اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار اصفهان مطرح کرد

طراحی الگوی توسعه پایدار و تمرکز زدایی کشور بر اساس نظام شهری رگبرگی

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: طراحی الگوی توسعه پایدار و تمرکز زدایی کشور بر اساس نظام شهری رگبرگی یک روشی است که یک پایتخت خطی چند قطبی در این طرح سازماندهی می‌شود.

طراحی الگوی توسعه پایدار و تمرکز زدایی کشور بر اساس نظام شهری رگبرگی

مهدی جمالی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به سیر تحولات پایتخت و شکل‌گیری کلانشهرها در کشور اظهار داشت: نظام شهری تجسم فضایی اقتصادی سیاسی و نحوه‌ مدیریت سرزمین در یک کشور است که با مطالعه آن می‌توان نحوه‌ پراکندگی و میزان تعادل جمعیت شهرها را مشخص کرد.

وی افزود: از دروان قاجاریه تا به حال تهران به عنوان مرکز، شهر اصلی و کانون اتخاذ تمام تصمیمات و سیاست‌های خرد و کلان کشور در همه زمینه‌های اداری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و به نوعی نخستین شهر کشور بوده است.

این مسئول با اشاره به آسیب تمرکز بالای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کلانشهر تهران تصریح کرد: تمرکز تمامی امکانات و خدمات در یک شهر موجب تحمیل سیل مهاجرت به آن می‌شود و بدین ترتیب جمعیت آن به طور لجام گسیخته‌ای رو به افزایش بوده و برای اسکان این جمعیت ناگزیر از توسعه کالبدی و خارج از ظرفیت گردیده که همین موضوع فراگیر شدن حاشیه‌نشینی از یکسو و تلاش مضاعف برای سرویس‌دهی و استقرار امکانات کشور در یک شهر را از سوی دیگر به دنبال خواهد داشت.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: از همین روی مساحت تهران از 760 کیلومتر مربع در سال 75 به 18 هزار و 908 کیلومتر مربع در سال 85 رسیده که رشدی معادل 2 هزار و 500 درصدی را در پی داشته است .

جمالی‌نژاد با اشاره به ایجاد جهش اقتصادی ناشی از تمرکز در تهران و نیز افزایش نقدینگی در بخشی از جامعه گفت: در آن روی سکه، ما شاهد بروز اختلاف شدید طبقاتی و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات و آشفتگی فضایی هستیم.

وی با اشاره به چالش همیشگی جریان نقدینگی در این کلانشهر افزود: هجوم این میزان نقدینگی به بازار زمین و مسکن سبب جهش قیمت‌های اساسی در این حوزه شده و حتی در رکود این بازار، ورود این نقدینگی به حوزه‌های دیگر اقتصادی همچون طلا و ارز موجب ایجاد تورم‌های ناگهانی و ضربه های اساسی به اقتصاد می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به بررسی‌ها و مطالعات انجام شده جهت رفع نظام شهری نامتوازن و تمرکز گرایی شدید گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی کشور طرحی برای نخستین بار تحت عنوان سیستم رگبرگی نظام شهری مطرح و انتظار داریم این طرح بتواند نواقص سیستم زنجیره‌ای را در نظام شهری کشور برطرف کند.

این مسئول در توضیح این طرح بیان داشت: از مهم‌ترین مزایای این طرح می‌توان به رشد اقتصادی، اجتماعی اکثر روستاها و شهرهای کوچک، جلوگیری از شکل‌گیری شهرداری‌های رانتیر، تمرکززدایی جمعیت از کلان‌شهرها بویژه پایتخت، افزایش روند مهاجرت معکوس و توزیع عادلانه خدمات و امکانات اشاره کرد.

جمالی‌نژاد با اشاره به کارکرد سیستم نظام شهری رگبرگی جهت رفع معضلات شهری کشور اذعنا داشت: یک پایتخت خطی چند قطبی در این طرح سازماندهی می‌شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی کشور چهار استان با کارکردهای مشخص مسئولیت اداره آن را بر عهده می‌گیرند.

انتهای پیام/63012/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول