اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد

پیش‌بینی فعالیت 120 کتابدار در بخش کودک / فعالیت 878 کتابخانه مشارکتی و 16 کتابخانه مستقل

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که از سال 88، توسعه بخش کودک در کتابخانه‌ها مدنظر قرار گرفت از پیش‌بینی فعالیت 120 کتابدار در بخش کودک خبر داد.

پیش‌بینی فعالیت 120 کتابدار در بخش کودک / فعالیت 878 کتابخانه مشارکتی و 16 کتابخانه مستقل

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم شمشیری پیش از ظهر امروز در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی استان کردستان با اشاره به انجام مطالعات گسترده برای ایجاد ایستگاه‌های مطالعه، هدف از راه‌اندازی آن‌ها را دسترسی عموم مردم به کتاب عنوان کرد.

وی با بیان این‌که این ایستگاه‌ها در موضوعات متنوع و برای اقشار مختلف مردم طراحی شده است، گفت: برای هر دوره از این ایستگاه‌ها 15 عنوان کتاب مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این عناوین را در موضوعات مختلفی مانند کودک و نوجوان، نوسواد و کم‌سواد، ادبیات داستانی، دین و تاریخ، شعر و ادبیات ذکر کرد و افزود: علت این کار امکان استفاده تمام سلایق از کتاب‌های موجود در ایستگاه‌های مطالعه است.

شمشیری با بیان این‌که نگهداشتن این کتاب‌ها نزد شهروندان چندان توجیهی ندارد، خاطرنشان کرد: البته با توجه به قیمت پایین این کتاب‌ها که هر نسخه دو هزار تومان است اگر کسی قصد نگهداری از آن را داشته باشد می‌تواند مبلغ آن را به حساب واریز کند.

وی با تاکید بر این‌که مردم ما انسان‌هایی فرهنگی هستند، تصریح کرد: از آغاز طرح تاکنون روند بازگشت کتاب‌ها به ایستگاه‌های مطالعه در اماکن دولتی و غیردولتی افزایش یافته است. 

شمشیری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس پیرامون کیفیت و به روز بودن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها از دو طریق تامین می‌شوند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در روش نخست، سیستم متمرکز مستقر در ستاد نهاد کتابخانه‌ها با استفاده از کارگروه‌های تخصصی اقدام به بررسی تازه‌های نشر می‌کند.

وی افزود: 25 کارگروه‌ در 25 موضوع برای انجام این کار طراحی و فعالیت می‌کند که از طریق آن متخصصان و کارشناسان بهترین و مورد نیازترین کتاب‌ها را انتخاب و به تناسب به کتابخانه‌ها ارسال می‌کنند.

شمشیری تصریح کرد: این کتاب‌ها کاملاً به روز است اما گاهی کتاب‌های قدیمی مورد نیاز با استفاده از نظرات متخصصین امر در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه دوم را درخواست اعضای کتابخانه‌ها در سامانه کتاب من به منظور نیاز به کتابی خاص عنوان کرد و گفت: در این شیوه کتاب‌های زیر پنج سال انتشار و در اختیار اعضا قرار داده می‌شود.

وی با بیان این‌که از سال 88 توسعه بخش کودک در کتابخانه‌ها مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر از نزدیک به سه هزار کتابخانه موجود در کشور بیش از یک‌هزار و 600 کتابخانه دارای بخش کودک هستند.

شمشیری با اشاره به پیش‌بینی 120 کتابدار برای فعالیت در این بخش تصریح کرد: در حوزه منابع کودک در سال گذشته چهار میلیارد تومان کتاب خریداری شد که این آمار در مقایسه با کل خرید کتاب‌ که مبلغ 17 میلیون تومان است از نسبت قابل قبولی برخوردار است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: یک برنامه فرهنگی با عنوان مسابقه مهرورزی طراحی شده است که طی آن دفترچه‌های خاطرات در مدارس توزیع و در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

وی در خصوص اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کتاب الکترونیک هم گفت: با سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی بخش کتابخانه دیجیتال، راه‌اندازی 100 هزار نسخه کتاب در دستور کار قرار دارد.

شمشیری با تاکید بر فراهم آوردن 10 هزار نسخه از این کتاب‌ها تاکنون اظهار داشت: در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای، برنامه نقد و بررسی کتاب‌ها و اسکن کردن کتاب‌های کتابخانه‌ها لحاظ شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعداد کتابخانه‌های کشور را دو هزار و 984 مورد اعلام کرد و گفت: دو هزار و 90 مورد از این کتابخانه‌ها به صورت مستقیم از سوی نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شوند.

وی 878 کتابخانه را مشارکتی و 16 کتابخانه را مستقل ذکر کرد و گفت:  400 کتابخانه فعال در کشور وجود دارند که بدون مجوز کار می‌کنند و باید در آینده‌ای نزدیک از نهاد کتابخانه‌ها مجوز دریافت کنند.

انتهای پیام/79012/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول