اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

چراغ‌هایی که بی‌جا سبز و قرمز می‌شود / کلاف سردرگم جابجایی‌ها در ارشاد هرمزگان

جابجایی‌ها، عزل و نصب‌های کم‌سابقه و پرتعدد که بیشتر به سردگمی مدیریتی شبیه است، در حالی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان تداوم دارد که به احتمال زیاد وزیر جدید اغلب مدیران کل استانی را تعویض می‌کند.

چراغ‌هایی که بی‌جا سبز و قرمز می‌شود / کلاف سردرگم جابجایی‌ها در ارشاد هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با نگاهی به محتوا و مباحث و بندهای مطروحه در راهبردهای محتوایی، اهداف و وظایف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان منشور اصلی و اساسی این وزراتخانه محسوب می‌شود، می‌توان دید که حرکت و عملکرد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان طی ماه‌های اخیر بیش از پیش از اهداف اساسی فاصله گرفته است.

هرچند که به احتمال زیاد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران فرهنگی این پدیده گریبان ادارات کل فرهنگ و ارشاد برخی از استان‌های دیگر را نیز تا حدودی گرفته است، اما این امر در هرمزگان به ویژه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با رفتار و عملکردی قابل توجه وارد فاز تازه‌ای شده است که حتی بسیاری از کارمندان، ارباب رجوع و جامعه هدف و زیرمجموعه‌ها را نیز دچار سردرگمی کرده است.

بد نیست برای روشن شدن موضوع اشاره‌ای به تعداد جابجایی‌های صورت گرفته به دستور مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان تنها در چند ماه اخیر داشته باشیم تا به این موضوع پی ببریم که اینگونه مدیریت که به نظر می‌آید منشأ در عدم تجربه (در حوزه فرهنگ و ارشاد) و شناخت ناکافی از نیروهایی است که تجربه سال‌ها در پست‌های خود که هرکدام حساسیت‌هایی را داشته و کسب تجربه کرده‌اند، دارد.

جابجایی رئیس اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌های میناب، بندرلنگه، بستک، پارسیان و بندرخمیر، حاجی‌آباد و انتصاب رئیس فرهنگ و ارشاد شهرستان سیریک، جابجایی و انتصاب کارشناس واحد مطبوعات به سرپرست امور هنری، انتصاب کارشناس امور آگهی‌ها به سرپرستی اداره تبلیغات، جابجایی رئیس امور هنری و انتصاب وی به سمت سرپرستی پژوهش، ایجاد معاونت هنری سینمایی، ایجاد معاونت مطبوعاتی، جابجایی معاونت فرهنگی، انتصاب سرپرست حراست، ایجاد و نصب سرپرست علوم و ترویج امور قرآنی و انتصاب کارشناس کتاب و موسسات به سمت سرپرست اداره مطبوعات تنها بخشی از جابجایی‌هایی است که در ماه‌های اخیر در اداره‌کل مذکور به وقوع پیوسته که این امر نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

نکته‌ای که بسیار در نوع خود قابل تأمل است، عدم تصویب معاونت‌های جدید یاد شده است که باید توسط وزارتخانه برای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان مصوب شود که تاکنون این امر صورت نگرفته و معاونت‌های ایجاد شده وجهه رسمی و قانونی به خود نگرفته است.

علاوه بر این؛ حجم از جابجایی‌ها و انتصاب‌ها، تعدادی از کارمندان نیز که سال‌ها در بخش‌های مربوطه به کار مشغول بوده‌اند در اداره‌کل و ادارات تابعه شهرستانی جابجا شده‌اند.

در ادامه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مدیرکل هر تشکیلات اختیار جابجایی و چینش نیروهای خود را دارد و شاید در نگاه نخست، مخاطبِ این یادداشت، درج این مطلب را نابجا بداند، اما باید یادآور شد که این میزان از حجم از جابجایی‌ها در حالی رخ می‌دهد که به دلیل آغاز به کار دولت و تغییر حتمی بسیاری از مدیران کل استانی فرهنگ و ارشاد، زمان لازم برای اجرای برنامه‌ها در ساختار و چینش جدید صورت گرفته که نقدهای زیادی نیز بدان وارد است.

الفبای مدیریت این امر را الزامی کرده است که مدیران کل با تسلط و درکی درست از شرایطِ خود و سازمان تحت مدیریت، به نحوی مناسب گام در راه امور با توجه به امکانات و میزان زمان در اختیار، داشته باشند.

این امر در حالی رخ داده و به نظر می‌آید در روزهای آتی نیز تداوم داشته باشد که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، مشاور‌ه‌هایی اشتباه و نادرست از طرف برخی از جناح‌های خاص سبب بروز این حجم از جابجایی‌ها شده است.

از طرفی خبرنگار فارس در گفت‌وگوهای متعدد با تعدادی از کارمندان شاغل در اداره‌کل و جویا شدن نظر آنها، به این نتیجه رسید که اغلب کارمندان ابراز ناراحتی و نارضایتی خود را از این حجم از جابجایی‌ها ابراز می‌دارند و به نوعی احساس بلاتکلیفی می‌کنند.

در شرایط موجود با توجه به احتمال تغییر مدیران کل استانی فرهنگ و ارشاد توسط وزیر جدید، بیان هر انتظار و پیشنهادی به مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان به نظر می‌آید نابجا و مشمول زمان مورد نیاز نخواهد شد و تنها انتظار می‌رود که وی حساب‌شده‌تر و با توجه به سیاست‌ها، اهداف و راهبردهای محتوایی این فرهنگ و ارشاد حرکت و رفتار کند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول