اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد شدید شورای اروپا از اقدام انگلیس در معدوم کردن اسناد محرمانه «گاردین»

شورای اروپا ضمن انتقاد شدید از اقدام اخیر دولت انگلیس در تلاش برای معدوم کردن اسناد محرمانه «ادوارد اسنودن» تأکید کرد این واکنش انگلیس «تأثیرات ناامید‌کننده‌ای» بر آزادی مطبوعات می‌گذارد.

انتقاد شدید شورای اروپا از اقدام انگلیس در معدوم کردن اسناد محرمانه «گاردین»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «راشاتودی»، شورای اروپا اقدام اخیر انگلیس در معدوم کردن هارددرایو‌های حاوی اطلاعات فاش شده برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را محکوم کرد.

چند روز پیش نیروهای امنیتی انگلیس با یورش به دفتر روزنامه گاردین در لندن، تلاش کردند حافظه‌ رایانه‌های این روزنامه را از بین ببرند. این اقدام با هدف جلوگیری از افشاگری‌های بیشتر این روزنامه در مورد برنامه‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس صورت گرفته است.

«ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا دو ماه قبل چندین هزار سند محرمانه در مورد فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس را در اختیار روزنامه گاردین قرار داد. انتشار این اسناد بحران بی‌سابقه‌ای را برای آمریکا به وجود آورد و موجب تنش در روابط این کشور با اروپا شد. افشاگر آمریکایی دو هفته قبل از روسیه پناهندگی سیاسی موقت دریافت کرد. روزنامه گاردین از یک ماه قبل اعلام کرده است که اختیار این اسناد از دست اسنودن خارج شده و از این به بعد این گاردین است که دست به افشاگری می‌زند.

«آلن راسبریجر» سردبیر گاردین شب گذشته با انتشار مطلبی، اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی دفتر ارتباطات دولتی (همتای انگلیسی آژانس امنیت ملی آمریکا) به گاردین دستور داده‌اند که یا باید تمام اسناد را تحویل دهد یا اینکه تمام حافظه‌های رایانه‌های گاردین نابود شوند.

شورای اروپا که در «استراسبورگ» مستقر است از مقامات انگلیسی درخواست کرده تا درباره دلیل صدور حکم تخریب حافظه رایانه‌های گاردین توضیح دهد.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که وزارت کشور انگلیس حاضر نشد در خصوص نامه شورای اروپایی که اواخر روز چهارشنبه برای این کشور فرستاده شد، اظهار نظر کند.

«دنیل هالتگن» سخنگوی شورای اروپا تصریح کرد که این اقدام انگلیس «تأثیرات ناامیدکننده‌ای» بر آزادی مطبوعات به همراه دارد.

«نیک کلگ» معاون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که داده‌های افشا شده که در مالکیت روزنامه گاردین قرار دارد در صورتیکه به دست افراد نادرست بیافتد می‌تواند تهدیدات امنیت ملی به همراه داده باشد.

یورش نیروهای اطلاعاتی انگلیس به دفتر روزنامه گاردین یک روز بعد از آن انجام گرفت که پلیس این کشور «دیوید میراندا» هم‌خانه «گلن گرینوالد» خبرنگار روزنامه گاردین را در فرودگاه لندن بازداشت کرد و وی را مورد بازجویی 9 ساعته قرار داد.

گرینوالد خبرنگاری است که اولین اسناد محرمانه را در روزنامه گاردین منتشر کرد. وی در هنگ‌کنگ مستقیما با اسنودن دیدار داشته و هزاران سند محرمانه را از وی تحویل گرفته است. بازداشت میراندا با استفاده از قانون ضدتروریسم صورت گرفته است. این قانون به پلیس انگلیس اجازه می‌دهد افراد حاضر در پایانه‌های فرودگاهی را تا سقف 9 ساعت و بدون هیچ اتهام مشخصی، مورد بازجویی قرار دهد.

گفته می‌شود دستور بازداشت میراندا و همچنین ورود به دفتر روزنامه گاردین مستقیما از نخست‌وزیری انگلیس صادر شده است. راسبریجر به شدت این اقدام دولت را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید این قانون «منطقه‌ای بی‌قانون در انگلیس» ایجاد کرده و به دولت اجازه می‌دهد با سوءاستفاده از لفظ ترور، در فرودگاه تمام قوانین را زیرپا بگذارد.

با اینحال مقامات انگلیسی تلاش خود را به کار گرفتند تا بازداشت میراندا را که فعالان حقوق بشر از آن انتقاد کرده بودند، توجیه کنند و مدعی شدند که بر این باورند که این فرد اطلاعات محرمانه‌ای را حمل می‌کرده که می‌توانسته به تروریست‌ها کمک کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول