اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول زراعت جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد

کاهش 20 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم در اصفهان

مسئول زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال با کاهش 20 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم، 258 هزار و 31 تن تولید گندم داشته‌ایم.

کاهش 20 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم در اصفهان

مهران توکلی در گفت‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برداشت گندم در سال‌جاری در سطح استان از 53 هزار و 40 هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 16 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم صورت گرفته است که در مجموع 258 هزار و 31 تن تولید گندم داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته 386 هزار تن تولید داشته‌ایم اما به دلیل این‌که آب زاینده‌رود به کشاورزان داده نشد کشت شرق اصفهان صورت نگرفت و به موجب آن نزدیک به 20 هزار هکتار از سطح زیر کشت کاهش یافت و تولید نیز کم شد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: طی چند سال گذشته به دلیل این‌که با خشکسالی مواجه بوده‌ایم سطح زیر کشت تولید محصول گندم نزدیک به 40 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: کشت گندم در تمام شهرستان‌های استان صورت می‌گیرد و بیشترین میزان تولید در اصفهان است.

توکلی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از کاهش محصول گندم تصریح کرد: زمانی که آبی در دسترس نباشد قادر به انجام کاری نیستیم و تنها اقداماتی که کشاورزان توانستند انجام دهند استفاده از مختصر آب‌های موجود در چاه‌ها بود.

وی ادامه داد: ارقامی از گندم که به خشکی آخر فصل شوری برای مناطق شرق اصفهان مقاوم بود به کشاورزان توصیه شد و سعی شد در جاهایی که با مشکل آب روبه‌رو بودند حداکثر استفاده از آب برای حداقل کشت صورت گیرد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان از دیگر اقدامات مواجه با مشکل کم‌آبی را استفاده از ارقام گندم با نوبت آب کمتر نام برد و تصریح کرد: بعضی از ارقام گندم در بعضی موارد می‌توانند یک یا دو نوبت از آبیاری آن‌ها کاسته شود که به کشاورزان توصیه شد از آن‌ها استفاده شود تا تاثیر چندانی بر عملکرد آن‌ها نداشته باشد.

وی ارقام گندم توزیع شده برای کشت را از لحاظ کیفی مطلوب دانست و تصریح کرد: ارقام گندم توزیع شده برای کشت پس از 10 سال که بررسی‌های لازم بر روی آن‌ها صورت گرفت توسط موسسه گواهی بذر و نهاد تایید می‌شود و ارقام آن نام گرفته و به کشاورزان توصیه شده است.

توکلی خاطرنشان کرد: مبارزه با علف‌های هرز و آفات طبق برنامه‌ بازدیدی که اداره حفظ نباتات دارد در کل استان صورت گرفته و با توجه به نیاز، سم‌پاشی صورت می‌گیرد و به ‌طور کامل با این آفات مبارزه می‌شود.

انتهای پیام/63015/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول