اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 185 دشت حاصلخیز و پرآب

شهرستان جلفا از نبود صنایع تبدیلی میوه و سردخانه رنج می‌برد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا گفت: شهرستان جلفا در شمال غربی استان آذربایجان‌شرقی، با وجود دشت‌های حاصلخیز و پرآب و تولید قابل توجه انواع میوه، از نبود صنایع تبدیلی میوه و سردخانه رنج می‌برد.

شهرستان جلفا از نبود صنایع تبدیلی میوه و سردخانه رنج می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، رضا عباسی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این مشکل به خصوص از زمان بهره‌برداری از دشت یک هزار و 850 هکتاری گردیان در سال‌های اخیر آشکار شده و با آغاز کشت در دشت 5 هزار هکتاری گلفرج این نگرانی‌ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دنبال حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و توزیع نهاده‌های کشاورزی که منجر به رغبت بیشتر در روستاییان به امر کشاورزی شد، افزود: این امر شاهد افزایش تولید محصولات باغی از جمله انگور و زردآلو در این شهرستان بوده و در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش قابل توجهی از محصولات باغی تولید شده توسط باغداران به هدر می‌رود و یا به قیمت ناچیز توسط واسطه‌ها و دلالان خریداری می‌شود.

عباسی ادامه داد: این در حالی است که محصولات دیگر باغداران شهرستان نیز در اغلب مواقع به دلیل دوری از بازار مصرف بعد از طی مسافت تا مراکز مصرف دچار ضایعات زیادی می‌شود و اگر امکانات صنایع و واحدهای سردخانه‌ای در منطقه ایجاد شود، محصولات تولیدی آنها در سردخانه نگهداری و بدون آنکه زیانی متوجه آنان شود به موقع و با قیمت مناسب روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا گفت: در صورت احداث صنایع تبدیلی در شهرستان رغبت و انگیزه باغداری در بسیاری از صاحبان اراضی ایجاد و این امر خواهد توانست در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و به تبع آن اشتغالزایی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود نیاز به صنایع تبدیلی در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، گفت: به منظور حل پاره‌ای از مشکلات باغداران منطقه، یک واحد بسته‌بندی خشکبار و درجه‌بندی میوه با 90 درصد پیشرفت در سطح شهرستان در حال احداث است.

عباسی ادامه داد: این پروژه در زمینی به مساحت 7 هزار و 500 متر مربع و با 35 میلیارد ریال تسهیلات توسعه کشاورزی اجرا شده که با بهره‌برداری از آن در آینده نزدیک بخش عمده‌ای از مشکلات باغداران منطقه برطرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا، همچنین از آغاز بهره‌برداری از مجتمع تولید آب میوه در هادی‌شهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این واحد که قابلیت تولید سالانه 2 هزار تن را دارد، پایان یافته است.

به گفته عباسی از 3 هزار و 435 هکتار سطح زیر کشت باغات شهرستان بیش از 40 هزار تن انواع محصولات درختی از جمله زردآلو، انگور، انار و آلبالو تولید می‌شود.

انتهای پیام/60001/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول