اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتشار گزارش جدید گاردین از برنامه جاسوسی آمریکا/ خبرنگار گاردین چهارشنبه به کنگره می‌رود

خبرنگار روزنامه «گاردین» که برای اولین بار گزارش برنامه جاسوسی آمریکا را منتشر کرد اعلام کرد تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا به ابزار جست‌وجوگر بسیار قدرتمند و تهاجمی برای جاسوسی دسترسی دارند.

انتشار گزارش جدید گاردین از برنامه جاسوسی آمریکا/ خبرنگار گاردین چهارشنبه به کنگره می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست»، «گلن گرینوالد»، خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین»، عصر روز گذشته در مصاحبه با شبکه «ای بی سی نیوز»، در خصوص برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا تریلیون‌ها تماس تلفنی و ایمیل‌ها را در پایگاههای داده‌های خود دارد که این اطلاعات در چندین سال اخیر جمع‌آوری کرده‌اند.

وی ادامه داد: و این برنامه‌های مورد استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا، صفحه نمایش‌های بسیار ساده‌ای همچون صفحه نمایش‌‌هایی است که کارکنان سوپرمارکت‌ها یا کارمندان حمل و نقل و دریافت استفاده می‌کنند به طوریکه تمام آنچه که یک تحلیلگر باید انجام دهد این است که وارد آدرس ایمیل یا آدرس آی پی می‌شود، و دو کار انجام می‌دهد، اول آنکه پایگاه داده را جستجو می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا به تماس‌ها گوش کنند و ایمیل‌های افرادی که آژانس امنیت ملی آمریکا ذخیره کرده است را بخوانند یا به تاریخچه جستجو کردن یا لغاتی که در جستجوی گوگل وارد کرده است، می‌روند و همچنین درباره هر فعالیت آتی که افراد متصل شده به آدرس ایمیل یا آی پی انجام دهند، به آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاع داده می‌شود.

خبرنگار گاردین تصریح کرد: این یک ابزار قدرتمند و تهاجمی است، دقیقاً همان نوعی است که اسنودن توصیف کرده بود.

اسنودن توضیح داده بود که این برنامه‌ها به تحلیلگران اجازه می‌دهند تا با نظارت اندک و همچنین تأیید ناچیز دادگاه، از داده‌های اینترنتی جاسوسی کنند.

گرینوالد ادامه داد: این سامانه‌ها به تحلیلگران اجازه می‌دهند تا به هر ایمیلی که می‌خواهند و هر تماس تلفنی که دوست دارند گوش دهند، تاریخچه اطلاعات کاربران در اینترنت، اسناد اطلاعات برنامه ورد مایکروسافت را مورد جستجو قرار دهند.

بر اساس این گزارش، گلن گرینوالد قرار است به همراه مقامات آژانس امنیت ملی آمریکا که پیشتر ادعاهای اسنودن درباره دسترسی این آژانس به اطلاعات کاربران اینترنتی را کم اهمیت جلوه داده بود، روز چهارشنبه هفته جاری در مقابل کمیته کنگره آمریکا شهادت دهد.

«پریسم» یک برنامه داده‌های نظارت گسترده الکترونیکی است که از سال 2007 تاکنون توسط سازمان امنیت ملی آمریکا در همکاری با «سیا» اجرا شده است. «ادوارد اسنودن» یکی از کارکنان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و مأمور سابق «سیا» اطلاعاتی را درباره این برنامه در اختیار رسانه‌ها گذاشت و هشدار داد که جمع‌آوری داده‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با آنچه که اذهان عمومی می‌دانند، جمع‌آوری شده است.

این افشاگری روز 6 ژوئن (16 خردادماه) توسط روزنامه انگلیسی «گاردین» و روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» منتشر شد.

اسنودن سپس اطلاعات بیشتری برای گلن گرینوالد فاش کرد و همچنین از همکاری آلمان با سازمان اطلاعاتی آمریکا خبر داد که نیم میلیارد از تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و پیام‌های متنی آلمانی‌ها را روزانه مورد جاسوسی قرار می‌دادند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول