اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیا تغییرات به همدان هم می‌رسد

«آزاد» در «تریبون آزاد» نمایندگان همدان

با توجه به تغییرات ایجاد شده در سطح کلان کشور، امکان تغییرات مدیریتی در استان‌ها نیز وجود دارد که باید دید چه کسی بر صندلی استانداری همدان تکیه می‌زند؟

«آزاد» در «تریبون آزاد» نمایندگان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از تغییرات ایجاد شده در رأس امور کشور و انتخاب رئیس‌جمهور، شاهد تحولاتی در لایه‌های مدیریتی جامعه خواهیم بود.

انتخاب وزیر کشور منجر به تغییر در سطح مدیریتی کلان استان‌ها خواهد شد که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند این شرایط به صورت 100 درصدی نبوده و امکان باقی ماندن مدیران قبلی بر کرسی مسئولیت نیز هست.

با این اوصاف، هر یک از استان‌ها برای پیشرفت و توسعه خود خواهان حضور مدیرانی متعهد و در عین حال متخصص خواهند بود.

در این میان استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در صورت تغییر استاندار فعلی، خواستار استانداری به مراتب بهتر از اوست.

استانداری که بستر توسعه پایتخت تاریخ و تمدن‌ ایران‌زمین را فراهم کرده و با نگاه عدالت‌گرایانه کلیت استان را به سوی توسعه به پیش برد. هرچند زحمات علی‌محمد آزاد، استاندار فعلی همدان را نباید نادیده گرفت و باید از تلاش‌های ایشان تقدیر و تشکر کرد. در مدت حضور آزاد، تعامل وی با مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس ستودنی بوده و باید آن را به فال نیک گرفت.

ارتباط وی با اصحاب رسانه و کمرنگ بودن آن از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد هرچند در این مجال، قصد ما صحبت از این مقوله نبوده و نیست.

دور کردن استان از فضای التهاب‌ و تنش ایجاد شده در زمان تصدی کرم‌رضا پیریایی به عنوان استاندار و ایجاد فضای کار و خدمت‌رسانی به مردم را می‌توان از ویژگی‌های آزاد برشمرد.

علی‌محمد آزاد در 18 مرداد سال گذشته به عنوان استاندار همدان منصوب شد و با گذشت یک سال و 11 روز از مسئولیتش در استان، به خوبی همدان را مدیریت کرده است.

در این میان به منظور ارزیابی از کم و کیف عملکرد استاندار همدان از یک سو و در صورت تغییر وی، به منظور اطلاع از ویژگی‌های استاندار آینده از دیدگاه نمایندگان، با تعدادی از آنها گفت‌وگویی داشتیم.

 

*سلطانی‌صبور: آزاد گزینه مناسبی برای مدیریت استان است

عطاء‌الله سلطانی‌صبور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در پاسخ به سئوالی مبنی بر عملکرد استاندار همدان، آن را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید احتمال ایجاد تغییرات مدیریتی در هر یک از استان‌ها وجود دارد، ولی اگر نمایندگان از سوی وزیر کشور مورد مشورت قرار گیرند، ما استاندار فعلی را گزینه مناسبی برای مدیریت استان می‌دانیم.

وی با بیان اینکه استاندار همدان مدیری باتجربه، کاردان و آشنا به مسائل است، گفت: با این اوصاف ما ضرورتی نمی‌بینیم که ایشان تغییر کنند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تغییر و یا عدم تغییر استانداران در حوزه کاری وزیر کشور است و در نهایت ایشان تصمیم‌گیرنده هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در صورت صلاحدید وزیر کشور بر تغییر استاندار همدان، ما خواهان استانداری با ویژگی‌های استاندار فعلی و ترجیحاً بومی هستیم.

سلطانی‌صبور در ادامه با بیان اینکه همدان مدت‌هاست در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری نقش کمرنگی داشته است، ابراز داشت: با وجود برخورداری از نیروهای توانمند و نخبه در استان، ولی برای کارهای بزرگتر و تصدی مسئولیت‌های کلان تربیت نشده‌اند که باید فکری به حال این قضیه شود.

وی تحقق این امر را در گرو توجه استانداری‌ها و توجه به نیروهای کارآمد و توانمند و میدان دادن به آنها دانست و از استاندار خواست نسبت به این امر توجه لازم را داشته باشد.

* نعمتی: در مورد ماندن یا نماندن آزاد، اظهار نظری نمی‌کنم

بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال، ترجیح داد اظهار نظری نکند.

* چهاردولی: آزاد به خوبی از پس مدیریت استان برآمد

نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در خصوص عملکرد استاندار همدان، آن را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: ایشان در دوره مدیریتی خود با وجود تصدی کوتاه‌مدت مسئولیت در همدان، به خوبی از پس مشکلات برآمده است.

علی‌نعمت چهاردولی ادامه داد: مدیریت یک استان، آن هم با دست خالی بسیار سخت و طاقت‌فرساست ولی آزاد به خوبی توانسته در این زمینه وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت ایشان بدون تنش بوده است، گفت: به نظر بنده ما استانداری بهتر از ایشان نخواهیم آورد و ادامه فعالیت او در استان به نفع پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین خواهد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری امور یکی از شاخصه‌های آقای آزاد است، ابراز داشت: تسلط بر امور و مدیریت استان در شرایط سخت را نیز از دیگر ویژگی‌های ایشان می‌توان دانست.

وی تعامل استاندار همدان با مسئولان و نمایندگان را از دیگر ویژگی‌های مثبت ایشان قلمداد کرد.

* خجسته: آزاد، استان را به مسائل حاشیه‌ای نکشاند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز اظهار داشت: آزاد نسبت به استانداران سایر استان‌ها خوب کار کرده و تلاش و توان خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار گرفته است.

امیر خجسته ادامه داد: وی استانداری نبوده که مسائل را به حاشیه ببرد و یا سیاسی‌کاری کند.

وی با بیان اینکه آزاد در مدت فعالیت خود، استان را به حرکت درآورد، خاطرنشان کرد: او مانند استاندار قبلی که مسائل را به حاشیه برده و سه سال وقت مردم را گرفت، حاشیه‌‌ساز نبود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک استاندار موفق، تحول‌گرا بودن و ولایتمداری را از جمله این شاخصه‌ها دانست و ابراز داشت: مدیریت کلان استان باید با برنامه بوده و ضمن خستگی‌ناپذیری، درد مردم را درک کرده و درصدد رفع مشکلات برآید.

وی در پاسخ به سئوالی در این زمینه که نظرش در مورد استاندار بومی چیست؟ افزود: داشتن استاندار بومی را می‌توان یک حسن دانست ولی این را نیز باید گفت که برخی از مدیران بومی هستند اما حق بومی‌‌گری را ادا نکردند.

خجسته ابراز داشت: این افراد به جای پرداختن به کارهای عمرانی استان به کارهای جنبی پرداختند که به موقع در مورد آنها صحبت می‌کنم.

* مفتح: با توجه به یک ماه نمایندگی‌ام، نظری در مورد عملکرد آزاد ندارم

نماینده مردم تویسرکان در مجلس نیز که با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس به عنوان نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت فعالیت می‌کند، گفت: با توجه به مدت یک ماه فعالیت بنده در این منصب، به نظر می‌رسد نظر من در مورد ماندن یا رفتن استاندار همدان، خیلی مساعد نخواهد بود.

محمدمهدی مفتح ادامه در مورد ویژگی‌های یک استاندار موفق اظهار داشت: در نظام اداری کشور، استانداران به عنوان نماینده دولت و عالی‌ترین مقام اجرایی در هر استان به شمار می‌روند.

وی افزود: بنابراین یک نوع اشراف از سوی استانداران بر مسائل استان‌ها وجود داشته باشد و بتواند در امور استان هماهنگی ایجاد کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با اشاره به اینکه استان همدان دارای ظرفیت کاری بالایی است، ادامه داد: در بسیاری از شاخص‌های استان نیازمند حرکت باشتابی هستیم تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی تحقق این مهم را در گرو داشتن استانداری پرتوان با هدف مدیریت کارها، ایجاد هماهنگی در امور و نظارت بر روند انجام وظایف از سوی مدیران دانست.

مفتح توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مدیریت آن را از دیگر وظایف استاندار دانست و ابراز داشت: توجه متوازن به این موضوع زمینه ارتقای وضعیت استان و بالندگی آن را فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سئوال در خصوص ضرورت یا عدم نیاز به برخورداری از استاندار بومی نیز گفت: به طور حتم استاندار بومی به دلیل آشنایی با وضعیت استان، توانمندی بیشتری برای ارائه خدمات دارد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: شناخت عمیق‌تر، وسیع‌تر و بهتر از کمی‌ها و کاستی‌های استان از یک سو و قابلیت‌های آن از سوی دیگر می‌تواند زمینه رفع مشکلات و تقویت ظرفیت‌ها را فراهم کند.

 

* آریایی‌نژاد: آزاد در عملکرد خود خیلی هم آزاد نبود

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از وجود واقعیت تلخی همچون لابی‌گری در جامعه اظهار داشت: یک ماه مانده به پایان کار دولت، به خاطر فشار معاون اول رئیس جمهور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بدون در نظر گرفتن مسائل زمانی و شرایط استان، تغییر می‌کند.

احمد آریایی‌نژاد افزود: این موضوع نشان می‌دهد آقای آزاد، در همه زمینه‌ها آزاد نبوده و تحت فشار لابی‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی دو نمونه دیگر از این موارد در دوران تصدی مسئولیت استاندار فعلی همدان وجود داشته که به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن برخی فشارها، به تغییر مدیران انجامیده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بنده به خاطر عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید زودتر از بقیه از تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مطلع باشم ولی در عمل این طور نبود زیرا کارها از طریق لابی انجام شده بود.

وی اضافه کرد: صرفنظر از اینکه رئیس قبلی دانشگاه علوم پزشکی خوب بوده یا بد و یا رئیس فعلی عملکرد خوبی دارد یا نه؟ سئوال بنده این است که چرا باید چنین تغییرات و مسائل پنهانی صورت گیرد.

آریایی‌نژاد در ادامه سخنانش در ارتباط با عملکرد استاندار فعلی همدان، آن را متوسط رو به پایین دانست.

وی با بیان اینکه استاندار نباید تحت فشار لابی‌های مختلف تغییر موضع دهد، ابراز داشت: یک استاندار متعهد باید مسئولیت کارهای خود در حوزه فعالیتش قبول کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه استاندار باید در حیطه اختیارات خود مستقل بوده و پاسخگو باشد، اظهار داشت: داشتن نگاه عدالت‌محورانه به کل استان و عملکرد بر اساس قانون از دیگر ویژگی‌های یک استاندار مطلوب است که باید مد نظر باشد.

در هر حال امیدواریم هر استانداری که مسئولیت مدیریت استان را در دست می‌گیرد، آستین همت را بالا زده و توسعه آن را شتاب بخشد.

===========

مریم شهابی باهر

===========

انتهای پیام/89002/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول