اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پروفسور کردوانی:

تاغ؛ اشتباهی که دامن کویر را گرفت

پدر کویرشناسی ایران، کاشت درخت‌های تاغ را در کویر بسیار اشتباه دانست و آن را موجب خشک شدن قنات‌ها و آب‌های سطحی قلمداد کرد.

تاغ؛ اشتباهی که دامن کویر را گرفت

پرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: زمانی برای تثبیت شن و ماسه‌های روان اقدام به کاشت درختچه‌های تاغ شد که به طور کامل اشتباه بود و من به این موضوع در کتابی با عنوان «افسانه‌های نامطلوب جنگل‌کاری در ایران» پرداخته و برای نمونه به کویر ابوزیدآباد کاشان اشاره کرده‌ام.

وی با بیان اینکه تاغ روی تپه‌ها سبز نمی‌شود و تنها در دشت‌ها ریشه می‌کند خاطرنشان کرد: ریشه آن تا 26 متر پایین می‌رود که در یک نمونه تحقیقی که در ابوزیدآباد انجام شد ریشه‌های تاغ تا کف یک قنات قدیمی رسوخ کرده بود.

پدر کویرشناسی ایران افزود: ریشه‌های تاغ به عمق زمین نفوذ کرده و باعث خشک شدن قنوات و آب‌های سطحی شده و مشکل بعدی آن این است که وقتی به آب نرسیده خشک شده و باعث معضلات دیگری می‌شود.

کردوانی تصریح کرد: بهتر بود به جای درختان تاغ از اسفناج وحشی استفاده می‌شد که هم به عنوان دام علوفه مناسب است و هم باعث تثبیت شن‌های روان می‌شود.

وی در ادامه ابراز داشت: اشتباه دیگر در دشت کاشان این است که جلوی برداشت بی‌رویه از چاه‌ها را نمی‌گیرند، من سال 62 گفتم درب چاه‌های آب منطقه را ببندید.

وی با تأکید بر اینکه هنگامی که سطح آب در منابع زیرزمینی پایین می‌رود، زمین نشست کرده و چند مسئله به وجود می‌آید عنوان کرد: نخست آن که سفره دیگر قابلیت آب‌گیری ندارد و دوم گاهی شکستن لایه‌های زمین باعث فرار آب می‌شود مانند قناتی که وقتی دیواره‌اش می‌شکند، ممکن است آب از آنجا فرار کرده و سر از جای دیگر درآورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شدت فرونشست‌ها در دشت کاشان زیاد است به عنوان نمونه در دشت ابوزیدآباد زمین گود شده است مثل این که زلزله آمده است.

کردوانی تأکید کرد: این‌ها هشدار است. اگر این فرونشست‌ها به شهر برسد باعث نشست زمین و از بین رفتن تأسیسات مثل آب، گاز و ساختمان‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از ساختمان‌های منطقه ترک می‌خورد و فکر می‌کنند مشکل از سازنده ساختمان است. در صورتی که این‌طور نیست. نشست زمین باعث این امر شده است.

این صاحب‌نظر با تجربه عرصه کویرشناسی تأکید کرد: هرچه زمان بگذرد میزان افت آب در منابع بیشتر می‌شود چراکه از سویی جمعیت فزونی یافته، صنعت توسعه پیدا کرده و نیازهای آبی جدید تعریف می‌شود و از سوی دیگر بارندگی نیست و خشکسالی‌ها یکی بعد از دیگری از راه می‌رسد.

کردوانی توجه به اولویت‌بندی در مصرف آب را با اهمیت دانست و گفت: ابتدا برای آب شرب، سپس صنعت و در وهله بعد اگر امکان داشت باید آب را در دیگر بخش‌ها مثل کشاورزی و فضای سبز مصرف کرد.

وی در رابطه با مقابله با بحران آب کاشان ابراز داشت: مردم کاشان باید به سراغ استفاده بهینه از آب رفته و نباید با این وضع مجوزهای کارخانه‌های صنعتی صادر شود.

این پدر کویرشناسی ایران بیان داشت: آوردن صنعت جدید در کاشان خیانت است زیرا پیش‌نیاز آوردن صنعت، تأمین آب آن است.

وی تأکید کرد: انتقال آب از دیگر حوزه‌ها در صورتی مفید است که باعث کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی شود به عبارت دیگر کاشان باید از داشته‌های خود استفاده کند.

کردوانی متذکر شد: کاشانی که منابع آبی به غیر از منابع زیرزمینی ندارد نظیر خانواده فقیری است که از پس‌انداز خود مصرف می‌کند بنابراین این خانواده باید کاری کند که پس‌اندازش تمام نشود.

وی در عین حال اضافه کرد: انتقال آب زمانی موفق است که استفاده از چاه‌ها کم شود ولی در کاشان هنگامی که آب آمد استفاده از چاه‌ها نیز بیشتر شد.

انتهای پیام/63009/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول