تعرض و تسلط بر موقوفات جعفری بحرین ابراز نگرانی کرد.

نگرانی از افزایش تجاوز به آزادی‌های مذهبی و موقوفات جعفری در بحرین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه، «شیخ میثم سلمان»، مسئول دایره آزادی‌های دینی و مذهبی دیده‌بان حقوق بشر بحرین در خصوص تعدی و تسلط حکومت بحرین بر موقوفات جعفری در این کشور ابراز نگرانی کرد و همزمان نسبت به افزایش تجاوزها به آزادی‌های دینی و مذهبی در بحرین، به ویژه پس از انتصاب رئیس و اعضای شورای اداری موقوفات جعفری به موجب فرمان صادره از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین هشدار داد.

شیخ میثم سلمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه در سخنانی اظهار داشت، دخالت حکومت در امور دینی و مذهبی به خصوص در رابطه با دو گروه شیعه و سنی این کشور و انتصاب شورای اداری از پیش تعیین شده‌ای برای موقوفات جعفری در بحرین بدون در نظر گرفتن آرا و نطرات صدها مسجد و حسینیه در این کشور را نشانه‌هایی از این نگرانی‌ها دانست.

مسئول دایره آزادی‌های دینی و مذهبی دیده‌بان حقوق بشر بحرین اینگونه انتصاب‌ها را نشانه تحمیل دیدگاه حکومت بر مردم و دلیل آشکاری بر چنبره حکومت بر این اداره و ادامه خط مشی مصادره حقوق دینی و مذهبی، اجتماعی و شهروندی شهروندان بحرینی تلقی کرد.

سلمان افزود چیره شدن حکومت بر موقوفات جعفری در تناقض شدید با ارزش‌های مربتط با دموکراسی قرار دارد که آزادی‌های دینی و مذهبی داده شده  از سوی اداره اوقاف به مردم را نقض می‌کند.

شیخ میثم سلمان در ادامه به نگرانی شدید خود از ایجاد اداره جدیدی اشاره کرد که حق مربوط به برپایی مراسم دینی و مذهبی در مساجد و حسینیه‌ها را که در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر به تمام انسان‌ها داده، سلب می‌کند.

وی همچنین از ایجاد اداره جدیدی با مشارکت باندها و گروه‌های خرابکار وابسته به حکومت بحرین ابراز نگرانی کرد که بازسازی 38 مسجد ویران شده به صورت غیر قانونی در بحرین را با مانع و مشکل مواجه می‌کند.

شیخ میثم سلمان افزود: همه در بحرین به خوبی می‌دانند که رئیس جدید شورای اداره اوقاف بحرین دارای مواضع به شدت منفی در خصوص حسینیه‌ها و مساجد ثبت شده در موقوفات جعفری است و انتصاب چنین فردی در این سمت بدون تردید باعث ایجاد تشدید و افزایش تنش‌ها در بحرین خواهد شد، به ویژه آنکه بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های دینی و مذهبی بحرینی با انتصاب وی مخالفت کرده‌اند.

شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین روز پنج‌شنبه گذشته دستور به تشکیل مجدد دو اداره موقوفات سنی و حعفری داد و «محسن العصفور» را به سمت رئیس موقوفات جعفری منصوب کرد.

«محسن العصفور» پیش از این به عنوان قاضی در دستگاه قضایی حکومت بحرین فعالیت می‌کرد، اما به دلیل مشکوک بودن به فساد اداری و اخلاقی از این سمت برکنار شده بود.

محسن العصفور که به ظاهر خود یک روحانی است، به دشمنی با معارضان بحرینی و شخصیت‌ها و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور معروف است و دارای روابطی نزدیک با دست اندرکاران روزنامه «الوطن» عربستان سعودی است که از سوی همفکران و افراد نزدیک به «شاهزاده بندربن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی اداره می‌شود و برای تغییر شخصیت‌های دینی و مذهبی قابل اعتماد در گروه جعفری به نفع روحانیونی وابسته به حکومت عمل می‌کند.

موقوفات جعفری بحرین به شدت از مصادره املاک این موقوفات از سوی نظام و متوقف کردن ثبت املاک دیگر موقوفات در راستای کاهش سرمایه گذاری‌ها در این حوزه رنج می‌برد، این درحالی است که بسیاری از اداره‌های وابسته به این موقوفات به فساد و عدم کفایت در سرمایه‌گذاری در موقوفات شیعیان بحرینی متهم شده‌اند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول