اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفتگوی فارس با عضو شورای شهر بیرجند مطرح شد

خاطرات تلخ و شیرین شاگرد آیت‌الله مکارم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد تنها روحانی عضو شورای اسلامی شهر بیرجند از خاطرات تلخ و شیرینش به‌ویژه در دوره تبلیغ و درس در حوزه و برنامه‌های خود در شورای شهر آینده بیرجند می‌گوید.

خاطرات تلخ و شیرین شاگرد آیت‌الله مکارم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حوالی ظهر است که درب ورودی تحریریه خبرگزاری به صدا درمی‌آمد و گویا حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد بنا به دعوت قبلی آمده تا از خاطراتش برایمان بگوید.

حاج‌آقا با لب‌هایی‌ خندان و مانند همیشه درخواست می‌کند تا قبل از اذان مصاحبه تمام شود.

منتخب مردم بیرجند در چهارمین دوره شورای شهر بیرجند تاکید می‌کند، به‌موقع آمده و باید به‌موقع برای نماز برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد تنها روحانی عضو شورای شهر بیرجند است که علاوه بر این سمت جدید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز است.

از آنجایی که در دوره چهارم شوراها برای نخستین بار شاهد حضور یک روحانی در بین اعضای شورای شهر بیرجند بودیم بر آن شدیم تا گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با وی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد که همه او را به عنوان حاج‌آقای مهدیه بیرجند می‌شناسند به مانند همیشه با روحیه‌ای باز آماده سؤالات ما می‌شود:

*فارس: خود را معرفی کنید و مختصری از زندگی‌نامه و مراحل تحصیل و سوابق‌تان بگوئید؟

اینجانب مهدی عبدالرزاق‌نژاد در سال 1340 در بیرجند و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمدم، دوران تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در بیرجند بوده و بعد از این مرحله که همزمان با انقلاب اسلامی ایران بود برای مدت کوتاهی وارد سپاه پاسداران بیرجند شدم و بعد به دلیل علاقه به تحصیل در حوزه علمیه قم با تشکیل خانواده، حدود 15 سال در آنجا به سر بردم.

در سن 25 سالگی در حدود پنج تا شش سال که از حضورم در قم گذشته بود، ازدواج کردم و دوران تحصیلم در قم همزمان با جنگ تحمیلی شد.

فارس: قطعا با آغاز جنگ به جبهه اعزام شدید.

بله، به عنوان مبلغ به جبهه‌ها اعزام شدم و در آنجا حضور فرهنگی و تبلیغی داشتم و همزمان در قم هم به ادامه تحصیل در حوزه مشغول بودم.

سطح سه حوزه را در قم تمام کردم و بعد از چند سال درس خارج فقه و اصول را نزد آیات عظام مکارم شیرازی و آیت صالحی مازندرانی گذراندم و چون زمینه‌ ادامه تحصیل در بیرجند برایم فراهم شد به بیرجند عزیمت کردم.

فارس: نخستین مسئولیت شما چه بود؟

در سال 1372 برای همکاری فرهنگی و تبلیغی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به بیرجند آمدم و مشغول کار تبلیغی شدم.

در دانشگاه بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان استاد به تدریس مشغول شدم و همزمان هم در حوزه علمیه خواهران نرجس تدریس بعضی از دروس را انجام می‌‌دادم و چون زمینه استخدام در آموزش دانشگاه برای من فراهم بود، از حضور در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استعفا داده و به حوزه آموزش دانشگاه منتقل شدم و بعد از طی مراحل مختلف آموزش، گزینش و سایر مراتب اداری در سال 1385 به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استخدام شدم.

تاکنون در این مسئولیت در دانشگاه انجام وظیفه می‌کنم و همزمان در این دوران در کارهای فرهنگی مختلفی نیز همکاری داشته‌ام از جمله به عنوان دبیر شورای هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی و مدیر امور فرهنگی از سال 83 تاکنون انجام وظیفه کرده و مشغول خدمت هستم.

فارس: چه شد که کاندیدای شورای شهر شدید؟

به درخواست دوستان و همشهریان بود. در انتخابات مردم شریف و عزیز بیرجند به اینجانب اعتماد کرده و به من رأی دادند و امیدوارم در مسئولیت جدیدم با یاری خداوند متعال و عنایات امام زمان (عج) و پشتکار مردم ارزشمند، خدمتگزار خوبی باشم.

فارس: انگیزه ورود شما به شورای شهر بیرجند چه بود؟

از قدیم‌الایام خدمت به مردم ذاتا در وجودم نهادینه بوده و همیشه دوست داشتم در خدمت مردم و خدمتگزار آنها باشم.

علاقه ذاتی بنده و همچنین چون فضای شورای شهر زمینه اجرای چنین نیت خیرخواهانه‌ای دارد و وارد این عرصه شدم تا در خدمت مردم انقلابی باشم.

فارس: به نظر شما یک شورای شهر موفق باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

نخست باید اخلاق و انگیزه الهی داشته باشد، یعنی در هر کاری که رضای خداوند باشد باید فعالیت کند.

هدف رضای خداست که البته رضای خداوند در رضای مردم و خدمت به مردم نهفته است و باید باشد.

دوم روحیه دلسوزی، خدمت و وقت گذاشتن، توجه به نیازهای مردم و تلاش برای رفع نیازها باید در فکر و ذهن منتخبان شورای شهر باشد.

سوم ارتباط و تعامل اعضای شورا با مردم و تشکیل جلسه شورا و مشورت با اقشار مختلف مردم باید به‌صورت پررنگ وجود داشته باشد و به شدت به این وسیله از نقطه نظرات مردم هم استفاده بهینه شود.

برای اداره شهر و مردم منتخبان شورای شهر باید در جریان روند امور قرار بگیرند و به وسیله حفظ حرمت و کرامت انسانی، به‌صورت عقلی و اجرایی مردم را مورد توجه قرار دهند.

چهارم شورای منتخب مردم باید از باند‌بازی‌ها و حیف و میل کردن بیت‌المال و بی‌توجهی به حقوق شهروندان به ویژه محرومان و مناطق مستضعف‌نشین پرهیز کنند و همواره به فکر حل مشکلات مردم و جلب رضایت آنها باشند.

فارس: میزان محبوبیت خود را در میان مردم شهر بیرجند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دلیل انتخاب و آرای خودم را در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند، وجود محبوبیت در بین مردم می‌دانم و من این آرا را به دلیل علاقه مردم به لباس روحانیت و اینکه در طول تاریخ، روحانیت همیشه سعی در حل مشکلات مردم داشته و سعی کرده با مردم همراه باشد، می‌دانم.

روحانیت همیشه دغدغه مردم را در ذهن پرورانده است و مردم به این آگاهی رسیده‌اند و به روحانیت اعتماد می‌کنند.

فارس: دو خاطره شیرین و تلخ از مراحل زندگی خود را بازگو کنید؟

خاطرات شیرین و تلخ همیشه پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که از مهمترین خاطرات من است که در دوران جنگ به وقوع پیوست و در بهترین فصل از دوران عمر خود شاهد آن بودم که طاغوت از کشور رخت بربست و جمهوری اسلامی با رهبری روحانیت مورد اعتماد مردم آن هم در جایگاه شخصیتی مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آغاز و استمرار پیدا کرده است.

خاطرات تلخ من همیشه از دست دادن عزیزان، عالمان، بزرگان و جوانان برومند هم‌عصر و دوست من بوده که جان خود را فدای این انقلاب در کشور اسلامی کرده‌اند و جای خالی آنها همیشه احساس می‌شود.

با توجه به اینکه در سپاه بیرجند بودم، شاهد اعزام بسیاری از دوستان به جبهه جنگ بودم و خبر شهادت آنها را یکی پس از دیگری دریافت می‌کردم که موجب تأسف، حزن و اندوه فراوان من می‌شد.

شهید برگی، زنگویی، نوفرستی، ترابی، قاینی، صمدی نیز از دوستان نزدیک من بودند که به شهادت رسیدند و نیز شهدای روحانیت مانند شهید فاضل، شهاب، خیراندیش، حسنی، رستمی و دیگران که یاد و خاطره تمام آنها را گرامی داشته و به ارواح شهدا درود می‌فرستیم.

=============

گزارش از: سمیه محمدی

=============

انتهای پیام/69013/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول