اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از هشتمین جشنواره مطبوعات

گلریزان سازمان‌ها برای جشن خبرنگاران اصفهان / ابتکارات جدید به مذاق‌‌ها خوش نیامد

ابتکارات جدیدی در هشتمین جشنواره مطبوعات اصفهان به کار برده شد و تمامی سازمان‌ها با یاری خود گلریزانی کردند تا خبرنگاران اصفهانی در این جشنواره تجلیل شدند.

گلریزان سازمان‌ها برای جشن خبرنگاران اصفهان / ابتکارات جدید به مذاق‌‌ها خوش نیامد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز گذشته به بهانه روز خبرنگار و اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات داخلی اصفهان در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان مکانی که همیشه برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان با وجود کوچکی سالن و صندلی‌های یک در میان سالم آن برگزار ‌شد.

در بدو ورود به سالن گروه اجرایی با دادن پک‌هایی که داخل آن یک عدد لوح فشرده «نمایه کتاب‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها» و پذیرایی و خوش‌آمدگویی عوامل ارشاد مواجه می‌شدی.

دکور تعبیه شده بر روی سن از کاشی‌کاری‌های فیروزه و گلفام با طرح‌های اسلیمی برگرفته از معماری اسلامی و نمادی از قلم که در پشت آن پرده‌ای آبی رنگ قرار گرفته در دو طرف این قلم چهار پنجره با پرده‌هایی دکوری و سفره های قلمکاری شده قرار داشت که لب دو پنجره عکس شهیدان خبرنگار صارمی و جان‌نثاری و دیگر پنجره‌ها نیز هر کدام روزنامه، میکروفون، دستگاه ماشین‌نویسی و قلم را در خود گنجانده بود؛ در پایین سن گلدان‌های شمعدانی که در لابه‌لای آنها پرچم‌های رسانه‌های استان قرار داشت و دو بنر «حماسه سیاسی حماسه اقتصادی» و «نون و القلم» خانه مطبوعات نیز در اطراف سن قرار گرفته بود.

هشتمین جشنواره مطبوعات اصفهان در دل خود ابتکاراتی را نهفته بود که برخی از آنها جزو نخستین‌ها می‌شد، مانند طرح بخش موضوعی در 22 رشته در کنار بخش فنی که نقاط ضعف و قوتی را با خود داشت، نقاط قوت این طرح علاوه بر اینکه تعداد بسیاری از خبرنگاران را با عنوان برترین معرفی کرد توانست سازمان‌های مربوطه که جوایز این بخش را تقبل کردند با رسانه‌ها نزدیک‌تر کند و مدیران و روابط عمومی‌ها این سازمان‌ها هم مشارکت و هم در جشنی که ارشاد در واقع برای خبرنگاران برگزار می‌کند، حضور داشته باشند تا مانند سال‌های گذشته به صورت یک میهمانی که خبرنگاران برای خود برگزار می‌کنند، نباشد.

به قدری مسئولان و روابط عمومی‌های سازمان‌های درگیر در این مراسم حضور داشتند که به ظاهر تعداد آنها از خبرنگاران و اصحاب رسانه بیشتر به نظر می‌رسید، شاید یکی از دلایلی هم که خبرنگاران کمتری در مراسم امسال حضور یافته بودند بد موقع بودن زمان مراسم بود.

در این مراسم که به مجری‌گری حمید راستی انجام شد، قلمکاریان معاون فرهنگی ارشاد، حجت‌الاسلام قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد و حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما در سوریه و اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استانداری سخنرانی کردند.

پخش کلیپی از نحوه دریافت آثار رسیده به جشنواره و جلسات و امور مربوط به این جشنواره که توسط اداره کل ارشاد انجام شده بود و یکی دیگر از نوآوری‌های این جشنواره تهیه کلیپی از زندگی کاری  عبدالحسین جعفری بود که تعداد تابلوها به اندازه عمر کاری این پیشکسوت و اشک‌های جعفری را که از اتهامات ناروای دوران طاغوت به او زده بودند را به تصویر کشیده بود.

در ابتدای مراسم تقدیر از پیشکسوتان عرصه خبر و عکاسی مانند جعفری، فلاح، هاشمی، شیرازی، نادر مجید آهی، محمود زمانی و مجید مجیدنژاد انجام شد که در این بخش مجیدنژاد با اجازه از پیشکسوتان، خود را دارای کسوتی ندانست که پیش آن باشد و  گفت: به حال امروزی‌ها هم غبطه می‌خورم و هم غصه چرا که امکاناتی را که امروز در اختیار رسانه‌ها برای دریافت خبر و تولید آن وجود دارد را ما در سال 57 نداشتیم و اما در عین حال غصه من از بابت جایگاه مطبوعات است که با همه این پیشرفت‌ها هنوز به جایگاه اصلی خود دست نیافته است.

این پیشکسوت عرصه رسانه همچنین با وجود خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران از نبود انجمن صنفی مستقل برای مطبوعات از مسئولان شکایت کرد و گفت: امیدوارم با آمدن دولت آقای روحانی مشکلات اهالی رسانه برطرف شود چرا که باید بگویم که بهترین دوران رسانه‌ای کشور در دوران اصلاحات رقم خورد.

در ادامه این مراسم نشریاتی که در سال 91-92 تاسیس شده معرفی شدند و برترین خبرنگاران استان و فعال‌ترین خبرنگارانی که با سازمان فنی و حرفه‌ای و محیط زیست کار می‌کردند معرفی شدند.

بیانیه هیئت داوران هشتمین جشنواره مطبوعات هم خالی از ابتکارات نبود چرا که در آن آموزش‌های با انتقادهای غیرحرفه‌ای که بیشتر شبیه به تخریب بود مانند نام بردن برخی از تیترها و قید نام یکی از رسانه‌ها و خرده گرفتن‌های هر چند صحیح اما به شیوه ناشیانه.

زمان اعلام برگزیدگان بخش فنی یکی دیگر از ابتکارات جدید این دوره از جشنواره ظهور کرد و آن اعلام اسامی تمامی رتبه‌های سوم 10 بخش فنی و حضورشان بر روی سن و دعوت از چند تن از مدیران و خواندن یک یک اسامی و یک قدم جلو گذاشتن و دریافت جایزه و ماندن بر روی سن تا آخرین نفر و در پایان گرفتن عکس یادگاری بود که هر چند کار نو و جدیدی بود، اما با استقبال چندانی روبرو نشد و این کار برای نفرات دوم و سوم نیز ادامه داشت، اما در بخش موضوعی به همان روندی که در همه جا مرسوم است انجام شد.

ویدئو پروژکتوری که اسامی منتخبین را نشان می‌داد نتوانست هماهنگی زیادی با عوامل داشته باشد و هر زمان که به خاطر می‌آورد نام تعدادی را نشان می‌داد.

در این مراسم میهمانانی از جمله باقرصاد، میرلوح موسوی و حاج زکی که در گذشته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جز دست‌اندرکاران بودند و بارها از وضعیت مطبوعات شاکی شده با حضور خود نشان دادند که هنوز دغدغه مطبوعات را دارند.

*ارشاد وامدار ادارات نباشد

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات اصفهان شبیه یک بسیج همگانی سازمان‌های اصفهان برای برگزاری یک جشن بود که هر کدام در حد وسع و توان خود هدایایی را برای خبرنگارانی که مطلبی در مورد آنها نوشته یا با آنها بیشتر در ارتباط بوده حال به جهت تداوم این ارتباطات یا حرفه‌ای بودن مطلب در نظر گرفته شده بود، هر چند باور این مساله که تمامی سازمان‌های ما می‌توانند مطالب ارسالی را با در نظر گرفتن اصول خبری داوری کنند.

مشارکت سازمان‌ها با اداره فرهنگ و ارشاد بسیار محترم و مقبول به شرط اینکه این اداره وامدار این سازمان‌ها نشود و چنانچه هدایا از یکنواختی و یک دستی بیشتری برخوردار بود زیباتر به نظر می‌رسید تا اینکه هر کدام به یک رنگی از گلیم گرفته تا ظروف مینا و کارت‌های هدیه که بیشتر به گلریزانی برای خبرنگاران شبیه شده بود.

در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران را به نگارش تحلیل‌ها و انتقاد سازنده دعوت کرد که در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا اگر انتقادهای نوشته شده در سال‌ آینده به ادارات مرتبط جهت داوری ارسال شود بهتر مورد توجه قرار می‌گیرد یا مطالبی که در جهت تعریف و بزرگ نمودن آن سازمان است؟

این اختتامیه که با تلاش‌های مدیر شش ماهه ارشاد محفل دوستانه و صمیمی را برای خبرنگاران و اصحاب رسانه به وجود آورد و دیدار این دوستان را تازه کرد.

انتهای پیام/63007/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول