اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‎وگوی تفضیلی با فارس مطرح شد

از قفل شدن 2 طرح شاخص عمرانی تا نمره به عملکرد معاون استاندار گلستان

با پایان یافتن عمر دولت دهم، مسئولیت ادامه اجرای طرح‌های شاخص و نیمه‎تمام استان‎ها از جمله گلستان به کلیددار دولت یازدهم سپرده شد تا ببینیم کلید این دولت بالاخره می‎تواند قفل طرح‎های کلیدی گلستان را باز کند یا خیر.

از قفل شدن 2 طرح شاخص عمرانی تا نمره به عملکرد معاون استاندار گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گلستان، جزیره آشوراده و جنگل ابر از جمله پروژه‎های مهم و شاخص گلستان هستند که با دارا بودن مجوزهای زیست‎محیطی و تصویب دولت بر روند قانونی آنها، اما همچنان شاهد بلاتکلیف ماندن این پروژه‎ها به دلایل مختلف هستیم در این راستا خبرنگار فارس برای روشن شدن افکار عمومی تلاش کرد تا نسبت به آخرین وضعیت پروژه‎های مذکور که نتیجه آن در حوزه معاونت عمرانی استانداری گلستان تصمیم‎گیری می‎شود به گفت‎وگویی با عبدالرضا دادبود بپردازد آنچه در ذیل می‎خوانید ماحصل این گفت‎وگو است:

فارس: یکی از مصوبات مهمی که در دولت‎های نهم و دهم روی آن تاکید شد بحث جزیره آشوراده بود و استانداران زیادی در گلستان تلاش کردند تا این پروژه به سرانجام برسد، اما با گذشت سال‌ها هنوز شاهد خروجی مناسبی از این ظرفیت نیستیم علت آن چیست؟

دادبود: این پروژه از جمله موضوعاتی است که بیشتر از یک دهه راجع به آن صحبت شده و آشوراده مانند برخی موضوعات دیگر در سفر سوم هیئت دولت یک نقطه عطف و اتفاق جدیدی برای گلستان بود.

کارگروهی برای مسائل آشوراده با حضور نمایندگان تام‎الاختیار دستگاه‎های اجرایی مرتبط شکل گرفت، بررسی‎ها در کارگروه نشان داد مسیری که در گذشته برای بهره‎برداری از آشوراده در دستورکار بود مشکلاتی داشته است از جمله اینکه در تمام طرح‎ها و پروژه‎های پیش‎بینی شده توجهی به مسائل زیست‎محیطی منطقه نشده بود.

بالاخره آشوراده بخشی از میانکاله و دارای ارزش‎های محیطی بسیار است، لذا استفاده از ظرفیت آشوراده باید با در چارچوب ارزش‎های زیست‎محیطی آن باشد که این موضوع مورد تائید سازمان محیط زیست نیز قرار گرفت.

فارس: برای توقف پروژه آشوراده نقدهای زیادی از سوی رسانه‎ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شد آیا این نقدها را وارد می‎دانید؟

دادبود: اینکه نقد صورت بگیرد خوب است به دلیل اینکه اطلاعات خوبی داده می‎شود، اما اطلاعات کامل نبوده و آنچه در گزارشات مبنی بر ساخت و ساز در این شبه جزیره آمده که «آشوراده کن فیکون شد» اصلاً صحیح نیست.

چارچوبی که سازمان حفاظت محیط زیست برای آشوراده مشخص کرده بسیار دقیق است یکی از الزامات این بود که ورود خودرو به آشوراده ممنوع است.

استفاده از انرژی پاک در طراحی تمام ساختمان‎ها، استفاده از پیشرفته‎ترین سیستم دفع فاضلاب، عدم ارتفاع‎سازی در منطقه، اینها جزو الزامات است به نحوی که به منطقه آسیب نرساند.

با همه الزاماتی که سازمان حفاظت محیط زیست موافقت اولیه خود را در قالب طرح مصوب مذکور اعلام کرده نشان می‎دهد که همه فرآیندها قانونی است.

فارس: با توجه به قانونی بودن پروژه آشوراده که خودتان نیز به آن اذعان دارید چرا سرعت پیشرفت آن در مرحله اجرا در حد انتظار نیست؟

دادبود: بنده به عنوان کسی که دو الی سه سال روی این طرح کار کردم کاملاً مستندات قانونی آن را در اختیار دارم طرح‎هایی که کارشناسان محیط زیست مصوب کردند و در عالی‌ترین مراجع «شورای عالی حفاظت محیط زیست» تصویب شد از ظرفیت‎هایی است که ایجاد کردیم.

سعی شد تا موضوع آشوراده را طی دو سه سال اخیر درون ظرفیت‎ها بیاوریم و این اتفاق افتاده، تمام پیش‎بینی‎ها در این حوزه انجام شد، فرآیند اداری آن نیز در حال طی شدن است امیدواریم این کاری که انجام شده و در حال انجام است به سرانجام خوبی برسد، در واقع باید بگویم که پروژه متوقف نیست.

بخش‎هایی از پروژه منوط به این شده که تکلیف سرمایه‎گذاری مشخص شود، یک فراخوانی برای سرمایه‎گذاری در این منطقه دادیم و از بین کسانی که شرکت کرده بودند واجدان شرایط را مشخص و معرفی کردیم که امید است در چارچوب خوبی که در نظر گرفته شده و امکان استفاده از منطقه را نیز فراهم می کند بتوانیم اجرا کنیم.

با توجه به اینکه بودجه عمرانی در سال گذشته کم بود، پیش‎بینی‎ها محقق نشده است، اما پروژه‎های خوبی برای استان تعریف شد که برای اجرا نیاز به اعتبار دارد تامین اعتبارات نیز تابع شرایطی است که در حوزه‎های مدیریتی کلان اتفاق می‎افتد و ما در مورد آن نه می‎توانیم توضیح دهیم نه توجیه کنیم.

فارس: برخی زمزمه می‎کنند که جزیره آشوراده به یک شرکت لبنی واگذار شده آیا این موضوع صحت دارد؟

دادبود: همان‌طور که اشاره شد ما برای انتخاب سرمایه‎گذار یک فراخوان برگزار کردیم که این فراخوان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری به عنوان متولی منطقه نمونه گردشگری انجام شد تا هر کس توانمندی بیشتری داشته باشد ادامه پروژه را به دست بگیرد تعدادی از شرکت‎ها در این فراخوان شرکت کردند اشخاص حقیقی و حقوقی، بر اساس شرایطی که وجود داشت یعنی یک فرم تهیه شد و نمایندگان دستگاه‎های اجرایی از جمله میراث فرهنگی، منابع طبیعی استان، محیط زیست، استانداری، اقتصاد و دارایی به عنوان دبیرخانه حمایت از سرمایه‎گذاری نسبت به ارزیابی سرمایه‎گذاران مبادرت کردند.

این ساز و کار با نظارت سازمان بازرسی و با حضور نماینده اداره کل بازرسی استان و سایر دستگاه‎های نظارتی مرتبط که مجموعه‎ای تقریباً 15 تا 20 نفر بودند انجام گرفت تا سرمایه‎گذار را انتخاب کنند که این سرمایه‎گذار هم توانمندی اجرای پروژه را داشته باشد و کار را از پیش ببرد.

نهایتاً از بین کسانی که شرکت کرده بودند شرکت گردشگری توسعه آشوراده که بومی استان نیز است برنده این فراخوان شد افرادی که سرمایه‎گذار این شرکت گردشگری هستند تولید لبنیات می‎کنند و این طور نیست که ما اجرای این پروژه را به شرکت لبنی سپرده باشیم.

فارس: یکی دیگر از پروژه‎های مهم گلستان ساخت جاده جنگل ابر است که نیمه‎تمام رها شد علت آن را در چه می‎دانید؟

دادبود: این پروژه مصوبه دولت بود که بخشی از مطالعات آن در قالب موضوعاتی بین دستگاه‎های مرتبط هماهنگی شد و به محض تامین اعتبار، بخشی که مورد تائید سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‎هاست اجرایی خواهد شد.

ادامه این پروژه منوط به تکمیل مطالعات است که در آینده احتمالاً درباره آن صحبت خواهد شد اما آن بخشی که مصوبه دولت بوده و در دستورکار ما قرار داشت انجام شده است.

فارس: برخی رسانه‎ها با مطرح کردن این موضوع که راهسازی در جنگل ابر باعث آسیب به جنگل می‎شود سعی کردند مانع اجرای این پروژه شوند، توقف اجرای این پروژه یعنی کار قانونی شما دارای ایراد بوده؟

دادبود: مطالعاتی که برای جاده ابر صورت گرفته کاملاً با شرایط منطقه از جمله اینکه قطع درخت صورت نگیرد یا اگر هم است به حداقل ممکن باشد، سازگار بوده و این پروژه با آنچه در ابتدا مطرح شد کاملاً متفاوت شده است.

سعی شده که نیاز و خواسته‎های مردم منطقه که بسیار وسیع هم است مورد توجه قرار بگیرد، حساسیت‎هایی که منطقه به لحاظ منابع طبیعی، جنگلی و محیط زیستی داشته، باید لحاظ می‎شد تا بتوانیم این پروژه را به خوبی عملیاتی کنیم.

بخش اول مطالعات پروژه ابر انجام شده و مورد تائید همه بخش‎ها قرار گرفت و به تصویب دولت رسید و نقشه مسیر نیز توسط دبیرخانه دولت ابلاغ شد، ولی به کمبود اعتبارات برخورد کرد و پروژه عملاً به طور کامل اجرا نشد.

فارس: تکمیل این پروژه چقدر زمان نیاز دارد؟

دادبود: بسته به اینکه مطالعات فاز دوم آن انجام بگیرد و چه میزان اعتبار برای آن پیش‎بینی شود که همه این‌ها پارامترهایی است که بلاتکلیف مانده و روشن نشده است.

مطالعات پروژه را باید وزارت راه و شهرسازی انجام دهد و تامین اعتبار آن نیز ملی است، این پروژه استانی نیست که اعتبارات آن در اختیار ما باشد تا برای آن تصمیم‎گیری کنیم.

با توجه به شرایط اقتصادی که پیش آمده و پروژه‎های نیمه‎کاره فراوانی که داریم قطعاً باید آنها را اولویت‎بندی کنیم که به نظر می‎رسد این اولویت‎ها زمانبر خواهد بود.

فارس: چه نمره‎ای به عملکردتان در حوزه عمرانی می‎دهید؟

دادبود: نمی‎توانم به خودم نمره بدهم شما باید نمره بدهید، اگر قرار بود هر کس برگه خودش را تصحیح کند خوب بود، اما بنده ورقه عملکردم را تصحیح نمی‎کنم، دیگران باید نسبت به عملکردمان نمره بدهند بخش‎های مختلف از جمله اصحاب رسانه، مردم، مدیران و کارشناسان که اگر نمره‎ای بدهند و به اطلاع ما هم برسانند خیلی خوب است چون آن وقت از بازخورد اقدامات خود در بین جامعه مطلع می‎شویم.

=============

مصاحبه از زهره رجبی

=============

انتهای پیام/83001/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول