اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نبض اقتصاد کشور در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه می‌تپد

استقرار 3 هزار واحد صنعتی در شهرک صنعتی تبریز/ اشتغال 150 هزار نفری

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نبض اقتصاد کشور در شهرک صنعتی بعثت تبریز می‌تپد، گفت: شهرک صنعتی بعثت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه محسوب شده که 3 هزار واحد صنعتی در آن استقرار یافته و موجب اشتغال 150 هزار نفر خواهد شد.

استقرار 3 هزار واحد صنعتی در شهرک صنعتی تبریز/ اشتغال 150 هزار نفری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی صبح امروز در بازدید از مراحل اجرایی احداث بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه در تبریز  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تا پایان امسال زمین‌های این شهرک برای احداث واحدهای صنعتی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه (شهرک صنعتی بعثت) در 20 کیلومتری تبریز در مساحتی حدود 10 هزار و 800 هکتار در حال ساخت است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال پایدار برای جوانان، یادآوری کرد: بر اساس برآوردهای اولیه با احداث این شهر صنعتی برای 150 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مطالعه این شهرک صنعتی باید از مشاور خارجی استفاده کرد، گفت: شهرک صنعتی بعثت از بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه محسوب می‌شود که 3 هزار واحد صنعتی می‌تواند در آن استقرار یابد.

وی مصرف برق در شهرک صنعتی بعثت را 1500 مگاوات اعلام کرد و گفت: این مصرف برابر کل مصرف برق استان آذربایجان‌شرقی است اما برای تامین برق این شهرک توسعه نیروگاه تبریز و بناب اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه وسعت شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان کمتر از 6 هزار هکتار است، افزود: شهر صنعتی بعثت بیش از 10 هزار هکتار وسعت دارد و می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صنعت و اقتصاد منطقه و کشور ایفا کند.

رحمانی گفت: احداث این شهر صنعتی که به عنوان پایگاهی برای تولید محصولات صادراتی محسوب می شود، علاوه بر آذربایجان شرقی توانایی زیرپوشش قرار دادن شمال‌غرب کشور و تاثیرگذاری بر اقتصاد آن‌ها را دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم اظهار کرد: با یک استراتژی و برنامه‌ریزی مدون می‌توان تولید محصولات اولیه را در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر انجام و محصول نهایی و صادراتی را در شهر صنعتی بعثت تولید کرد.

رحمانی گفت: تبریز محوریت حدود 10 میلیون نفر در حلقه اول، 20 میلیون نفر در حلقه دوم شامل شمال عراق، شرق ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و بیش از 100 میلیون نفر در حلقه سوم و در فاصله پروازی یک ساعته دارد که این محوریت ضرورت تبدیل شدن شهر صنعتی به پایگاه صادراتی را دوچندان می‌کند.

وی افزود: نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سهلان، فرودگاه، بزرگراه‌ها و راه‌آهن از مزیت‌های مهم این شهر صنعتی است که می‌توان با تکیه بر آنها شهر صنعتی بعثت را رونق بخشید.

وی گفت: احداث این شهر صنعتی که به عنوان پایگاهی برای تولید محصولات صادراتی محسوب می‌شود، علاوه بر آذربایجان‌شرقی توانایی زیرپوشش قرار دادن شمال‌غرب کشور و تاثیرگذاری بر اقتصاد آنها را دارد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه بزرگ‌ترین شهرک صنعتی غرب آسیا در تبریز در حال احداث است، گفت: وجود منطقه آزاد ارس و گمرک سهلان از ظرفیت‌های خوب منطقه است که می‌توان به نحو شایسته‌تری از آن بهره برد.

تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سهلان به نخستین بندر خشکی ایران

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سهلان ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به نخستین بندر خشکی ایران را دارد.

وی اظهار کرد: قرار گرفتن این منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی تبریز، همجواری با خطوط آهن، فرودگاه بین‌المللی تبریز و جاده ترانزیتی قابلیت این منطقه را برای تبدیل شدن به یک بندر صادراتی افزایش می‌دهد.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سهلان تاکید کرد و افزود: وجود نزدیک به 50 هزار متر مربع انبار مسقف محصور، انبارهای ویژه کالاهای آتش‌زا، 590 هزار مترمربع محوطه بارانداز و امکانات موجود در این منطقه ظرفیت‌هایی است که باید به نحو احسن از آنها استفاده کرد.

شهرک‌های صنعتی، مدلی مناسب برای توسعه

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقا و توسعه صنایع کوچک و نقش آنها در توسعه صنعتی کشور، موضوعی است که همواره فعالان ‌این حوزه بر روی آن تاکید داشته‌اند.

رحمانی ادامه داد: به همین دلیل سیاستگذاری و تنظیم حمایت‌های لازم از صنایع خرد و کوچک به دلیل نقش مهم و حیاتی آنها در حفظ و‌ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه توزیع عادلانه امکانات در کشور، باید مورد توجه سیاست‌گذاران و دولت قرار گیرد.

وی در این رابطه اظهار داشت: از آنجایی که صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یکی از امیدهای توسعه‌ای هر کشور محسوب می‌شود، لازم است ک دولت بودجه کافی را در اختیار ‌این حوزه قرار دهد.

رحمانی با بیان ‌اینکه مدل شهرک‌های صنعتی مدل مناسبی برای توسعه صنعت است، گفت: برای توسعه صنعت در‌این بخش لازم است که دولت علاوه بر تخصیص بودجه کافی، زیرساخت‌های لازم برای‌ این بخش را نیز تامین کند. از سوی دیگر،‌ ایجاد بستر حقوقی مناسب از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال راحت در‌این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش شهرک‌های صنعتی در برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از مواردی که در راستای حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دیده شده، ‌این است که خدمات رسانی به شهرک‌های صنعتی (تامین آب، برق و گاز) تا درب واحدها صورت گیرد.

وی با بیان‌اینکه از دیدگاه مجلس تمام سازمان‌های توسعه‌ای کشور باید تقویت شود، گفت: اصولا در کشور ما پتانسیل خوبی برای توسعه صنعتی وجود دارد و پیش قراول توسعه، صنعت است. بنابراین دولت باید در توسعه زیرساخت‌ها برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی فعال باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در ادامه با اشاره به ‌اینکه مجلس همچنین به دنبال خدمات‌رسانی به سایر بخش‌های اقتصادی وابسته به صنعت نیز هست، گفت: فعال بودن صنعت، سایر بخش‌های وابسته به صنعت را نیز فعال می‌کند.

انتهای پیام/60001/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول