اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چشمان نگران جهان به تحولات مصر/ سکوت مرگبار شیوخ حاشیه خلیج فارس

تحولات مصر و اقدام ارتش در حمله به معترضان در قاهره موجی از انتقادات بین‌المللی را برای دولت موقت و ارتش این کشور به ارمغان آورده است.

چشمان نگران جهان به تحولات مصر/ سکوت مرگبار شیوخ حاشیه خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با درگیری‌های خونین در مصر که به کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر منجر شد، موجی از انتقادات علیه مقامات قاهره در عرصه بین المللی مطرح شد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تحولات روز چهارشنبه مصر، خشونت‌ها در این کشور را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن محکومیت شدید برخورد ارتش با تظاهرات‌کنندگان گفت: واشنگتن به شدت با اعلام حالت فوق‌العاده در مصر مخالف است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم با صدور بیانیه‌ای رفتار مقامات مصری با تظاهرات‌کنندگان و خشونت‌ها در این کشور را به شدیدترین نحو محکوم کرد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: لندن از نزدیک در جریان تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در جهت دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای این بن‌بست بوده است. اینکه مصالحه ممکن نشده، مایه ناامیدی است.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز نگرانی عمیق خود را از اوضاع مصر و ادامه خونریزی‌ها در این کشور اعلام کرده و از تمامی طرف‌ها خواست تا خود را کنترل کرده و از خشونت‌ها خودداری کنند و برای بازگرداندن روند سیاسی به کشور تلاش کنند.

مقامات کرملین نیز بدون اشاره به اقدامات ارتش تنها خواستار خویشتن‌داری مصری‌ها شدند.

اما در این میان تندترین واکنش را رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه داشت، وی خواستار دخالت شورای امنیت و اتحادیه عرب برای پایان دادن به جنایت و کشتار مصر شد.

قطر تنها کشور عربی بود که به انتقاد از مقامات قاهره پرداخت، دوحه در بیانیه‌ای به شدت حمله نیروهای امنیتی مصری به تظاهرات حامیان اخوان المسلمین را محکوم کرد.

مصر هم در پاسخ به این انتقادات آنرا دخالت در امور داخلی خود دانست و در بیانیه‌ای تاکید کرد: قاهره نگرانی‌های بین المللی درباره حوادث اخیر در مصر را پیگیری می‌کند ولی برخی از این اظهارات مقامات خارجی را که فراتر ازابراز نگرانی بوده است، به شدت محکوم می‌کند.

مصر با محکوم کردن اظهارات رجب طیب اردوغان درباره تحولات اخیر، به طور کامل این اظهارات را رد کرد؛ همچنین قاهره از اظهارات مقامات قطری نیز انتقاد کرد و آنرا وارونه کردن حقیقت دانست.

از سوی دیگر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با محکوم کردن خونریزی‌ها در مصر از این حوادث ابراز تاسف کرد، مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی روز گذشته و همزمان با جلسه بررسی صلاحیت وزاری کابینه دولت حسن روحانی، خواستار توقف خونریزی‌ها در مصر شد.

نکته جالب توجه در این میان این است که امارات متحد عربی تنها کشوری بود که حمایت خود را از اقدام ارتش در حمله به معترضان در میدان النهضه اعلام کرد.این کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدامات ارتش مصر برای اجرای حاکمیت خود را درک می‌کند.

عربستان نیز که پس از سرنگونی محمد مرسی اولین پیام تبریک را برای ژنرال السیسی فرمانده نیروهای مسلح مصری فرستاده بود، رسما ترجیح داد درباره تحولات مصر سکوت پیشه کند اما رسانه های این کشور از جمله العربیه سعی کردند که اقدام ارتش را قانونی و اخوان المسلمین را مسبب اصلی این حوادث نشان دهند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول