اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

دولت جدید به ارتقاء حوزه سلامت توجه بیشتری داشته باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: امیدواریم دولت جدید در راستای ارتقاء کیفی و کمی حوزه سلامت کشور توجه بیشتری داشته باشد.

دولت جدید به ارتقاء حوزه سلامت توجه بیشتری داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شمس‌الدین حجازی پنجشنبه شب در مراسم روز پزشک که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به دلیل نامگذاری روز پزشک اظهار کرد: نخستین روز شهریور زادروز ابوعلی سینا دانشمند و پزشک بزرگ ایرانی است که در دوران خود بزرگ‌ترین دانشمند جهان شناخته می‌شد.

وی افزود: برخی از کشورهای عربی به دلیل اینکه کتاب‌های ابوعلی سینا به زبان عربی نوشته شده‌اند می‌خواهند این دانشمند ایرانی را به نفع خود مصادره کنند در حالیکه از این حقیقت غافل هستند که در آن زمان زبان علمی جهان اسلام عربی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه جامعه علمی جهان در هزارمین سالروز میلاد ابن سینا کنگره‌ای بزرگ تشکیل داد گفت: این امر نشان‌دهنده جامعیت علمی و بزرگی اندیشه اوست.

وی ادامه داد: ابن سینا بسیاری از بیماری‌ها، روش‌های درمانی و آناتومی بدن انسان را سال‌ها پیش تشخیص داده بود و آنها را در کتاب‌هایش آورده است.

حجازی با اشاره به تسلط ابوعلی سینا به روان‌شناسی، فلسفه و منطق در کنار علوم پزشکی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برخی او را بزرگ‌‌ترین دانشمند تمام دوران می‌دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تاثیرگذاری کتاب‌های ابن سینا بر نظریات علمی را مورد توجه قرار داد و افزود: این دانشمند بزرگ نقل می‌کند «در دوران جوانی کمتر شبی بوده است که به مطالعه نگذرانده باشم»؛ این سخت‌کوشی و تلاش شبانه‌روزی باید سرلوحه تمام پزشکان و دانش‌پژوهان ایرانی باشد.

وی بیان داشت: هوش سرشار این نابغه دینی در کنار اعتقادات دینی‌اش از او اندیشمندی بزرگ و با تقوا ساخته بود.

حجازی با اشاره به تخریب شخصیت ابوعلی سینا توسط برخی افراد غافل یا دشمنان اسلام و ایران گفت: مطالعه شرح حال زندگانی این شخصیت بی نظیر جهان بشریت موجب می‌شود که پی به سرشت واقعی ابن سینا ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه با تاکید بر توسعه فرهنگ دینی در همه علوم عنوان داشت: بی تردید می‌توان گفت ابو علی سینا یکی از قله‌های مرتفع و درخشان و نیز چراغ همیشه فروزان جامعه بشری است و ایرانیان افتخار می‌کنند که چنین دانشمندی از اجداد آنان است.

وی افزود: دقت در زندگی علمی و اخلاقی ابوعلی سینا سرمشق خوبی برای پزشکان و نسل امروز است و برخی از کتاب‌های این دانشمند هنوز توسط علمای بزرگ مسلمان تدریس می‌شود.

حجازی با بیان اینکه شخصیت‌هایی همچون ابن سینا الگویی کامل برای همه انسان‌ها در دوران‌های مختلف محسوب می‌شوند گفت: او تمام زندگی خود را وقف خدمت به مردم و ساحت علم کرد و افتخار جامعه پزشکی ایران این است که زادروز وی به نام وی نامگذاری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم ادامه داد: دانشمندان در گذشته تاریخ ایران علوم دینی و پزشکی را همراه با هم مطالعه می‌کردند و مراجع تقلید زیادی هم در سده‌های گذشته با تبحر در این علم به طبابت مشغول بوده‌اند.

وی با بیان اینکه پزشکان ایرانی اهل تقوا و ایمان هستند گفت: امیدواریم جامعه فکور، فهیم و دلسوز پزشکی ایران همانند گذشته در دوران کنونی هم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

حجازی افزود: طی 18 ماه گذشته شرایط سختی برای حوزه سلامت کشور به وجود آمد و امیدواریم دولت فعلی گام‌های موثری در زمینه رفع این مسائل بردارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم مشکلات حوزه سلامت کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت تفاوت میان تعرفه‌های مراکز خصوصی و دولتی زیاد باشد و خدمات یکسانی توسط آنها ارائه شود و اگر هم تعرفه‌ها افزایش یابند ولی بیمه‌ها نتوانند آن را تامین کنند به مردم فشار زیادی وارد می‌شود.

وی بیان داشت: سهم حوزه سلامت از درآمد کشور پایین است و در این زمینه از بسیاری کشورها عقب هستیم و به این ترتیب نمی‌توان کار بزرگی انجام داد؛ در حال حاضر این رقم 5.6 درصد است و اگر بتوانیم طی چهار سال آینده آن را به 10 درصد برسانیم می‌توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

حجازی با اشاره به سهم 27 درصدی حوزه سلامت در تولید علم ایران گفت: این در حالی است که تنها سه درصد بودجه پژوهشی در اختیار پزشکان و پرستاران و جامعه سلامت کشور قرار دارد.

انتهای پیام/78004/ر40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول