اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از خلف وعده مسئولان در پرداخت پول گندم

مسئولان نان گندمکاران را آجر نکنید/ کشاورزان در آرزوی پرداخت به موقع دستمزد

تاکنون 128 هزار تن گندم از سوی کشاورزان به 32 مرکز خرید دولتی در سطح استان تحویل داده شده است و قرار بوده اداره غله تا 22 مرداد پول کشاورزان را به حساب آنها واریز کند اما متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

مسئولان نان گندمکاران را آجر نکنید/ کشاورزان در آرزوی پرداخت به موقع دستمزد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همه انسان‌ها مدیون کشاورزان هستند چرا که از رزق همه از دسترنج این قشر از جامعه است.

گندم یکی از محصولات استراتژیکی به شمار می‌رود که تولید آن با رنج کشاورز همراه بوده و به ثمر رساندن آن زحمات فراوانی را می‌طلبد، گندمکاران استان همدان هم به عنوان یکی از اقشار زحمتکش و بی‌ادعا همواره در تلاش بوده‌ و هستند.

تلاش بی‌وقفه این کشاورزان باعث شده نام گندم استان همدان در لیست مرغوب‌ترین نوع گندم در کشور گنجانده شود.

امسال کشاورزان همدان، در سطح 256 هزار و 800 هکتار از اراضی استان نسبت به کاشت گندم آبی و دیم اقدام کرده‌اند و با توجه به اینکه 416 هزار تن از این اراضی برداشت شده، برآورد می‌شود از این میزان، 140 هزار تن گندم به مراکز خرید دولتی تحویل داده شود.

تاکنون 128 هزار تن گندم، از سوی کشاورزان به مراکز دولتی خرید گندم در سطح استان تحویل داده شده است.

اگر لحظه‌ای فکر کنیم کشاورزان گندم خود را در چه شرایط سختی برداشت می‌کنند و با چه مشقتی آن را درو و خرمن‌کوبی می‌کنند، در این هنگام است که چهره خسته و دستان پینه‌بسته آنها، انسان را به فکر فرو می‌برد.

آیا زمانی که نان تازه سر سفره را با لذت می‌خوریم، به این همه زحمت کشاورز می‌اندیشیم؟

آیا کشاورز پولی را که باید، از فروش گندم خود کسب کرده، تا بتواند او هم نانی تازه برای سفره خود بخرد؟

حال چند کلامی با مسئولان سخن می‌گوییم، همان‌هایی که با نان تازه صبحانه کاری خود را آغاز می‌کنند، آیا کاری برای کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل داده‌ و تاکنون هیچ پولی دریافت نکرده‌، انجام داده‌اند؟

:: ::

باید گفت در سال گذشته بسیاری از کشاورزان گندم خود را به دلالان فروختند چرا که در همان لحظه خرید، پول گندم خود را دریافت می‌کردند.

طبق گفته مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی منطقه 13 همدان، در سال گذشته کمتر از 7 هزار تن گندم به مراکز خرید دولتی تحویل داده شد ولی تا امروز کشاورزان بسیاری، 128 هزار تن گندم خود را به این مراکز تحویل داده‌اند ولی از این کار خود بسیار پشیمان هستند!

پشیمان به این دلیل که همچنان زحمات آنان نادیده گرفته شده و باز هم نتوانستند دستمزد خود را به موقع دریافت کنند.

:: ::

در کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان همدان که در 16 مردادماه در ساختمان امور برنامه‌ریزی استانداری برگزار شد، غلامرضا راد، مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی منطقه 13 همدان گفت: امسال روند خرید گندم نسبت به سال گذشته 95 درصد افزایش داشته چرا که در سال گذشته در سطح استان، کمتر از 7 هزار تن گندم از سوی مراکز دولتی خریداری شد.

طی مصاحبه‌ای که در 24 مرداد با مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی منطقه 13 همدان انجام دادیم تا به این تاریخ، کشاورزان همدان، 128 هزار تن گندم را به مراکز دولتی تحویل داده‌اند که جای بسی خوشحالی است.

از سوی دیگر استاندار همدان تمهیداتی را مبنی بر عدم خروج گندم از استان اتخاذ کرده و به منظور راحتی کشاورزان و ترغیب آنها به تحویل گندم به مراکز دولتی نیز مقرر شده کارخانجات، کرایه حمل گندم را بپردازند و مراکز خرید گندم در استان به 32 مرکز افزایش یابد، تا کشاورزان گندم خود را هر چند به مقدار کم فقط به این مراکز تحویل دهند.

حال این سئوال پیش می‌آید چرا زمانی که کشاورزان به این تصمیم اعتماد می‌کنند و محصول خود را این مراکز تحویل می‌دهند، به امید اینکه پول خود را طبق گفته‌ مسئولان ظرف 24 ساعت و با تأخیر ظرف 72 ساعت تحویل بگیرند، از تاریخ سوم مرداد تاکنون هیچ پولی به کسانی که اخیراً گندم تحویل داده‌اند پرداخت نشده است؟

متأسفانه در این میان کشاورزانی که به گفته مسئولان اعتماد کرده و گندم خود را هرچند به مقدار کم به این مراکز تحویل داده‌اند‌، متضرر شده‌اند.

شاید بپرسید چرا ضرر؟ مگر این یک نوع خدمت به استان و مردم استان نیست؟ در جواب باید گفت این یک خدمت یک سویه است که با ضرر به کشاورز همراه است.

در آن زمان که قیمت تضمینی گندم 700 تا 720 تومان بود، 45 درصد کشاورزانی که گندم تحویل داده بودند پول خود را دریافت کردند ولی بعد از اینکه دلالان گندم را با قیمت یک هزار و 500 تومان به صورت نقدی از کشاورزان می‌خریدند با پیگیری‌های انجام شده سازمان جهاد کشاورزی و اداره غله، قیمت خرید تضمینی 80 تومان اضافه شد و مقرر شد ما به‌التفاوت آن به کشاورزان پرداخت شود.

ولی دریغ از تحقق این وعده! نه تنها مابه‌التفاوت قیمت 800 تومانی، بلکه تمام پول گندم به 55 درصد از مابقی کشاورزان، پرداخت نشده است.

در این میان است که موضوع اعتماد به مسئولان زیر سئوال می‌رود و شاید برای سال آینده در بین کشاورزان هیچ جایگاهی نداشته باشد.

23 مرداد با رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تأخیر در پرداخت پول کشاورزان  صحبت کردیم.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی فقط متولی تولید محصول است و در این باره اداره غله باید جوابگو باشد ولی قرار بوده که اداره غله تا 22 مرداد پول کشاورزان را به حساب آنها واریز کند که متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

برای پیگیری وضعیت عدم پرداخت پول کشاورزان، بیش از 10 روز به دنبال گرفتن وقت مصاحبه با مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی منطقه 13 همدان بودیم که در نهایت موفق به این ارتباط شدیم.

غلامرضا راد گفت: گندم هر استانی که خریداری می‌شود به صورت شبکه‌ای و هماهنگ در سیستم بانکی ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: این کار به صورت هماهنگ برای کل کشور انجام شده و این سیستم بانکی عملیات را به صورت سراسری انجام می‌دهد و طبق تاریخی که هر استان خرید گندم داشته باشد مبلغ به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی منطقه 13 همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزان از تاریخ 31 تیر شروع به تحویل گندم کردند، 45 درصد آنها مبالغ خود را تا تاریخ سوم مرداد دریافت کرده‌اند و مابقی پول گندم کشاورزان برای مرحله بعدی تخصیص اعتبار از سوی دولت، هنوز مانده و پرداخت نشده است.

وی یادآور شد: فعلاً دولت زمان اختصاص اعتبار را برای این کار اعلام نکرده و در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است ولی اگر این اعتبار تخصیص یابد، ممکن است در عرض یک هفته تمام این مبالغ پرداخت شود.

راد بیان داشت: اصولاً در پرداخت پول از سوی دولت، همیشه ابتدا استان‌هایی که اول اقدام به خرید می‌کنند مانند خوزستان، جنوب شیراز و بوشهر پول دریافت می‌کنند و بعد استان‌هایی مثل همدان به دلیل شرایط آب و هوا، برداشت گندم دیر و به تبع آن تحویل گندم با تأخیر، پول دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون 128 هزار تن گندم به 32 مرکز خرید دولتی در سطح استان تحویل داده شده است، افزود: در مقایسه با سال گذشته در مدت مشابه، در راستای خرید گندم دولتی، هزار و 700 تن معادل 17 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه کشاورزان حق اعتراض در زمینه عدم دریافت پول خود را دارند، افزود: این تأخیر در پرداخت پول گندم به دلیل مشکلات دولت است که تأمین پول تاکنون صورت نگرفته است.

امیدواریم مسئولان نهایت تلاش خود را در راستای پرداخت پول گندم و همچنین برگرداندن اعتماد به کشاورزان داشته باشد.

=======

مریم کشانی

=======

انتهای پیام/89024/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول