اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره

سنندج به مدت دو روز میزبان شاعران و نویسندگان کشور است که در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت کرده‌اند.

برگزاری یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره کار خود را 9 و 30 دقیقه صبح امروز با مراسم افتتاحیه‌ای با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز کرد.

سالن از همان دقایق آغاز به کار جشنواره مملو از جمعیت بود و حضور مهمانان، شاعران و نویسندگان از سراسر کشور در این مراسم پررنگ بود.

دبیر اجرایی جشنواره دقایقی پشت تریبون قرار گرفت و با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در استان کردستان حضور مهمان در این استان را به فال نیک گرفت که چهره فرهنگی کردستان به آنها معرفی می‌شود.

امین مرادی خاطرنشان کرد: کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش به خود می‌بالد که میزبان فرهیختگان، اهالی فکر، اندیشه و قلم است.

استاندار کردستان نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان اظهار کرد: قصد اطاله کلام در این جلسه را ندارم چرا که احساس می‌کنم وقت این گونه برنامه‌ها را نباید با سخنرانی‌ گرفت.

علیرضا شهبازی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره و حضور شاعران و اساتید فرهیخته شعر و داستان کشور در این استان بستر را برای شکوفایی هرچه بیشتر استعداد شاعران جوان کردستانی فراهم آورد.

وی از تلاش‌های مسئولان حوزه هنری کشور و رئیس حوزه هنری استان برای برگزاری این جشنواره تقدیر کرد و بیان داشت: استان کردستان ظرفیت بسیار خوبی برا تقویت و توسعه هرچه بیشتر در این حوزه را دارد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم با بیان اینکه برخی رسانه‌های معاند بعد از شنیدن درگذشت شیرکو بی‌کس خواستند چهره او را به نحوه دیگری نشان دهند، اظهار کرد: این شاعر متعلق به خاک کردستان است اما رسانه‌های ضد انقلاب که هیچگاه نمی‌خواهند این ملت روی خوش ببینند خواستند چهره این شاعر را به نحو دیگری نشان دهند.

علیرضا قزوه از ماموستا هه‌ژار نیز به عنوان یکی دیگر از شاعران بزرگ در این سرزمین نام برد و بیان کرد: ملا پریشان اورامی، هه‌ژار و ماموستا عمرصالحی شاعران صاحب نام این استان هستند که برای همیشه نامشان در تاریخ کردستان خواهد درخشید.

به گفته وی، دو تن از ادیبان سرشناس کشور به نام‌های گلشن کردستانی و سیدابراهیم ستوده از این استان در شورای شعر وزارت ارشاد فعال بودند که متاسفانه راه دیار باقی را طی کرده و الان در بین ما نیستند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از کردستان به عنوان سرزمین مجاهدت‌ها، حماسه، مردان بزرگ، همت‌ها و بروجردی‌ها نام برد و بیان داشت: وجود شاعران توانمند و نامی همچون شاهرخ اورامی تلاش برای خدمات بیشتر در این استان را دو چندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری کردستان باید سرزمین فرهنگ باقی بماند و شعر باید در این سرزمین پا بگیرد تا بزرگانی چون شاهرخ اورامی‌ها در آن پرورش یابند.

یک شاعر جوان کردزبان نیز در این جشنواره زبان بومی را هویت و اصالت مردمان منطقه و یک سرمایه ملی دانست و اظهار کرد: ادبا و شعرا در حفظ این سرمایه ارزشمند نقش ویژه‌ای دارند.

زینب اکبری افزود: همان گونه که برای حفظ زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشورمان تلاش می‌کنیم نباید اجاه دهیم سایر زبان‌های قومی دچار تغییر شده و یا از بین بروند.

وی با اشاره به هدفش از حضور در این جشنواره بیان کرد: در بخش ادبیات کردی جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت کردم تا نشان دهم ادبیات کردی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

به گفته اکبری، به ادبیات کردی بیشتر در جشنواره‌های استانی پرداخته می‌شود و این فرصت که در جشنواره‌ای  ملی و در کنار دیگر آثار، ادبیات کردی هم مورد بررسی قرار گیرد کمتر پیش می‌آید.

این شاعره جوان اذعان داشت: در جشنواره شعر و داستان جوان سوره می‌توان بخشی را به گویش‌های بومی اختصاص یابد تا به غیر از استان میزبان، از دیگر استان‌های کشور هم آثاری برای جشنواره ارسال شود.

محمد مرادی دیگر شرکت‌کننده کردزبان در این جشنواره است که می‌گوید: بین فرهنگ بومی و ملی رابطه مستقیم وجود دارد این رو پرداختن به ادبیات بومی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه تقویت فرهنگ بومی زمینه رشد فرهنگ و ادبیات ملی را فراهم می‌کند، بیان کرد: تنها با توجه به این بخش است که می‌توانیم این باغ رنگارنگ را پرورش و موجب بالندگی آن شویم.

مرادی از توجه به ادبیات بومی کشور در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره تقدیر و ابراز امیدواری کرد توجه به بخش ادبیات بومی در جشنواره‌های آینده نیز استمرار داشته باشد.

این شاعر جوان با بیان اینکه ادبیات کردی در سطح دنیا شناخته شده است گفت: در حال حاضر شاعران کرد زبان زیادی نیز همچون کردستان در استان‌های ایلام و کرمانشاه فعالیت می‌کند که باید به آنها توجه شود.

وی از برگزاری این جشنواره در کردستان نیز به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای شناساندن هرچه بیشتر این استان فرهنگی نام برد و گفت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره در سایر استان‌های کردنشین کشور باشیم.

پخش کلیپ زیبایی از بیانات مقام معظم رهبری در سفر تاریخی معظم‌له به کردستان دیگر برنامه این جشنواره بود که برای دقایقی فضای سالن را عطراگین کرد و گوش‌ها و جان‌ها را به بیانات شیوا و ارزنده ایشان مشغول کرد.

اجرای زنده موسیقی توسط گروه ژوانا به معنای "میعادگاه من" و قرائت ابیاتی توسط محمد کاظم کاظمی از کشور افغانستان از دیگر برنامه‌های افتتاحیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره بود.

تجلیل از سه شاعر کرد عبدالرحمن شرفکندی ملقب به هه‌ژار، عـمـر صالحـی صاحـب، ﺷﺎھﺮخ اوراﻣﯽ با حضور خانواده‌هایشان از دیگر برنامه‌ها قابل توجه در این جشنواره بود.

در پایان این جشنواره نیز به مناسبت سالروز آزادگان از کتاب "پایی که جا ماند"و نویسنده آن به عنوان اثر فاخر یاد شد.

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول