اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شکنجه ایرانی ها برای سخنرانی علیه انقلاب

فرماندار قصر شیرین در گفت و گویی اعلام کرد حکومت بعث عراق در ادامه فعالیت های تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی گروگان های ایرانی را به شدیدترین وجه شکنجه می کند تا در برنامه رادیو و تلویزیونی علیه انقلاب اسلامی سخنرانی کنند .

شکنجه ایرانی ها برای سخنرانی علیه انقلاب

رخدادهای 1 شهریور1359

چکیده

  • دادسرای انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر با صدور اطلاعیه ای فعالیت چند گروه و سازمان از جمله مجاهدین خلق [منافقین] ، فدائیان خلق ، پیکار و حزب توده را در این دو شهر تا تعیین تکلیف آنان از جانب مجلس شورای اسلامی ممنوع اعلام کرد .
  • امروز اعلام شد کلیه افراد کشور زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و حق بیمه از 27 درصد به 18 درصد کاهش می یابد .
  • طرح گروه ضربت توطئه گران کودتای آمریکایی که می خواستند صدا و سیما را به تصرف خود در آورند و این سازمان را اشغال کنند توسط پاسداران کمیته منطقه یک شمیران کشف و خنثی شد.
  • فرماندار قصر شیرین در گفت و گویی اعلام کرد حکومت بعث عراق در ادامه فعالیت های تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی گروگان های ایرانی را به شدیدترین وجه شکنجه می کند تا در برنامه رادیو و تلویزیونی علیه انقلاب اسلامی سخنرانی کنند .
  • رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد رسیدگی به پرونده 100 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تهران که در فراماسونری عضویت داشته اند آغاز شده است .
  • دادگاه محاکمه دانشجویان زندانی در انگلیس این دانشجویان را به زندان ، اخراج و جریمه نقدی محکوم کرد .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر پس از دیدار با امام خمینی گفت :  بر اساس قانون اساسی ترکیب هیئت دولت بایستی به تصویب رئیس جمهور برسد و چون آقای بنی صدر در مسافرت هستند تا بازگشت و تصویب هیئت وزیران از طرف ایشان اعضای کابینه به مجلس معرفی نخواهند شد .
  • پاسداران کمیته منطقه یک شمیران با حکم دادستانی انقلاب اسلامی سپهبد محمد رحیمی آبکناری معاون اجرایی ارتشبد اویسی در زمان حکومت نظامی تهران را دستگیر کردند .
  • رژیم صهیونیستی به تحریکات خود در جنوب لبنان ادامه می دهد و هواپیماهای این رژیم دو بار محل های پرجمعیت در نزدیکی شهر نبطیه را به شدت بمباران کردند .
فعالیت گروهک ها در آبادان ممنوع شد

دادسرای انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر با صدور اطلاعیه ای فعالیت چند گروه و سازمان از جمله مجاهدین خلق [منافقین] ، فدائیان خلق ، پیکار و حزب توده را در این دو شهر تا تعیین تکلیف آنان از جانب مجلس شورای اسلامی ممنوع اعلام کرد . در این اطلاعیه به این نکته اشاره شده است که همزمان با توطئه های دولت عراق علیه ملت ایران و بسیج 53 هزار سرباز مصری در مرزهای ایران این گروهک ها به دنبال ایجاد آشوب در شهرهای استان می باشند . (1)

درمان برای همه رایگان می شود

امروز اعلام شد کلیه افراد کشور زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و حق بیمه از 27 درصد به 18 درصد کاهش می یابد . همچنین روزنامه ها به نقل از مسئولان گزارش دادند بیکاران از این پس می توانند از سیستم درمان مستقیم استفاده کنند . (2)

رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد رسیدگی به پرونده 100 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تهران که در فراماسونری عضویت داشته اند آغاز شده است . دکتر حسن عارفی رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت کسانی که تنها در فراماسونری عضویت داشته اند بازنشسته و افرادی که علاوه بر عضویت در فراماسونری با رژیم گذشته همکاری داشته اند اخراج خواهند شد .

جزئیات شکست طرح عوامل کودتا برای تسخیر رادیو و تلویزیون

طرح گروه ضربت توطئه گران کودتای آمریکایی که می خواستند صدا و سیما را به تصرف خود در آورند و این سازمان را اشغال کنند توسط پاسداران کمیته منطقه یک شمیران کشف و خنثی شد و در این رابطه یک گروه 14 نفری از افسران و درجه داران ارتش و چند تن از کارکنان صدا و سیما دستگیر شدند . (3)

تشکیل اولین شرکت تعاونی مسافر بری

در پی اخطارهای مکرر شهرداری تهران نخستین شرکت تعاونی مسافربری به دنبال یک جلسه طولانی در ترمینال مسافربری جنوب تشکیل شد و اعضای هیئت مدیره و دیگر مسئولان خود را نیز انتخاب کرد . همچنین اعلام شد که دومین شرکت تعاونی مسافربری به زودی تشکیل خواهد شد . (4)

شکنجه ایرانی ها برای سخنرانی علیه انقلاب

ارتش بعث عراق در چند روز گذشته پاسگاه های تیله کوه ، تپه رش ، تنگ هوان ، پیشگان و تنک ترشابه را زیر آتش توپخانه و خمپاره خود قرار داد که این حملات با واکنش متقابل پاسداران انقلاب روبه رو شد . در این درگیری ها عراق در پاسگاه های خود بخصوص در منطقه بند باریکه متحمل تلفات سنگینی شده است .

از سوی دیگر نظری زاده فرماندار قصر شیرین در گفت و گویی اعلام کرد حکومت بعث عراق در ادامه فعالیت های تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی گروگان های ایرانی را به شدیدترین وجه شکنجه می کند تا در برنامه رادیو و تلویزیونی علیه انقلاب اسلامی سخنرانی کنند . (5)

رسیدگی به پرونده فراماسونرهای دانشگاه تهران آغاز شد

رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد رسیدگی به پرونده 100 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تهران که در فراماسونری عضویت داشته اند آغاز شده است . دکتر حسن عارفی رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت کسانی که تنها در فراماسونری عضویت داشته اند بازنشسته و افرادی که علاوه بر عضویت در فراماسونری با رژیم گذشته همکاری داشته اند اخراج خواهند شد . (6)

رجایی با انتقاد از تشدید انتظارات کاذب در سطح جامعه گفت : آن چیزی که ما را نگران می کند این انتظار است که دولت گویا تنها موظف است که مسائل رفاهی مردم را تامین و برطرف کند در حالیکه این مسائل در رژیم سابق هر چند از خارج تامین بود ولی آن چه که مردم را به قیام واداشت مکتب بود و ما به دنبال مکتب هستیم .

دانشجویان ایرانی در انگلیس به زندان ، جریمه و اخراج محکوم شدند

دادگاه محاکمه دانشجویان زندانی در انگلیس این دانشجویان را به زندان ، اخراج و جریمه نقدی محکوم کرد . دانشجویان ایرانی که به جرم طرفداری از انقلاب اسلامی دستگیر شده اند هنگام ورود به دادگاه طی شعارهایی از انقلاب حمایت کردند که این موضوع سبب شد بار دیگر به زندان بازگردانده شوند . (7)

دیدار نخست وزیر با امام خمینی / کابینه باید به تائید بنی صدر برسد

ساعت 19 امروز محمد علی رجایی نخست وزیر با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار نخست وزیز ضمن تسلیم گزارش کار و معرفی اعضای کابینه خود به حضور امام پیرامون مسائل جاری کشور نیز بحث و گفت و گو به عمل آمد .

رجایی پس از این دیدار طی گفت و گویی اعلام کرد اعضای کابینه فردا به مجلس معرفی نخواهند شد چرا که بر اساس قانون اساسی ترکیب هیئت دولت بایستی به تصویب رئیس جمهور برسد و چون آقای بنی صدر در مسافرت هستند تا بازگشت و تصویب هیئت وزیران از طرف ایشان اعضای کابینه به مجلس معرفی نخواهند شد .

رجایی با انتقاد از تشدید انتظارات کاذب در سطح جامعه گفت : آن چیزی که ما را نگران می کند این انتظار است که دولت گویا تنها موظف است که مسائل رفاهی مردم را تامین و برطرف کند در حالیکه این مسائل در رژیم سابق هر چند از خارج تامین بود ولی آن چه که مردم را به قیام واداشت مکتب بود و ما به دنبال مکتب هستیم . (8)

پیش از این اعلام شده بود که محمد علی رجایی نخست وزیر به مطبوعات پیام داده است که همه چیز در جلسه روز یکشنبه مجلس [فردا] مشخص خواهد شد . امروز همچنین روزنامه ها خبر داده بودند اعلام شد از آنجا که بررسی برای تعیین اعضای کابینه پایان یافته است به احتمال زیاد اسامی اعضای کابینه از سوی رجایی فردا به  صورت کتبی به مجلس اعلام خواهد شد .  این خبر ها با سخنان نخست وزیر پس از دیدار با امام خمینی منتفی به نظر می رسند .

خبر دیگر نیز حاکیست بر اساس برخی گمانه زنی ها  سازمان ورزش به صورت یک وزارتخانه درخواهد آمد و همچنین وزارت صنایع و معادن فعلی تبدیل به دو وزارتخانه صنایع بزرگ و کوچک خواهد شد ، وزارت بهزیستی نیز به صورت دو ارگان جداگانه وزارت بهداری و بهزیستی درخواهد آمد . (9)

معاون اویسی دستگیر شد

معاون ارتشبد اویسی فرماندار حکومت نظامی تهران دستگیر شد . پاسداران کمیته منطقه یک شمیران با حکم دادستانی انقلاب اسلامی سپهبد محمد رحیمی آبکناری معاون اجرایی ارتشبد اویسی در زمان حکومت نظامی تهران را دستگیر کردند . (10)

اسرائیل نقاط پرجمعیت نبطیه را بمباران کرد

رژیم صهیونیستی به تحریکات خود در جنوب لبنان ادامه می دهد و هواپیماهای این رژیم دو بار محل های پرجمعیت در نزدیکی شهر نبطیه را به شدت بمباران کردند . در اثر این بمباران تعداد زیادی از غیر نظامیان به شهادت رسیده و خسارات مالی زیادی نیز به بار آمده است . (11) از سوی دیگر بگین اعلام کرد در صورت ادامه مقاومت مردم جنوب لبنان زندگی برای آنها نخواهیم گذاشت ! (12)

پی نوشت :

1- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 3

2- اطلاعات ، 1 شهویور 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 7

4- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 3

5- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 16

9- اطلاعات ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 3

10- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 13

11- جمهوری اسلامی ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 12

12- کیهان ، 1 شهریور 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول