اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کری: خشونت‌های امروز مصر را به شدت محکوم می‌کنیم/وضعیت فوق‌العاده باید پایان یابد

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تحولات روز چهارشنبه مصر، خشونت‌ها در این کشور را به شدت محکوم کرد.

کری: خشونت‌های امروز مصر را به شدت محکوم می‌کنیم/وضعیت فوق‌العاده باید پایان یابد

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تحولات روز چهارشنبه مصر، خشونت‌ها در این کشور را به شدت محکوم کرد.

ارتش مصر روز چهارشنبه به محل تجمع حامیان «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنارشده حمله کرد. در جریان این حمله و درگیری‌های پس از آن دستکم 149 نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند. اخوان‌المسلمین می‌گوید آمار واقعی تلفات بسیار بالاتر از آمارهای رسمی است.

کری در این مورد گفت: آمریکا خشونت‌های امروز و خونریزی در سرتاسر مصر را شدیدا محکوم می‌کند. ما و دیگران به دولت توصیه کرده‌ایم که به آزادی بیان احترام بگذارد و مسائل را مسالمت‌آمیز حل کند.

دولت موقت مصر از عصر امروز به مدت یک ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. همچنین از امشب در یازده استان از جمله قاهره، اسکندریه و سوئز آمد و شد شبانه ممنوع اعلام شده است.

پیشتر «جاش ارنست» معاون سخنگوی کاخ سفید با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر اعلام مخالفت کرده بود. کری هم امشب ضمن اعلام مخالفت با وضعیت فوق‌العاده در مصر، توقف فوری این وضعیت را خواستار شد.

وی وقایع امروز در مصر را «اسفناک» توصیف کرده و گفت این وضعیت بر خلاف آرمان دموکراسی در مصر است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه نسبت به تبعات خشونت و چنددستگی در جامعه مصر هشدار داد و گفت تداوم این روند به فروپاشی اقتصاد مصر می‌انجامد.

کری ضمن اعلام حمایت از خواسته‌های مردم برای انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی، گفت این امر باید در طی روندی مسالمت‌آمیز و به سرعت صورت پذیرد.

وی افزود دولت موقت و ارتش نقش منحصر به فردی در پایان دادن به خشونت‌ها دارد. او همچنین از مخالفان خواست رفتاری مسئولانه داشته و از خشونت دوری کنند. وی از این گروه‌ها خواست با در پیش گرفتن راهی سازنده، به یافتن راهکاری برای پایان دادن به مسائل، کمک کنند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه انقلاب 25 ژانویه هنوز نتوانسته به طور کامل به اهداف خود دست یابد، راه حل سیاسی را تنها راهکار پایدار و مداوم خواند، اما گفت وقایع امروز مصاحله و آشتی ملی را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

کری در این صحبت‌ها بار دیگر از کودتا نامیدن اقدام ارتش مصر در برکناری «محمد مرسی» خودداری کرد. وی پیش از این به تمجید اقدام مصر پرداخته و آن را حمایت از خواسته مردم توصیف کرده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول