اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای «جلدسازی اسلامی» توسط هنرمند مازندرانی

سبک هنری جدید جلدسازی اسلامی موسوم به «هنر ترکیبی سوخت روی چرم» توسط هنرمند مازندرانی اختراع شد.

اجرای «جلدسازی اسلامی» توسط هنرمند مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود «هنر سوخت روی چرم» یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در حال حاضر توسط عده کمی از هنرمندان کشور انجام می‌شود.

قدمت این نوع هنر به قرن هشتم و نهم هجری باز می‌گردد؛ یعنی از زمان تیموریان آغاز و دوره صفویه به اوج خود رسید، اما پس از صفویه آنقدر به این هنر کم‌توجهی شد که امروز کمتر اثری از آن می‌بینیم.

در هنر سوخت روی چرم از تزئینات رایج روی چرم استفاده می‌شود و براساس آثار هنری برجای مانده در دوران صفویه این هنر روی جلد قرآن و کتاب‌های نفیس خطی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حقیقت هنری که روزگاری محصول دست‌اندرکاران ایرانی در کوی و برزن بوده است امروز به یک رشته صرفا آکادمیک نزدیک می‌شود.

هنر سوخت روی چرم در ایران اساتید به نامی دارد که مهم‌ترین آنها استاد حاج آقا میرزا امامی، استاد زینت امامی، استاد اسفرجانی و استاد خوشنویس‌زاده بوده‌اند.

این هنر یکی از ارزشمندترین هنرهای اسلامی است و در عین حال جزو سخت‌ترین‌هاست، چراکه نیازمند آموزش بیش از هشت مهارت دیگر همچون صحافی، چرم‌سازی، رنگرزی، طلاکوبی، خطاطی، تذهیب، تشعیر و مینیاتور است.

 

بهمن آقاجان‌پور، تنها هنرمند مازندرانی در این سبک هنری است که در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تشریح هنر سوخت می‌گوید: در حقیقت کاربرد رنگ‌های تیره از چرم بر روی بوم مورد نظر و چسباندن آنها در کنار همدیگر را هنر سوخت روی چرم می‌گویند.

این دبیر بازنشسته قائمشهری با اشاره به ارزش بالای این هنر اسلامی، می‌افزاید: در حال حاضر از استادان پیشکسوت در این هنر تنها چند نفر باقی مانده‌اند.

آقاجان‌پور با اشاره به قدمت باستانی حفاظت از اوراق مکتوب یا مصور، دلیل نام‌گذاری آن را به نام «هنر سوخت بر روی چرم» به دلیل کاربرد رنگ‌های سوخته یعنی رنگ‌های غیرشفاف و پخته در هنر سوخت چرم می‌داند.

این هنرمند مازندرانی که در سال 72 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هنر تهران در رشته هنری جلدسازی اسلامی دریافت کرد، از آن زمان تاکنون مشغول به فعالیت در این زمینه است.

وی که برای نخستین مرتبه تعدادی از آثار خود را برای نمایش در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد در زمان تحصیل خود از اساتیدی همچون مهدی عتیقی‌مقدم فرزند استاد حسین عتیقی‌مقدم و استاد جواد رفوگران نیز هنر آموخت.

اما این پایان کار هنری این هنرمند نیست؛ وی اکنون با تجربه بیش از 20 سال در هنر جلدسازی اسلامی سبکی جدید از این هنر را بنا نهاده که در حقیقت ترکیبی از معرق چرم و تکنیک‌های گل مرغ‌سازی است و هنری بدیع و خلاقانه محسوب می‌شود.

آقاجان‌پور استفاده از تنها دو تکنیک را موجب گرایش بیشتر جوانان به این هنر اسلامی و ایرانی می‌داند.

آقاجان‌پور در حال تهیه تابلو از  عبارت مقدس بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم و اسامی اهل بیت (ع)

وی، تدوین کتاب «تاریخ هنر سوخت» را نیز در کارنامه هنری و ادبی خود دارد که ویراستاری آن توسط استاد سیدمحمود موسوی انجام شده است؛ محتویات آن به رؤیت دیگر استادش مهدی عتیقی رسیده است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

بهمن آقاجان‌پور در پایان با اشاره به اتمام چندین نوع اثر در زمینه هنر ابداعی خود از برگزاری نمایشگاه آثار هنر ترکیبی سوخت روی چرم در آینده نزدیک خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که روزی بتواند این هنر ابداعی را در زادگاه خودش مازندران به جوانان علاقمند آموزش و انتقال دهد.

انتهای پیام/86021/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول