اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

جنگ داخلی در کشورهای اسلامی تنها به نفع آمریکاست/ حل مشکلات کشور طی چند ماه امکان‌پذیر نیست

امام جمعه قم گفت: امروز هر کس که کمترین درکی از مسائل بین‌المللی داشته باشد در می‌یابد که اختلاف و جنگ داخلی تنها به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

جنگ داخلی در کشورهای اسلامی تنها به نفع آمریکاست/ حل مشکلات کشور طی چند ماه امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد میانه‌روی را یکی از مصادیق تقوا دانست و اظهار کرد: در برخی موارد باید مرزهای تعیین شده توسط شارع مقدس را کاملا رعایت کرد و اعتدال در اینجا معنا می‌یابد که نمونه بارز آن عمل به امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: جامعه اسلامی نیازمند انتقاد صحیح است اما در این زمینه باید میانه‌رو بود و مراقب بود که تخریب جای این مسئله را نگیرد؛ اعتدال دستوری قرآنی است و اگر قرار است در مورد شخصی صحبت شود باید بدی‌ها و خوبی‌ها و عملکردهای مثبت و منفی او را بدون تعصب و کم و کاست مورد بررسی قرار داد.

امام جمعه قم شعار اعتدال‌گرایی دولت جدید را مورد توجه قرار داد و گفت: معنای این شعار در حقیقت همان رعایت تقوای الهی است که مسئله جدیدی محسوب نمی‌شود و بازگشت به شعارهای اسلامی و دستورات قرآنی است.

وی ادامه داد: معتدل بودن در حقیقت بخش انصاف تقواست اما مشاهده می‌شود که در برخی عزل و نصب‌ها و معرفی‌ها و نیز در سایر امور میانه‌روی صورت نگرفته است.

استادی در خطبه دوم تشکیل دولت جدید را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: وظیفه همگان آن است که به فکر حل مشکلات باشند؛ نباید افرادی که به طور کامل با این دولت موافق نیستند کارهایی انجام دهند که قوه مجریه به ناکارآمدی متهم شود.

خطیب جمعه قم با اشاره به شعارهای تبلیغاتی نامزدها در دوران انتخابات گفت: نباید امروز همه جملاتی که گفته شد و شاید هم همه آن‌ها درست نبود بر سر دیگران زده شود؛ همگان باید ببینند رهبر معظم انقلاب چه خطی را ترسیم فرموده‌اند زیرا ایشان فرمودند مشکلات کشور را نمی‌توان طی چند ماه حل کرد بلکه نیازمند گذشت زمان و حل تدریجی آن‌ها هستیم؛ امروز همه می‌دانند که مشکلات کشور را نمی‌توان طی 100 روز یا چند ماه حل کرد.

وی با بیان اینکه رهبری فرموده‌اند نباید توقعات را بالا برد عنوان داشت: مردم باید امیدوار باشند و دولت هم باید با تلاش و کوشش فراوان زمینه حل مشکلات را فراهم کند.

استادی افزود: اگر طی چهار یا هشت سال گذشتن از یک دولت تدین مردم کاهش یافته باشد قابل قبول نیست؛ دولت باید آسیب‌شناسی کند و دریابد که چرا وضع حجاب اینگونه شده است؛ دولت باید در کنار گزارشات امور عمرانی و خدماتی در مورد اقدامات دینی خود گزارش عملکرد بدهد؛ در نظام اسلامی تدین مردم باید رو به افزایش باشد و آسیب‌های دینی کاهش یابند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه به حوادث اخیر در کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا، اسرائیل و برخی حکام منطقه و نیز گروه‌های حاضر که جزء نادانان و تکفیری‌ها هستند دست به دست هم داده‌اند تا کشورهای اسلامی را دچار هرج و مرج و اختلاف و ناامنی کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی نیازمند بیداری دوباره‌ای هستند عنوان داشت: امروز هر کس که کمترین درکی از مسائل بین‌المللی داشته باشد در می‌یابد که اختلاف و جنگ داخلی تنها به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ در این میان اندیشمندان و نخبگان مسلمان باید با همفکری قضایا را حل کنند.

استادی با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع(ع) گفت: باید این روز را همواره زنده نگاه داریم و مراسم‌های عزاداری‌ هم برپا کنیم.

امام جمعه قم انحراف پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: این انحراف در آغاز با بی‌توجهی مسلمانان روبه‌رو شد و سرانجام به دیکتاتوری معاویه و یزید انجامید؛ در مسئله مربوط به وهابیت هم که امروز گرفتار آن شده‌ایم در ابتدای امر چنین موضوعاتی مطرح نبود و برخی گمان می‌کردند گفته‌های ابن تیمیه نوعی روشنفکری محسوب می‌شود در حالیکه او بسیاری از مسائل واضح دینی را زیر سئوال برد.

وی ادامه داد: اگر امروز برخی وهابیون یا تکفیری‌ها شیعیان را می‌کشند تا به بهشت برسند در حقیقت دنباله همان خشت کجی هستند که انحراف را در اسلام بنیان نهادند؛ ابن تیمیه و عبدالوهاب که چنین مسائلی را مطرح کردند زمینه‌ساز چنین فجایعی هستند.

انتهای پیام/78004/ر40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول