اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری اردبیل:

خشونت بیشترین جرایم را شامل می‌شود / احکام داوری ضمانت اجرایی قانونی دارد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در کشور جرم خشونت، نزاع و درگیری در جایگاه اول قرار دارد و به تبع آن در استان اردبیل نیز بیشترین جرایم مربوط به این امر است.

خشونت بیشترین جرایم را شامل می‌شود / احکام داوری ضمانت اجرایی قانونی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یوسف خدادادی صبح امروز در مراسم احیای نهاد داوری در اردبیل اظهار داشت: ما در دو حوزه درک حقیقی از مسائل دینی و توجه به نوآوری‌ها و علوم و فنون جدید عقب هستیم و آنگونه که شایسته بوده نتوانستیم از تجارب و مفاهیم ارزشی و دینی در حل مشکلاتمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بحث داوری موضوع جدیدی نیست چرا که در اسلام به این امر توجه شده و در فقه نیز بحث معظمی در خصوص قاضی تحکیم وجود دارد، تصریح کرد: در اسلام توصیه شده است برای حل اختلاف خودمان قاضی برگزینیم تا اختلاف خودمان را داخلی حل کنیم که در مرحله بعدی مراجعه به قاضی دولتی و حکومتی مورد تاکید می‌باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه باید موضوع داوری که در قوانین اسلام به آن تاکید شده است احیا شود، افزود: این موضوع در کنار تاکیدی که اسلام به آن داشته محوریت قانونی دارد و در تمام دنیا نیز مورد قبول و پذیرش قرار گرفته است.

خدادادی گفت: داوری به معنای حل اختلاف در مسائل حقوقی بدون مراجعه به دادگستری و انتخاب داور و قاضی از سوی طرفین است که در این مجموعه سعی شده است قضات بازنشسته، وکلای مشهور و اساتید دانشگاه و هر متخصصی که بتواند اختلاف را حل کند باید بکارگیری شده و از این ظرفیت استفاده شود.

این مسئول با برشمردن ویژگی‌ها و محاسن داوری تاکید کرد: اولین حسن آن است که طرف یا طرفین با میل خود قاضی را برمی‌گزینند و دیگر سلایق، نظرات و استنباط افراد به قاضی متفاوت نخواهد بود و قطعاً رای صادر شده را نیز طرفین بهتر پذیرش خواهند کرد.

معاون دادستان اردبیل تاکید کرد: اگر دو طرف دو قاضی متفاوت را برگزیدند با انتخاب داور سوم رایی قابل قبول خواهد بود که اکثریت آن را صادر کرده باشند.

خدادادی دومین حسن داوری را صدور رای به شیوه مسالمت‌آمیز و منجر شدن دعاوی به صلح و سازش و حل اختلاف بیان کرد و یادآور شد: ما به جای آنکه به قوه قهریه متوسل شویم باید فرهنگ صلح و سازش را توسعه دهیم.

این مسئول با بیان اینکه مهمترین معضل و مشکل کشور بحث خشونت است، ابراز داشت: در کشور و استان اردبیل اولین جرم خشونت، توهین، اهانت، بگو مگو، ضرب و جرح و نزاع است که در استان سنتی، مذهبی، تاریخی و حسینی ما نیز اولین جرم‌ها مربوط به خشونت است.

این قاضی دادگستری خاطرنشان کرد: قطعاً‌ شوراهای حل اختلاف و نهاد داوری در کاهش این جرایم نقش موثری خواهند داشت که امیدواریم نتیجه این کار را شاهد و ناظر باشیم تا به صورت ریشه‌ای نزاع و درگیری‌ها حل شود.

خدادادی ادامه داد: برجستگی دیگر ایجاد فرصت و زمینه مناسب برای انجام داوری‌ها و سرعت در رسیدگی به دعاوی است که می‌توان از نیروهای تخصصی دراین زمینه استفاده کرد.

وی با اعلام اینکه داور فقط میانجیگیری نمی‌کند بلکه به صلح و سازش بیشتر و فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک می‌کند، گفت: ما از امروز شاهد راه‌اندازی این نهاد در استان هستیم و سعی می‌کنیم از ظرفیت قضات با سابقه، وکلا، کارشناسان و اساتید مجرب استفاده کرده و دعاوی را به حداقل برسانیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل عنوان کرد: از یک جهت داوری بالاتر از قضات عمل می‌کنند چرا که رای قاضی قابل اعتراض است ولی رای داوری مورد پذیرش بوده و ضمانت اجرایی دارد.

خدادادی با بیان علل و عوامل احیا نشدن داوری در کشور افزود: مورد اول این است که زمینه و بستر مهیا نبوده و در کنار آن فرهنگ‌سازی در این باب مورد غفلت واقع شده است.

این مسئول یادآور شد: ‌از امروز موسسه در یک مکان مشخص با حضور افراد مجرب، با لیست داوران متخصص در حوزه‌های مختلف فعالیت خواهند کرد و ما امیدواریم صاحبان مشاوران املاک و خودرو نهایت همکاری را با این نهاد داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون دادستان اردبیل در پایان سخنان خود ‌اظهار داشت: البته برخی از جرایم نظیر جرایم کیفری قابل طرح در این موسسات نیست که امیدواریم در جهت فرهنگ‌سازی نهاد داوری از ظرفیت صاحبان تریبون‌های عمومی، صدا و سیما  و رسانه‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/62005/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول