اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

200 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی زیرپوشش الگوی کشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 200 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی، زیر پوشش الگوی کشت قرار گرفت.

200 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی زیرپوشش الگوی کشت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه الگوی کشت که در آن به تناسب اراضی با نوع محصولات، محدودیت آب، بازار مصرف، سلایق و امکانات کشاورزی منطقه، هزینه تولید و درآمد محصول و چند عامل دیگر توجه شده است، اظهار کرد: استفاده بهینه از امکانات موجود و مدیریت اصولی استفاده از منابع اصلی بخش کشاورزی مد نظر برنامه‌ریزان قرار داشته و در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به مرحله اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: طرح الگوی کشت، بر این محور استوار است که با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از فاکتورها، ضمن اینکه کشت محصولات به سمت نیازهای جامعه سوق یابد، در کنار آن افزایش کلی تولید محصول و درآمد کشاورز نیز تحقق یابد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه در اجرای این طرح باید بررسی دقیق از میزان نیاز بازار داخل، بازار خارج و تامین و توزیع آن عملی شود افزود: پایبندی بهره‌برداران، ضمانت اجرای این طرح را در توسعه بخش کشاورزی استان افزایش خواهد داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: اجرای این طرح که در قانون بهره‌وری کشاورزی هم به آن تاکید شده است رعایت الگوی کشت کشاورزی کشور را با در نظر گرفتن شرایط آب، خاک، شرایط آب و هوایی و سایر مولفه‌های محدود‌ کننده یا مزیت‌دار، به سمت تولید محصولات ضروری و استراتژیک رهنمون خواهد کرد.

ایرانی‌فام رعایت تناوب زراعی را یکی دیگر از موثرترین راه‌های سالم سازی محصولات زراعی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در زراعت‌های پشت سر هم، عملیات مبارزه همه ساله چندین بار تکرار که ادامه و تکرار آنها، علاوه بر آلوده کردن محیط زیست سبب کاهش نسبی حاصلخیزی خاک می‌شود. اگر تناوب زراعی رعایت شود آسیب‌رسانی آفت‌ها و لزوم استفاده از سموم شیمیایی کاهش پیدا خواهد کرد، تناوب زراعی مطلوب، افزایش عملکرد محصولات مورد کاشت، حفاظت آب و خاک و بازده اقتصادی کار و سرمایه را به‌ دنبال خواهد داشت و با توجه به ضرورت اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی، این امر سود بیشتری را در اختیار بهره‌برداران قرار داده و افزایش تولید محصولات سالم را تسهیل خواهد کرد.

وی مشارکت کشاورزان را به عنوان تنها راه حل اجرا و گسترش طرح تولید محصول سالم در آذربایجان‌شرقی نام برده و نقش ترویج و در کنار آن، همکاری کلینیک‌های گیاه پزشکی را در تحقق این امر بسیار موثر ذکر کرده و از همه دستگاه‌هایی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط هستند، خواست: برای افزایش تولید محصول سالم در بخش کشاورزی با بهره‌برداران و این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/60001/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول