اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

اهواز بر خلاف کلان‌شهرهای دیگر مجری و پیمانکار قانونی ندارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به اینکه ساختمان‌های نظیر برج 17 طبقه اهواز بدون مطالعه و کار مهندسی ساخته شده‌اند گفت: اهواز بر خلاف کلان‌شهرهای استان‌های دیگر مجری و پیمانکار قانونی ندارد.

اهواز بر خلاف کلان‌شهرهای دیگر مجری و پیمانکار قانونی ندارد

فرخ شیخ‌الاسلامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در استان 70 بازرس از این سازمان به صورت سرزده کار ساخت واحد‌ها را بررسی می‌کنند.

وی بیان کرد: معتقدیم که تعداد بازرسان این سازمان توان جمعیت استان را نداشته و باید بر تعداد آن‌ها افزوده شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: متاسفانه شهر اهواز بر خلاف کلان‌شهرهای استان‌های دیگر مجری و پیمانکار قانونی ندارد و مالکین کار مجری طرح را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در قراردادهای ساخت و ساز مالکان موظف هستند که یک نفر متخصص را به عنوان مهندس ناظر در ساخت پروژه قرار دهند در غیر این صورت تخلف کرده‌اند.

شیخ الاسلامی عنوان کرد: در ساخت پروژه با وجود نظارت از سمت ناظر، پیمانکار و مجری مسئول طرح بوده و در صورت بروز اتفاق باید پاسخگو باشد اما متاسفانه مجری قانونی وجود ندارد و عملیات ساخت به نوعی به دست بنا واگذار شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری تا سال 91 قانون استفاده از مجری را نمی‌پذیرفت در حال حاضر مشغول آموزش مجری هستیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: نیروی کارگر ما کاردان نیست و عدم حضور مجری در کنار آن موجب بروز اتفاقات ناگواری می‌شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مکمل ساخت و ساز بوده و نبود آن موجب مشکلاتی خواهد شد. لذا باید بین ما و شهرداری تعاملاتی برقرار باشد.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه ناظر گودبرداری از طریق شهرداری‌ها انتخاب می‌شود افزود: متاسفانه در کنار پیمانکاران افراد متخصص و آگاه به کار وجود ندارد.

وی عنوان کرد: شخص ناظر مسئول کامل پروژه نبوده و تنها مسئول نظارتی طرح را بر عهده دارد لذا مالک باید هر گونه عملیات اجرایی را به اطلاع کتبی مهندس ناظر برساند و در صورت عدم دسترسی به ناظر باید سازمان نظام مهندسی را در جریان قرار دهد که متاسفانه این کار محقق نمی‌شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه مالکان بدون اطلاع ناظر دست به انجام هر کاری می‌زنند اظهار کرد: متاسفانه در ساخت و سازهای موجود استان بازوی اجرایی در اختیار سازمان نبوده و همه چیز در اختیار شهرداری‌ها است.

وی در خصوص آموزش مهندسان زیر نظر سازمان مهندسی ساختمان گفت: مهندسان ما قبل از اینکه صاحب پروانه اشتغال شوند ابتدا باید دوره‌های آموزشی را طی کنند.

شیخ الاسلامی ادامه داد: باید کاری کرد که فرهنگ استفاده از ناظر و مجری در جامعه فرهنگ سازی شود متاسفانه بسیاری از مالکان اطلاعی از قرارداد ندارند و بدون اطلاع مهندس ناظر دست به هر کاری می‌زنند.

وی گفت: یک سری راننده لودر را بدون اینکه احساسی نسبت به کار داشته باشند وارد کار شده‌اند و این موضوع باعث خطرات بسیاری خواهد شد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان در ادامه افزود: تا سال گذشته شهرداری مانع از اجرای طرح مهندسان ذیصلاح می‌شد و ما نمی‌توانستیم مجری جذب کنیم با شروع این طرح که حدود 8 ماه از زمان آن می‌گذرد تاکنون 10 مجری جذب کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری معتقد است که اگر در ساخت و ساز‌ها از مجری استفاده شود قیمت ساختمان‌ها گران خواهد شد در صورتی که حضور مجری در پروژه از به هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری می‌کند.

شیخ الاسلامی ادامه داد: عدم حضور یک مجری متخصص در ساخت و ساز باعث می‌شود که عمر ساختمان‌ها در ایران 30 سال باشد در حالی که در دنیا عمر یک ساختمان 90 سال است.

وی افزود: قطعاً اگر ناظری در اجرای وظیفه خود قصور کند با وی برخورد انتظامی و نه حقوقی خواهیم داشت این برخورد ممکن است بعضی مواقع منجر به محرومیت ناظر از کار شود.

رییس نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: در حال حاضر سازمان مهندسی استان دارای 10 هزار عضو بوده که از این تعداد 4 هزار و 500 نفر دارای پروانه اشتغال هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر از این سازمان بهره برداری لازم صورت نگرفته است گفت: در این استان همکاری بین مدیران آن قدری نیست که بتوان موفقیت‌هایی کسب کرد.

شیخ الاسلامی افزود: متاسفانه در اهواز ساختمان‌های نظیر برج 17 طبقه اهواز بدون مطالعه و کار مهندسی و تنها به دلیل ایجاد انگیزه آپارتمان سازی، ساخته می‌شود در صورتی که بار ترافیک بسیاری به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/72011/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول