اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

خودروسازی داخلی نه خصوصی است و نه دولتی/ صنعت خودرو درجا می‌زند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوگانگی موجود در خودروسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی دولتی است نه خصوصی محض و این باعث دوگانگی و در نتیجه درجا و لنگ زدن این صنعت شده است.

خودروسازی داخلی نه خصوصی است و نه دولتی/ صنعت خودرو درجا می‌زند

الله‌وردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و با کمترین قیمت حرکت کنند و این ممکن نمی‌شود مگر با رقابتی شدن این صنعت.

وی وجود تعرفه‌های سنگین برای واردات خودرو را مانعی برای رقابتی شدن این صنعت عنوان کرد و راهکار رسیدن به مرز ایده آل در خودروسازی را کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو و تعریف مدت زمان مشخص برای خودروسازان داخلی برای رسیدن به تکنولوژی‌های روز دنیا دانست.

دهقانی نبود استراتژی برای تولید خودرو را یکی دیگر از نواقص این صنعت اعلام کرد و گفت: باید استراتژی کلان برای این صنعت تعریف شده و آن را از حالت دوگانگی که در آن گرفتار شده رها کنیم.

این نماینده مجلس نهم در تشریح دوگانگی موجود در خودروسازی گفت: در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی دولتی است نه خصوصی محض و این باعث دوگانگی و در نتیجه درجا و لنگ زدن این صنعت شده است.

وی در عین حال صاحب برند بودن ایران در بخش خودروسازی را یادآور شد و گفت: نباید این صنعت ملی به حال خود رها شود بلکه باید برای رشد و توسعه آن آستین‌های همت را بالا زد که تحقق این امر زمینه‌ساز رشد و توسعه نه تنها صنعت و به خصوص قطعه‌سازی کشور می‌شود بلکه شتاب چرخه‌های اقتصاد کشور را نیز در پی خواهد داشت.

دهقانی در مورد خودروسازان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: خودروسازی واقعی در آذربایجان‌شرقی اتفاق نمی‌افتد. مجموعه‌های تولیدی موجود در استان به دلیل مشکلات موجود مونتاژکار مطلق بوده و در بعضی موارد حتی زمینه افزایش قیمت محصول تمام شده را به وجود می‌آورند، چرا که صرفا برای انجام تنها مراحل جزئی از مونتاژ خودرو، این محصول از سایر خودروسازان تولیدی مانند تهران به آذربایجان‌شرقی انتقال یافته و دوباره مسیر برگشتی را نیز طی می‌کنند.

ساخت 80 درصد قطعات خودرو در آذربایجان‌شرقی

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس چنین رویه تولید و پراکندگی را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: با وجود تولید بیش از 80 درصد قطعات خودرو به دست توانمند قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی، در خوشبینانه‌ترین حالت مونتاژکار بودن برای سایر خودروسازان برازنده این استان و صنعتگران آن نیست.

وی اظهار کرد: صنعت خودروسازی نیازمند تحرکی برای خروج از شرایط یاد شده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید وضعیت موجود تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/60002/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول