اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان مطرح کرد

تشکیل کمیته فرهنگی در مناطق حاشیه‌‌ای کردستان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان گفت: به منظور جلوگیری از افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی در آنها تشکیل کمیته فرهنگی ضرورت دارد.

تشکیل کمیته فرهنگی در مناطق حاشیه‌‌ای کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدعطا رحمانی‌آبیدر شامگاه چهارشنبه در کارگروه اجتماعی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: رفع مشکل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در این استان نیازمند تعامل و همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد از مناطق استان به دلیل ساختار قدیمی و کوچه‌های باریک شامل بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است که باید با برنامه‌ریزی‌های درست در راستای ساماندهی آنها اقدامات اساسی صورت پذیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تصریح کرد: کوچه‌های باریک و تنگ بسیاری از مناطق در شهرها مانع تردد نیروهای انتظامی به این مناطق شده و همین امر حاشیه‌ای امن را برای مجرمین فراهم کرده است.

رحمانی‌آبیدر بر وسعت این کوچه‌های تنگ به منظور جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی به دلیل حضور مجرمین تاکید کرد و بیان داشت: ‌باید یک نگاه جدیدی از لحاظ ساختار مهندسی و هم از نظر فرهنگی به این محلات ایجاد شود.

وی تصریح کرد: باید بافت فرهنگی با وضعیت عمرانی کنونی تلفیق پیدا کند و همزمان با ارتقا زیرساخت‌های عمرانی در اینگونه مناطق بحث توسعه فرهنگی نیز با بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد در آنها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان توسعه آموزش‌های مهارت‌های زندگی در این مناطق را نیز امری ضروری دانست و تصریح کرد:‌ برای تحقق این مهم باید اطلاعات لازم از سوی اداره‌کل مسکن و راه‌سازی استان باید در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار بگیرد.

رحمانی‌آبیدر افزود: ‌سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به بسترها و همچین مشکلات این مناطق برنامه‌های خاص را تعریف و اجرایی خواهند کرد.

وی بر تشکیل کمیته فرهنگی به منظور جلوگیری از افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: تشکیل این کمیته می‌تواند بستر مناسبی برای بررسی مشکلات در مناطق آسیب‌پذیر استان و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از روند روبه رشد آسیب‌ها در این مناطق باشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تصریح کرد:‌ یک کاسه شدن فعالیت‌های فرهنگی و تبادل اطلاعات بین نهادها و جلوگیری از موازی‌کاری از تاثیرات بسیار مثبت تشکیل این کمیته است.

وی اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری و فرمانداری سنندج به نمایندگی فرمانداری‌ و شهرداری‌های استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و امور اجتماعی استان را از اعضای تشکیل دهنده این کمیته عنوان کرد و گفت: تشکیل مستمر جلسات کارگروه با حضور تمام نمایندگان با هدف رفع مشکلات و چالش‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در ادامه به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده دشمنان به منظور حذف ارزش‌های فرهنگی و دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مقابله با تهدیدات و توطئه‌های فرهنگی دشمن نیازمند نگاه جدی‌تر حوزه‌های فرهنگی و ارائه برنامه‌های تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نمی‌شود برای تمام اقشار جامعه یک نسخه واحد پیچیده شود، گفت: دستگاه‌های فرهنگی استان باید با توجه به رسالت و جامعه مخاطبشان برنامه‌‌های خود را تعریف و اجرا کنند.

وی تصریح کرد: امروزه دشمنان تمام حرکات و رفتارهای جوامع اسلامی را رصد کرده و علیه آنها نسخه‌پیچی می‌کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به بافت فرهنگی که در جامعه سنتی وجود دارد همه به نوعی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داریم که باید با برنامه‌ریزی دقیق مانع از تحقق اهداف دشمنان شویم.

رحمانی‌آبیدر بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی چشم جامعه به روی آسیب‌های اجتماعی پیرامونی بسته شده است.

وی با اشاره به شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی استان اظهار کرد: مسئله حاشیه‌نشینی در مناطق شهری امروزه به عنوان یکی از چالش‌های اصلی جوامع تبدیل شده که بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را با تهدید مواجه ساخته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در پایان شناسایی آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی را ضروری دانست و گفت: تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیاز مناطق کمتر توسعه یافته و سکونتگاه‌های غیررسمی باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/79002/ش30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول