اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک خبر داد

کشت باغات مدرن با پایه کشت بافتی در آبیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از کشت باغات مدرن با پایه کشت بافتی در این شهرستان خبر داد.

کشت باغات مدرن با پایه کشت بافتی در آبیک

بیژن لطفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: کشت باغات مدرن با پایه کشت بافتی علاوه بر افزایش محصولات باغی، انواع محصولات باغی را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

وی افزود: در گذشته، پایه‌های لازم برای محصولات باغی از خارج کشور وارد می‌شد و پس از سه یا چهار سال دوباره باید از خارج خریداری می‌شد ولی پایه کشت بافتی پس از چهار سال از خود کشت بافتی، پیوند زده می‌شود و مجدد پایه شکل می‌گیرد.

وی از تغییر الگوی کشت و افزایش ظرفیت تولید در واحد سطح محصولات گلخانه‌ای خبر داد و یادآور شد: هشت واحد تولید قارچ در شهرستان آبیک وجود دارد که از این واحدها چهار هزار تن قارچ تولید می‌شود.

این مسئول ادامه داد: 10 درصد قارچ کشور در استان قزوین تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از این درصد در شهرستان آبیک تولید می‌شود؛ این در حالی است که افزایش ظرفیت تولید در واحدهای پرورش قارچ نیز صورت گرفته است.

آبیک، قطب محصولات گلخانه‌ای و قارچ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت شهرستان آبیک از نظر جغرافیایی و ظرفیت مناسب، این منطقه قطب تولید محصولات گلخانه‌ای و قارچ است.

لطفی اضافه کرد: شهرستان آبیک به دلیل داشتن کوهپایه‌های مناسب، موقعیت ویژه‌ای برای تولید محصولات باغی دارد که فعالیت‌های واحد باغبانی اداره جهاد کشاورزی در راستای افزایش کمی و کیفی تولید محصولات باغی و بهبود ساختار تولید گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ و توسعه باغات جدید با پایه‌های رویشی و دیگر ابزار است.

وی تصریح کرد: عملیات اصلاحی در گلخانه‌ها شامل توزیع 22 هزار اصله نشای اصلاح شده و استاندارد توت‌ فرنگی، مساعدت در اصلاح ساختار بستر کاشت و اصلاح سیستم تهویه شامل نصب فن و پد سلولزی به تعداد دو مورد اجرایی شده است.

این مسئول مساعدت در نصب پایه‌ها و ایستاده کردن در باغات انگور در 1.5 هکتار، اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای نیمه تمام شش مورد، احداث باغات با پایه‌های متراکم و مقاوم و کنترل بیماری‌ها در 450 هکتار و افزایش سطح زیر کشت باغات به میزان 532 هکتار را از اقدامات واحد باغبانی جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: معرفی متقاضیان احداث گلخانه به تعداد هشت مورد به مساحت 69 هزار و 750 متر مربع، معرفی متقاضیان احداث قارچ دکمه‌ای به تعداد دو مورد به ظرفیت 430 تن، توسعه کشت گل‌های شاخه بریده و گیاهان زینتی از دیگر اقدامات واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان آبیک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از تولید 35 هزار تن محصول باغی در این شهرستان خبر داد و اذعان داشت: ارقام جدید (پایه‌های رویشی و متراکم) به باغداران شهرستان آبیک اعلام شده است.

لطفی در پایان متذکر شد: معرفی متقاضی احداث یک واحد تولید کمپوست قارچ به ظرفیت 10 هزار تن و معرفی متقاضیان افزایش ظرفیت تولید قارچ به تعداد چهار مورد به ظرفیت چهار هزار و 610 تن از دیگر اقدامات واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان آبیک است.

انتهای پیام/77006/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول